فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۵۵۴»

ماده محافظ ضدجاذب سیال و آلودگی هوا تولید شد

عصر خودرو- محققان ایرانی و فرانسوی در تحقیقاتی مشترک موفق به تولید محصولی شدند که از مواد مختلف همچون سنگ، چوب، آجر، پارچه و فرش در برابر نفوذ آب، لکه شدن و جذب آلودگی هوا محافظت می کند.

ماده محافظ ضدجاذب سیال و آلودگی هوا تولید شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از مهر، این ماده محافظ ضدجاذب سیال و آلودگی با همکاری دکتر فرزاد حاتمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و موسسه تحقیقاتی «گارد اینداستریال فرانسه» به نتیجه رسیده و هم اکنون در مقیاس صنعتی در بسیاری از پروژه های مدرن و حتی تاریخی کشورهای فرانسه، بلژیک، هلند و چین مورد استفاده قرار گرفته است.

    این محصول به عنوان ماده ای استاندارد در زمینه حفاظت ساختمانها در اقصی نقاط جهان مورد توجه قرار گرفته و جوایز متعدد بین المللی نظیر جایزه Eco Trophees 93 و Eco Friendly Award 2008 در بخش محصولات زیست محیطی را از آن خود کرده است.

    فرزاد حاتمی درخصوص ویژگی های این ماده جدید که با عنوان «گارد پروتکت» نامگذاری شده است، گفت: این محصول در 12 مشتق اصلی خود قابلیت استفاده در برابر نفوذ آب، روغن یا اکثر مایعات بر روی سطوح مصالح ساختمانی و به بهترین شکل ممکن را دارا بوده و سطح را کاملا ضدآب ( waterproof ) می کند.

    وی یادآور شد: این محصول از خانواده محصولات نانو نبوده و طول عمر و ماندگاری بالایی دارد.

    به گفته حاتمی، اثر ضد روغن و ضد لکه این ماده محافظ از نفوذ تمام لکه های روغنی جلوگیری کرده و در برابر تاثیر آلودگی های هوای شهری یا صنعتی بر روی نماهای ساختمانها که پوششی از سنگ یا سیمان و یا آجر دارند محافظت می کند.

    وی تاکید کرد: این محصول کاملا سازگار با محیط زیست و عاری از مواد حلال و سیلیکون و برپایه آب است و به صورت صددرصد تجزیه پذیر، غیرسمی و غیرقابل اشتعال طراحی و تولید شده که پس از استفاده کاملا نامرئی خواهد بود و هیچ گونه تاثیری بر ظاهر سطح مورد استفاده برجای نگذاشته و پاکسازی سطوح پوشیده شده با این ماده (در صورت نیاز به پاکسازی) به سادگی صورت می گیرد.

    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کاهش فرسودگی سطوح را از دیگر اثرات این ماده ذکر کرد که نتیجه آن حفظ ظاهر طبیعی مصالح و نما به مدت طولانی تر خواهد بود.

    وی ادامه داد: استفاده از این ماده جدید با جلوگیری از نفوذ جوهر و رنگدانه ها در عمق سطوح با هر میزان تخلخل که سطح داشته باشد منجر به پاکسازی ساده از هر نوع نوشته و یا دیوارنگاره خواهد شد.

    وی تصریح کرد: تکنولوژی بکار گرفته شده در این سیستم انحصاری از محافظت در برابر نفوذ مایعات نظیر روغن و آب به گونه ای است که هیچ گونه فیلم و یا لایه ای بر روی سطح ایجاد نمی شود و سطح مواد کاملا می تواند تنفس کند.

    وی گفت: از این ماده محافظ و با رنگهای بسیار متنوع می توان در سطوحی از قبیل سنگ طبیعی و مصنوعی، کاشی و سرامیک، آجر، خشت، بتن، بلوک های سیمانی کف، موزائیک، سیمان رنگی، ملات، چوب و سایر مصالح ساختمانی در ساختمانهای جدید و قدیمی، نماهای بازسازی شده، ساختمانهای تاریخی و شاخص، تراس، پشت بام، پارکینگ، استخر، درزهای کاشی و سرامیک، سنگ فرشها، موزائیک ها، پل ها و دیوارهای بتنی و موارد مشابه استفاده کرد.

    وی اظهارداشت: این ماده همچنین برای انواع پارچه، چرم، فرش، موکت، روکش خودرو و مواد مشابه کاربرد داشته و به عنوان ماده ای ضدلک، ضدآب و ضد آلودگی عمل می کند.گارد پروتکت، با قابلیت نفوذ در عمق الیاف و ایجاد خاصیت ضدآب، ضدلک (برای انواع لک های ناشی از آب میوه، قهوه، چای، نوشابه، چربی) بر روی فرش و مبلمان، حتی لباس و کفش و پرده، نقش موثری داشته و می تواند در پاکیزه نگهداشتن منازل، ادارات و مکانهای عمومی موثر باشد.

    حاتمی درباره ویژگی مشتقات CE این ماده نیز توضیح داد: این مشتقات از بتن به طور عمقی و طولانی در مقابل اثرات آب، کلوریدها، کربناتاسیون و خوردگی محافظت کرده و در مقابل اثرات سوء آلودگی هوا، لکه های گریس و چربی و نفوذ مایعات به طور کلی محافظت می کند.

    وی افزود: این مشتق روی سطح ماده، فیلم تشکیل نداده و تبادل هوا و بخار آب را مختل نمی کند، کاملا بی رنگ است و هیچگونه تغییری در رنگ و جنس سطح به وجود نیاورده و سازگار با محیط زیست است.

    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان داشت: مکانیزم عملکرد این مشتق به گونه ای است که بین 5 تا 6 سانتیمتر داخل بتن نفوذ کرده و با آرماتورهای موجود در بدنه بتن پیل معکوس ایجاد می کند و در نتیجه، مشکل خوردگی تا حد زیادی کاهش می یابد.

    به گفته وی آزمایشات موسسه متالورژی رازی به وضوح نشان داده است که مقاومت در برابر خوردگی با این مواد 68 برابر افزایش یافته که در نوع خود بی نظیر است.

    حاتمی برخورداری از مقاومت بالا به اشعه فرابنفش و جلوگیری از زرد شدن سطوح به مرور زمان را از دیگر خواص این محصول برشمرد و گفت: این ماده از نشان CE بهره مند بوده و مطابق با استاندارد EN 1504-2 در زمینه محافظت از بتن عمل می کند.

    وی افزود: در مشتق Dtox که به عنوان ضدآب و روغن، از بین برنده آلودگی و محافظ مصالح ساختمانی پرمنفذ است، خواص ضد آب، روغن، ضد گرافیتی و از بین برندگی آلاینده ها را با هم ترکیب کرده و در مقابل نفوذ آب، آلودگی های اتمسفری، لکه های روغنی و نفوذ مایعات عمل می کند.

    به گفته حاتمی، سطحی که با این ماده محافظت می شود عملا به تمیزکردن خود پرداخته و نگهداری آن بسیار آسان تر است و به دلیل همین خاصیت خودتمیزکنندگی، آلودگی نمی تواند به سطح چسبیده و توسط باران شسته و برداشته می شود، در نتیجه سطح خود به خود پاکیزه می شود.

    وی اظهار داشت: استفاده از این ماده، اثرات مخرب رطوبت همچون خوردگی و زنگ زدگی، شوره زنی، رشد مایکرو ارگانیسمها را محدود کرده و سرعت تشکیل دوده و جرم بر روی مواد را خیلی کند می کند.

    حاتمی با بیان اینکه Dtox از یک فعالیت فتوکاتالیستی برای از بین بردن آلودگی های موجود در فضای بیرون استفاده می کند، توضیح داد: این محصول شامل تیتانیوم دی اکسید (TiO2) است که به عنوان یک کاتالیست عمل می کند و تحت تاثیر اشعه ماورای بنفش تیتانیوم دی اکسید فعال شده اکثر آلاینده های ارگانیکی که باعث تشکیل جرم و دوده بر روی ساختمان می شود را تجزیه می کند، آلاینده های صنعتی، دودهای خروجی، خزه، جلبک، قارچ، روغن و چربی را تجزیه کرده و این آلاینده های ارگانیکی بعدا به بخار آب و دی اکسید کربن تبدیل شده و در نتیجه، هوا را تصفیه می کند.

    وی درباره میزان مصرف این ماده نیز گفت: میزان مصرف این ماده به ازای هر لیتر بستگی به میزان نفوذ و تخلخل سطح مورد نظر داشته و به طور متوسط برای موارد پرمصرف می تواند به ازای هر لیتر، بین 5 تا 7 و در برخی موارد تا 10 مترمربع از سطح را پوشش دهد.

    وی با معرفی پروژه هایی که این محصول در آنها اجرا شده است، گفت: میدان «تیان آن من» و «المپیک پارک» در کشور چین، بزرگترین پروژه این طرح است.

    وی خاطر نشان کرد: این ماده که اکنون به تولید صنعتی رسیده است همچنین در ساختمان های مشهوری نظیر کلیسای نوتردام (فرانسه)، واتیکان، پل بزرگ بتنی ایستگاه راه آهن پاریس، تمام پلهای بتنی خط راه آهن فوق سریع محور بوردو به تور در فرانسه، اکثر پلهای طبقاتی بتنی شبکه بزرگراهی کشور الجزایر، چندین پل بتنی در کشورهای ایرلند، سوئد و چین، فرودگاههای بین المللی شارل دوگل پاریس و هانوی ویتنام و تعدادی کاخهای بزرگ و پروژه های صنعتی در بیش از 11 کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو