فونیکسریمکسبهتام

مسوول پیگیری آیین‌نامه واردات کارکرده ها کیست؟

عصر خودرو- آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به‌رغم وعده امروز و فردای وزیر صمت هنوز ابلاغ نشده است؛ این در شرایطی است که به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل عدم ابلاغ این آیین‌نامه‌، ناهماهنگی بین وزارت صمت و دولت باشد.

مسوول پیگیری آیین‌نامه واردات کارکرده ها کیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، این موضوع را می‌توان تا حدی از اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت متوجه شد، چه آنکه وی ضمن بی‌خبری از زمان ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، آن را به طور کامل به دولت حواله داده است.

    وزیر صمت در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است ابلاغ آیین‌‌نامه واردات خودروهای کارکرده به بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی موکول شود، گفته که «ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. آیین‌نامه (کلی) واردات خودروهای کارکرده نیز مصوب شده و دولت باید ابلاغ کند؛ مسوولیت این کار به عهده من نیست و وزارت صمت ابلاغ‌کننده نیست. علت این تاخیر در ابلاغ را هم از خودشان بپرسید».

    در باب گفته‌های وزیر صمت، چند نکته وجود دارد. نکته نخست اینکه طبق اظهارات وی، آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد «به‌زودی» ابلاغ خواهد شد. بنابراین اگر این «به‌زودی» نیز جزو همان «به‌زودی»های قبلی نباشد، شاید طی چند روز آینده ورود خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، وارد فاز اجرایی شود. نکته دیگر اما آنجاست که وزیر صمت به خبرنگاران می‌گوید علت تاخیر در ابلاغ آیین‌نامه کلی واردات خودروهای کارکرده را از دولت بپرسید. این گفته علی‌آبادی این پرسش را ایجاد می‌کند که مگر وی جزو هیات دولت نیست و به دولتی‌ها دسترسی ندارد؟ اگر هست (که هست) و اگر دسترسی دارد (که دارد) پس خود باید پیگیر ابلاغ مصوبه‌ای باشد که ماه‌ها از پایان مهلت قانونی ابلاغ آن می‌گذرد.

    اگر هم وزیر صمت به‌عنوان عضو هیات دولت دسترسی و توانایی لازم را برای پیگیری آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ندارد، پس چطور انتظار دارد دیگران خارج از مجموعه دولت، ابلاغ این آیین‌نامه را پیگیری کنند؟ اما نکته مهم دیگر در اظهارات علی‌آبادی این است که به نظر می‌رسد هماهنگی لازم و کافی بین وزارت صمت و دولت در ماجرای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد. این ناهماهنگی از آن جهت به چشم می‌آید که وزیر صمت به عنوان عضو هیات دولت، از زمان ابلاغ آیین‌نامه موردنظر مطلع نیست و از رسانه‌ها می‌خواهد پیگیر آن از دولت باشند.  به‌هر‌حال با وجود گذشت چند ماه از مهلت دولت برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، هنوز این اتفاق رخ نداده و باید منتظر ماند و دید آیا اصلا قرار است این آیین‌نامه ابلاغ شود؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط