فونیکسریمکسبهتام

رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو

عصر خودرو- رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار خودرو همزمان با اوج‌گیری نرخ ارز، نشان از تداوم پیروی خودرو از دلار دارد تا رشد تولید یا دیگر مقولات مربوط به این صنعت. طی یک ماه گذشته به استناد آمارهای مربوط به تولید خودرو و همچنین اظهارات مقامات صنعتی، تیراژ با رشد نسبی همراه بوده است.

رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در این بین به گفته خودروسازان، عرضه به بازار نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ با‌این‌حال در همین یک‌ماهه آذر قیمت‌ها به طور بی‌سابقه‌ای رشد یافته است. در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران بازار تاکید دارند قیمت خودرو در مدت‌زمان یاد‌شده به بالاترین حد خود رسیده است؛ به‌طوری‌که اکثر محصولات بیش از 50میلیون تومان افزایش یافته و بعضا افزایش قیمت‌های 100، 105 و حتی 125 و 135میلیون تومان هم ظرف همین یک ماه دیده می‌شود. پیش از این، لغو ممنوعیت واردات، رشد تیراژ و عرضه خودرو و همچنین ورود محصولات جدید، از جمله سرعت‌گیرهای قیمت‌ها در بازار خوانده می‌شد؛ حال آنکه به نظر می‌رسد نرخ دلار حریف اصلی بازار است و خودرو با رشد قیمت دلار روند صعودی به خود می‌گیرد.

    از سوی دیگر عرضه در بورس کالا نیز امیدهای زیادی را برای ساماندهی بازار پرالتهاب خودرو به وجود آورده بود. این در شرایطی است که حالا بورسی شدن خودرو هم ظاهرا دردی از بازار دعوا نخواهد کرد. در‌حال‌حاضر 70 درصد خودروهای تولیدی خودروسازان به قیمت کارخانه‌ای به افراد واجد شرایط طرح جوانی و دارندگان خودروهای فرسوده تعلق می‌گیرد. بدین ترتیب متقاضیان معمولی یا افرادی که شرایط طرح جوانی و فرسوده‌ها را ندارند باید در قرعه‌کشی شرکت کنند که امکان برنده شدن آن‌ها یک به 200 است، بدین معنا که از هر 200 نفر یک نفر شانس برنده شدن در لاتاری خودرو را دارد. با این حساب با توجه به تداوم شرایط کنونی و فروش 70درصد خودروهای تولیدی به نرخ دستوری، چندان امیدی به کاهش التهابات بازار نیست و همچنان باید در انتظار رشد قیمت خودرو همراه با نرخ دلار یا دیگر هیجانات سیاسی و اقتصادی در کشور باشیم.

    بر این اساس ایسنا در گزارشی از وضعیت بازار یک‌ماهه آذرماه تاکید کرده در محصولات ایران‌خودرو، کمترین میزان افزایش قیمت 50میلیون تومان و بیشترین افزایش قیمت 130میلیون تومان بوده که مربوط به هایما S7 توربوپلاس است. دناپلاس توربو 110میلیون تومان، دنا 105میلیون تومان و تارا نیز 100میلیون تومان افزایش بها داشته‌اند. در محصولات سایپا نیز شیب افزایش قیمت‌ها به همین صورت است؛ به‌گونه‌ای که کمترین افزایش قیمت مختص تیباست که 18 میلیون تومان بوده و بیشترین افزایش قیمت متعلق به شاهین با 125میلیون تومان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو