فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۹۵»

روایت ابتکار از طرح "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" و ضرب‌الاجلی ۶ماهه برای صنایع

عصر خودرو- رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به جدیت دولت در بحث محیط زیست و همچنین موضوع کاهش آلودگی هوا، در عین حال گفت: به صنایع کشور فرصت شش ماهه‌ای داده شده تا استانداردها را به طور کامل اعمال کنند. بنابراین وظایف بخش‌های مختلف صنعتی، رعایت استانداردها و رعایت مصوبه جدید به منظور کاهش آلودگی هوا است

روایت ابتکار از طرح "سه‌شنبه‌های بدون خودرو" و ضرب‌الاجلی ۶ماهه برای صنایع
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم روز ملی هوای پاک با شعار «نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟» با اشاره به اینکه در پساتحریم فرصت‌های نوینی برای پیشرفت از جمله مسائل محیط زیست خواهیم داشت، گفت: این خوشحالی مسوولیت ما را نیز سنگین‌تر می‌کند. پیش از این یکی از دلایلی که برای عقب‌ماندگی عنوان می‌شد، تحریم بود، اما با رفع تحریم‌ها وظایف ما بیشتر خواهد شد.

    وی با بیان اینکه دستگاه‌های متعددی در بحث آلودگی هوا نقش و مسوولیت دارند، اظهار کرد: مصوبه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که در دولت یازدهم اتفاق افتاد، اتفاق خوبی بود که به واسطه آن در ماه‌های اول دولت، خط مشی کشور مشخص شد و ساز و کار مدیریت فرابخشی به واسطه این مصوبه فعال شد.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تاکنون 22 جلسه تشکیل داده است، گفت: جلسات این کارگروه تشریفاتی نبوده، بلکه جلسه گزارش‌گیری و ارائه مسائل و مشکلات فنی و اعتباری است.

    به گفته ابتکار، کارنامه عملکرد دستگاه‌های مختلف در موضوع آلودگی هوا به دولت ارائه شده است. همچنین همه دستگاه‌ها باید با سرعت کافی نسبت به اجرای تعهدات خود در کاهش آلودگی هوا پایبند باشند و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مماشاتی در این زمینه انجام نخواهد داد.

    وی اظهار کرد: پایش کیفیت هوا، پایش سوخت، کنترل خطوط تولید خودروها و شماره‌گذاری آنها و پایش خروجی صنایع از جمله اقداماتی بوده که محقق شده است. این برنامه‌ها بدون هیچ کم توجهی و مماشات توسط سازمان حفاظت محیط زیست دنبال می‌شود؛ چراکه رییس جمهور و دولت بر روی این موضوع تاکید بسیاری دارند.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بیش از 35 میلیون شهروند ایرانی تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند، گفت: آلودگی هوا هزینه‌های سنگین بسیاری در حوزه بهداشت، درمان، اقتصادی و اجتماعی دربر دارد، اما میزان پیشرفت شهرهای مختلف در حوزه مقابله با آلودگی هوا قابل قبول بوده که بهترین پیشرفت برای اصفهان بوده است.

    معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه اگر برنامه‌ها و راهکارها و کاهش آلودگی هوا با سرعت کافی پیش نرود، مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود، گفت: بهبود کیفیت هوا نیاز به برنامه‌های بلند مدت دارد. به طوری که اولین برنامه کاهش آلودگی هوا در سال 79 مصوب و شروع به فعالیت کرد.

    ابتکار با بیان اینکه بعد از وقفه‌ای از 27 ماه گذشته شروع به اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا کرده‌ایم، گفت: در این مسیر بسیار جدی هستیم. دولت دستاوردهای بی‌نظیری در این حوزه داشته که روی آنها می‌ایستیم تا به حول و قوه الهی نتایج خوبی از آنها بگیریم.

    وی با بیان اینکه با وجود همه مشکلات مالی و اقتصادی، عقب‌ماندگی برنامه‌های کاهش آلودگی در 8 سال گذشته و پیچیدگی مسائل ناشی از بی‌توجهی در یک دوره، اقدامات خوبی انجام شده، گفت: توجه به آلودگی هوا در بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه مشخص است. برنامه ششم توسعه برنامه‌ای است که فصلی برای مدیریت فرابخشی محیط زیست با عددگذاری مشخص در آن لحاظ شده است که اتفاق بزرگی برای برنامه‌ریزی کشور محسوب می‌شود.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: همه هدف‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی مثل کاهش گازهای گلخانه‌ای، اقتصاد کم کربن، برنامه‌های اصلاح الگوی مصرف آب، اهداف توسعه پایدار، همگی به نوعی در برنامه ششم توسعه و در لوایح لحاظ شده‌اند.

    ابتکار با اشاره به اینکه درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و آب، بخشی به کاهش آلودگی اختصاص می‌یابد، گفت: در لایحه پیشنهادی دولت به صراحت به کاهش آلودگی هوا اشاره شده و بهبود محیط زیست به عنوان مصارف عوارض آلودگی لحاظ شده است.

    وی با تاکید بر اینکه اراده دولت در حوزه محیط زیست جدی است، گفت: تشکل‌های مردم نهاد نیز همکاری خوبی در حوزه محیط زیست با ما دارند امیدواریم این راه تداوم یابد. همچنین طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو از سوی سازمان‌های مردم نهاد مطرح شده است که حداقل یک روز در هفته بدون خودروی شخصی وارد شهر شویم تا به تدریج از الگوی خودروی شخصی به سمت حمل و نقل عمومی حرکت کنیم.

    معاون رییس جمهور با بیان اینکه مصوبه کاهش آلودگی هوا باید با توجه به نظر دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف باشد، گفت: این برنامه یک طرفه نیست، بلکه دستگاه‌های مختلف سیاست‌های داخلی خود را با هدف‌گذاری‌ها هماهنگ کنند.

    رییس سازمان حفاظت محیط زیست از هدف‌گذاری مهم دولت در روز گذشته و تصویب یک طرح مهم خبر داد و گفت: بحث خروجی‌های مربوط به صنایع که از سال 74 تاکنون استانداردهای خروجی مربوط به آلودگی صنایع اصلاح نشده بود و بسیار عقب مانده بود، با همکاری همه دستگاه‌ها به ویژه وزارت نفت و وزارت صنایع برای اولین بار این موضوع مطرح شد که آلاینده‌های جدیدی چون اکسیدها مورد ارزیابی و شاخص‌دهی قرار گیرند. برای اولین بار فلزات سنگین، اکسیدهای ازد (ناکس) لحاظ خواهند شد.

    ابتکار افزود: به صنایع کشور فرصت شش ماهه‌ای داده شده تا استانداردها را به طور کامل اعمال کنند که ملاک سنجش‌های ما خواهند بود. بسیاری از صنایع، سنجش برخط و خوداظهاری انجام می‌دهند و باید پایش صنایع را به حداکثر برسانیم. بنابراین وظایف بخش‌های مختلف صنعتی، رعایت استانداردها، رعایت مصوبه جدید به منظور کاهش آلودگی هوا است.

    وی با بیان اینکه امیدواریم همگام با سرمایه‌گذاری‌های جدید، صنایع استانداردها را به روز و کارآمد کنند، گفت: در عصر و دوره جدید سرمایه‌گذاری در ایران، ملاحظات و ارزیابی زیست‌محیطی لحاظ خواهد شد. این دوره، دوره‌ای خواهد بود که شاهد توسعه پایدار ایران خواهیم بود و صنایع آلاینده امکان سرمایه‌گذاری و حضور در ایران را نخواهند داشت. این سخت‌گیری را در قراردادهای داخلی و خارجی در نظر گرفته‌ایم که در لوایح دولت پیش‌بینی شده است.

    معاون رییس جمهور از در دستور کار قرار گرفتن لایحه هوای پاک در مجلس خبر داد و گفت: امروز لایحه هوای پاک به صورت اصل 85 در دستور کار مجلس است. امیدواریم این لایحه که یکی از موارد آن بحث تغییر سن معاینه فنی است، تصویب شود که گام مهمی خواهد بود تا بتوانیم هرچه سریع‌تر قانون روزآمد برای آلودگی هوا را جایگزین قانون قبلی کنیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو