فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۵۶۷»

مراقب آلودگی هوای درون خانه باشید

عصر خودرو- نتایج تحقیق جدیدی که در مجله Science of the Total Environment به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که آلودگی درون خانه می‌تواند برای سلامت افراد اثرات خطرناک و کشنده‌ای در پی داشته باشد. این مقاله از افراد می‌خواهد راهکارهای موثری برای اطمینان از کیفیت هوای درون منازل در پیش گیرند.

مراقب آلودگی هوای درون خانه باشید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مدیکال اکسپرس، دکتر پورشانت کومار از دانشگاه سوری توضیح می‌دهد: وقتی درباره واژه آلودگی فکر می‌کنیم بلافاصله اگزوز اتومبیل‌ها یا دود کارخانه‌ها به ذهن می‌آید، در حالی که دود خاکستری رنگی در هوا منتشر می‌شود. با این حال منابع آلاینده زیادی وجود دارند که بر کیفیت هوا اثر منفی بر جای می‌گذارند و بسیاری از این منابع در داخل خانه و محیط کار یافت می‌شوند.

    وی می‌گوید: آشپزی، رنگ‌آمیزی، لعاب‌کاری سطوح و منابع مختلف دیگری درون منازل هست که باعث می‌شوند آلاینده‌ها و اسپورهای قارچی به درون هوایی که تنفس می‌کنیم، نفوذ پیدا کنند؛ به‌طوری که اغلب هوای درون منازل از هوای بیرون آلوده‌تر است.

    در سال 2012 آلودگی هوای درون منازل منجر به مرگ 4.3 میلیون نفر در سراسر جهان شد که در مقایسه با تعداد مرگ‌ومیر بر اثر آلودگی هوای بیرونی که 3.7 میلیون نفر بود، قابل توجه است. شهرنشینان معمولا 90 درصد از وقت خود را در محیط‌های درونی سپری می‌کنند که این امر منجر به بروز سندروم خانه بیمار می‌شود که در آن ساکنان به انواع مختلفی از بیماری‌های مرتبط با تنفس هوای آلوده درون منازل دچار می‌شوند. با توجه به این که برای آشپزی از چه سوختی استفاده می‌شود و با توجه به انتشار ذرات آلاینده مثل میکروب‌ها و باکتری‌ها، این اثرات می‌توانند از بیماری‌های تنفسی تا اختلال در عملکردهای ذهنی متفاوت باشند.

    دکتر کومار می‌گوید: این که بتوانیم هوای درونی منازل را به درستی پایش کنیم از اهمیت حیاتی برخوردار است، زیرا در آن صورت قادر خواهیم بود که درک بهتری از سطوح آلاینده داشته و راه‌حل‌هایی برای سالم‌تر کردن هوا در پیش بگیریم. ما در این تحقیق به استفاده از سنسورهای کوچک و کم مصرف نگاهی می‌اندازیم که می‌توانند اطلاعات لحظه‌ای به دست داده و به ساکنان هشدار دهند که چه زمانی سطح آلاینده‌های درون منزل بالا می‌رود.

    وی می‌افزاید: گاهی اوقات راه‌حل خیلی ساده است و می‌توان با باز کردن پنجره آلودگی هوا را برطرف کرد، اما اگر در زمان درست ندانیم که هوا آلوده است، حتی این کار ساده هم مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو