فونیکسریمکسبهتام

آزادسازی قیمت، همراه با گرانی خودرو یا کیفیت بهتر؟

عصر خودرو- مادامی که ثبات اقتصادی نداشته باشیم توان پیش بینی قیمت های آینده را با آزادسازی قیمت خودرو نخواهیم داشت ولی می توان گفت که بوی گرانی در بازار خودرو به مشام می رسد.

آزادسازی قیمت، همراه با گرانی خودرو یا کیفیت بهتر؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف به قیمت گذاری کالاهای اساسی، انحصاری و خدمات عمومی است که تاکنون خودرو نیز جزو کالای انحصاری به شمار می رفته و قیمت آن از سوی شورای رقابت تعیین می شده است.

    اما  چند سالی است که خودروسازان تاکید ویژه ای بر تعیین قیمت محصولات خود در حاشیه بازار و خروج آن از زیر نظر نهادهای قیمت گذاری دارند چراکه معتقدند بازار خودرو انحصاری نیست.

    بر اساس برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت  در سال 92 قرار بود طی مدت ده سال، آزاد سازی قیمت خودر در بازار  عملیاتی شود.

    بر پایه این گزارش، نعمت زاده وزیر صنعت نیز روز گذشته تاکید دوباره بر انجام این برنامه ، طی مدت تعیین شده داشت و تصریح کرد:عدم دخالت دولت در نظام قیمت‌گذاری و در نتیجه تعیین قیمت خودرو در بازار آزاد از جمله برنامه‌های وزارت صنعت در سند راهبردی صنعت خودرو است.

    آزادسازی از دید مخالفان سبب افزایش یکباره قیمت ها و فشار بر مصرف کننده و به تبع آن ادامه رکود در بازار خودرو می شود اما موافقان تعیین قیمت در حاشیه بازار ، این امر را تنها راهکار موجود برای خروج از بحران و افزایش کیفیت محصولات داخلی می دانند.

    در همین ارتباط احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرد: پیش از این شورای  اقتصاد مصوب کرده بود که خودروی سواری در دسته کالاهای انحصاری قرار دارد و به همین دلیل هم قیمت گذاری را اجبار می دانستند و به همین منظور طی نامه ای که برای  نوبخت ارسال شده بود به این نتیجه رسیدیم که خودرو کالای انحصاری نیست و قیمت توسط خودرو ساز تعیین شود.

    وی در ادامه افزود: با آزاد سازی قیمت خودرو به دنبال افزایش شدید قیمت نیستیم چراکه قدرت خرید مصرف کنندگان کاهش پیدا کرده است، طی دو سال اخیر افزایش قیمتی در صنعت خودروسازی نداشته ایم و همین امر سبب کاهش کیفیت خودروهای سواری و نارضایتی مردم گشته است.

    نعمت بخش درباره عدم کسب سود توسط خودروسازان اظهار داشت: در سال با تورم حداقل 15 درصدی رو به رو هستند، قطعه سازان به خاطر افزایش قیمت حامل های انرژی، مواد اولیه و افزایش دستمزد کارگران، تقاضای افزایش قیمت می کنند و از آنجایی که بخاطر ثابت نگهداشن قیمت سودی به ما تعلق نمی گیرد ما نیز افزایش قیمتی به قطعه ساز نمی دهیم در نتیجه برای تآمین هزینه ها اقدام به کم کردن کیفت کار می کند .

    وی تصریح کرد: در صورتی که قیمت خودرو آزاد سازی شود برای تأمین هزینه ها و افزایش کیفیت، کمی افزایش قیمت سنواتی خواهیم داشت و برخلاف تصور افزایش قیمت ناگهانی و بی منطق نخواهیم داشت و این امر قطعا باعث افزایش کیفیت می شود.

    نعمت بخش در مورد تأثیرات مثبت آزاد سازی قیمت بیان کرد: بحث قیمت گذاری خودرو به عنوان ترمز برای سرمایه گذاران خارجی عمل می کند زیرا آنان بدلیل اینکه اختیار قیمت گذاری خودرو را ندارند تمایلی برای مشارکت و سرمایه گذاری در کشور نخواهند داشت در نتیجه آزادسازی قیمت خودرو جذب سرمایه گذاری خارجی را هم در پی خواهد داشت.

    وی در پایان عنوان کرد: زمانی که خودرو ساز توان فروش در حاشیه بازار را دارد دلالان از این بازار کنار می روند و در نتیجه متقاضیان واقعی اقدام به خرید خودرو می کنند و همین امر باعث می شود تقاضای بازار کمتر و  تعادل در قیمت خودرو ایجاد شود.

    ***قیمت های فعلی بازار کاذب هستند

    مسعود تهرانچی کارشناس اقتصادی نیز در مورد تأثیرات آزاد سازی خودرو عنوان کرد: اجرایی کردن آزاد سازی قیمت خودرو علاوه بر ایجاد رقابت سبب شکسته شدن قیمت ها می شود و بهتر است دولت به جای آزاد سازی قیمت خودرو بخش خصوصی را حمایت کند، هم اکنون انجمن بزرگ کانون ویژه دارندگان خودرو تاسیس شده و لازم است که دولت این کانون را حمایت کند.

    وی در ادامه افزود: دولت باید بخش خصوصی را که قبل از انقلاب در کار تولید خودرو بودند را حمایت کند زیرا آنها توانستند بحران هایی را پشت سر بگذارند و همچنین دولت باید کیفیت و خدمات را به جای قیمت گذاری و صدور شناسنامه برای خودرو بالا ببرد.

    تهرانچی بیان کرد: قیمت های حال حاضر بازار را قبول ندارم چرا که تمامی قیمت ها کاذب هستند.

    **ابهام در بحث آزادسازی قیمت خودرو قضاوت را غیر ممکن می کند

    احمد آریایی نژاد نماینده ملایر و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه عنوان کرد: اگر بتوانیم بر مبنای عرضه و تقاضای مناسب  آزاد سازی قیمت خودرو را داشته باشیم شاید شاهد اثرات مثبت آن باشیم ولی باید مراقب بود و تمام تلاش خود را در جهت فراهم کردن رفاه عمومی مردم جامعه به کار گیریم.

    وی اظهار داشت: اگر با آزادسازی قیمت خودرو کاری کنیم که قیمت خودرو در عرش قرار گیرد و فرشیان به آن دسترسی نداشته باشند کار درستی نکرده ایم بنابراین تمام جوانب کار را باید با بررسی های کارشناسی مناسب سنجیده شود.

    آریایی نژاد درخصوص پیش بینی قیمت خودرو پس از آزادسازی قیمت گفت: مادامی که ثبات اقتصادی نداشته باشیم توان پیش بینی قیمت های آینده را نخواهیم داشت ولی می توان گفت که بوی گرانی در بازار خودرو به مشام می رسد، آزادسازی قیمت خودرو نکات مبهم بسیاری دارد و تا این نکات مشخص نشود هیچ قضاوتی نمی توان کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو