فونیکسریمکسبهتام

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

کاهش چشمگیر آلاینده سرطان‌زا در هوا

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش چشمگیر آلاینده سرطان‌زای بنزن از هوای شهرها خبر داد و گفت: با اجرایی شدن برجام ایران ملزم به کاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

کاهش چشمگیر آلاینده سرطان‌زا در هوا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سعید متصدی در مراسم روز ملی هوای ملی پاک با شعار "نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟"، با اشاره به اینکه موفقیت‌های بسیاری در زمینه کاهش آلودگی هوا داشته‌ایم، گفت: هیچ‌وقت در هیچ جای دنیا آلودگی هوا توسط یک سازمان تولید نمی‌شود و توسط یک سازمان هم کاهش نمی‌یابد؛ بلکه تولید و کاهش آن مربوط به همه سازمان‌ها است. همه افراد نقش دوگانه‌ای در کاهش یا افزایش آلودگی دارند، بنابراین انتظار این است که همه شهروندان، دستگاه‌های دولتی، بخش‌های خصوصی و NGOها در این زمینه مشارکت داشته باشند.

    وی با بیان اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، جزو اولین و بهترین مصوبه‌ها در کشور بوده است، گفت: دولت یازدهم برنامه‌ها و راهکارهای جامعی برای کاهش آلودگی کشور داشته است که پیشرفت آنها از اردیبهشت 93 مورد ارزیابی قرار گرفته است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وضعیت آلودگی شهرهای مختلف شامل کرج، تهران، اراک، اهواز، شیراز، مشهد و تبریز 9 ماه به 9 ماه مقایسه شده‌اند، گفت: روند به سمت بهبود بوده است که ناشی از تلاش‌های دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته بوده است.

    متصدی اظهار کرد: جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای دیزلی، تولید خودروهای یورو4 و حذف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر 95 از جمله اقدامات و برنامه‌های دولت در ماه‌های گذشته بوده است. یک موتور کاربراتوری معادل 5 خودروی استاندارد آلودگی تولید می‌کند. بنابراین طبق مصوبه توقف موتورهای کاربراتوری از مهر 95، تولید این موتور متوقف خواهد شد و به سمت موتورهای برقی و هیبریدی حرکت خواهیم کرد.

    وی با اشاره به اینکه حدود مجاز معاینه فنی در ایران از سال قبل اصلاح شد، گفت: سیستم یکپارچه‌سازی معاینه فنی در حال طی مراحل آزمایشی است و امیدواریم تا ماه آینده راه‌اندازی شود.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال 89 میزان بنزن هوای شهرها به ویژه تهران بالای 600 پی‌پی‌ام بود، گفت: این در حالی است که استاندارد این آلاینده 5 پی‌پی‌ام است و امسال به زیر 15 پی‌پی‌ام رسید، بنابراین حذف این آلاینده سرطان‌زا که رنگ و بو ندارد و به چشم نمی‌آید، اتفاق مهمی است که علت عمده سونامی سرطان همین آلاینده محسوب می‌شود.

    متصدی با بیان اینکه 3000 واحد صنعتی عوارض آلایندگی پرداخت می‌کنند، گفت: این به معنای کنترل و نظارت و برخورد با آنها محسوب می‌شود. همچنین تسهیلاتی از طریق صندوق ملی توسعه برای صنایع فراهم می‌شود که نظارت هوشمندانه و تعاملی را با واحدهای صنعتی رقم می‌زند.

    وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدامی بدون برنامه مشخص و بدون هدفمندی و زمانبندی مشخص در مسائل محیط زیست انجام نخواهد شد، گفت: سازمان محیط زیست در تمام مسائل دارای برنامه‌های مشخص است. اقتصاد کم کربن، مشارکت در جامعه بین‌المللی و کاهش میزان ضررهای اقتصادی را به ارمغان می‌آورد. این سند در برنامه ششم توسعه نیز مصوب شده است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سند ملی گرد و غبار، وزارت کشور و سازمان محیط زیست تلاش‌هایی برای کنترل گرد و غبار داشته‌اند، گفت: تدوین و اجرای برنامه‌های استانی و تشکیل شبکه پایش گرد و غبار در کل کشور محقق شده است که حرکت روبه‌جلویی در بحث کنترل آلودگی محسوب می‌شود.

    متصدی ضمن اشاره به تهیه برنامه کاهش داوطلبانه گازهای گلخانه‌ای یا سند INBC گفت: این سند، سندی است که به کاهش آلودگی هوا و کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند که در سطح 4 درصد غیرمشروط و 12 درصد مشروط کاهش گازهای گلخانه‌ای محقق خواهد شد.ه با تلاش دولت و اجرای برجام، بایستی ایران 12 درصد کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشد که کمک عمده‌ای به بهبود شرایط آلودگی هوا خواهد کرد.

    وی با اشاره به اینکه در سال 94 نسبت به سال 93 مصرف گاز در نیروگاه‌ها 18 درصد افزایش یافته است، گفت: امروز نیروگاه‌ها تنها 15 درصد مازوت مصرف می‌کنند که معادل 20 تا 25 میلیون لیتر است، اما قبل از سال 92 بیش از 50 میلیون لیتر مصرف مازوت در نیروگاه‌ها بوده است.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 4 نیروگاه کشور شامل نیروگاه بعثت، دو نیروگاه اصفهان و یک نیروگاه در تبریز صددرصد گازسوز شده‌اند، گفت: بحث کاهش آلودگی ناشی از منابع خانگی به طور آزمایشی در حال انجام است و هوشمندسازی 200 موتورخانه انجام شده که کاهش آلودگی منابع خانگی جزو برنامه‌های امسال است.

    متصدی با بیان اینکه بازنگری قانون کاهش آلودگی هوا و تبدیل آن به لایحه هوای پاک جزو برنامه‌های سازمان محیط زیست است، اظهار کرد: این لایحه به مجلس ارائه شده و امیدواریم بررسی و تصویب شود تا موارد مذکور در آن مورد استفاده قرار گیرد.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان به برخی اقدامات سازمان محیط زیست از سال 93 اشاره کرد و گفت: تکمیل بنزین و گازوئیل یورو4 ، پیشرفت 50 درصدی طرح شهاب، پایش و آنالیز سوخت هر سه ماه یک بار و ارتقای استانداردهای خودرو از جمله اقدامات سازمان از سال 93 بوده است.

    دستیابی به هوای خوب تا سال 98

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر بهبود روند آلودگی هوا کشور، از دستیابی به هوای خوب تا سال 98 یا حداکثر سال 1400 خبر داد.

    به گزارش خبرنگار ایسنا، سعید متصدی همچنین در حاشیه مراسم روز ملی هوای پاک با اشاره به اینکه آلاینده بنزن در هوای شهرها از 100 پی‌پی‌ام به زیر 15 پی‌پی‌ام رسیده است، گفت: این آلاینده در مقایسه با سایر آلاینده‌ها بسیار سمی، خطرناک و سرطان‌زا بوده است که در ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

    وی با بیان اینکه آلودگی هوای شهرها سابقه 40 ساله دارد، اظهار کرد: سال 59 اولین بحث آلودگی هوا در کشور مطرح شد تا همین سال‌ها هم درگیر این بحث هستیم، بنابراین آلودگی پدیده‌ای نیست که یک شبه کاهش یابد.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سال 79 برنامه جامع کاهش آلودگی هوای شهرها تصویب شد که برنامه‌ای 15 ساله بود، گفت: این برنامه تا سال 84 کارکرد داشته است اما از این سال تا سال 92 دچار وقفه شد و در این برهه برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا اجرا نشد.

    متصدی با اشاره به اینکه 350 هزار خودروی فرسوده در سال 93 از رده خارج شده است، گفت: تا سال 84، بالغ بر 200 یا 300 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد و این طبق مکانیسمی بود که در سال 82 طراحی شده بود که مکانیسم کارآمدی نبود، بنابراین طبق این مکانیسم روند خودروهای فرسوده کاهش یافته بود اما این مکانیسم در حال حاضر تغییر یافته و در سال 93 رکورد خروج خودروهای فرسوده با 350 هزار خودرو را در سازمان جشن گرفتیم. این در حالی است که در طی 8 سال گذشته تنها 700 هزار خودرو از رده خارج شده بود.

    وی با اشاره به اینکه سال قبل 3 روز فرانسه به خاطر درگیری با آلودگی هوا تعطیل شد، نمی‌توانیم بگوییم آنجا اقدامی برای کاهش آلودگی هوا نکرده‌اند، گفت: آلودگی‌ها در کشور تمام نشده اما کاهش یافته است. در سال 93 در قیاس با سال 92، 44 روز هوای تهران بهتر بوده و تعداد روزهای سالم اصفهان3 برابر شده است که در نتیجه توزیع بنزین و گازوئیل یورو4 بوده است، بنابراین حذف آلودگی هوا نداشته‌ایم اما کاهش آلودگی داشته‌ایم.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه امسال وضعیت هوا اسفبار نبوده بلکه برنامه ما این بوده که قبل از رسیدن به شرایط اضطرار اقدامات و تمهیداتی انجام دهیم، اظهار کرد: اگر طبق قوانین سال‌های قبل پیش می‌رفتیم باید تنها زمانی کمیته مواقع اضطرار را تشکیل می‌دادیم که شاخص به 200 برسد اما روز گذشته در شرایطی که شاخص کیفیت هوای تهران 119 و برای گروه‌های حساس ناسالم بوده کمیته تشکیل شده است، زیرا پیش‌بینی می‌کردیم که امروز و فردا این شاخص بالا برود. اگرچه تعطیلی‌های مصوبه در کمیته مواقع اضطرار به دولت ضرر اقتصادی می‌رساند.

    متصدی با اشاره به اینکه در هیچ سالی تاکنون هیچ کمیته‌ای در شرایطی با شاخص 119 تشکیل نشده، گفت: هدف از این کار حذف سلامت شهروندان بوده است که دولت خود را ملزم به آن می‌داند.

    وی با تاکید بر اینکه تلاش کردیم میزان آلودگی از حد هشدار بالا نرود، گفت: جلوگیری از بروز به شرایط اضطرار مدنظر ما بوده به طوری که هنوز شرایط اضطرار را تجربه نکرده‌ایم. هیچ‌وقت مثل امسال 18 روز پی در پی شرایط اینورژن (وارونگی دما) نداشته‌ایم، اما امسال شرایط سنگین وارونگی دما را تجربه کردیم، اما با این حال به شرایط اضطرار و به شاخص بالای 200 نرسیدیم.

    معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سعی کردیم تمام استراتژی‌ها براساس اصول علمی، منطقی و اجرایی باشد، اظهار کرد: همه دستگاه‌های دولتی، بخش‌های خصوصی و شهروندان باید در زمینه کاهش آلودگی هوا مشارکت داشته باشند و رسانه‌ها نیز باید نسبت به فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم اقدام کنند.

    متصدی با بیان اینکه برنامه کاهش آلودگی هوا که در سال 79 تصویب شده بود، برنامه‌ای 10 سال بود که از سال 84 اجرا نشد، گفت: در مصوبه دولت، برای کاهش آلودگی هوا، کل کشور لحاظ شده و این مصوبه از اردیبهشت سال 93 اجرایی شده که بحث‌های عمده آن انجام شده و امیدواریم تا سال 98 یا نهایتا سال 1400 هوای خوبی را تجربه کنیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو