فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۹۴»

ابتکار: اصفهان بیشترین پیشرفت را در کاهش آلودگی هوا داشته است

عصر خودرو- رئیس سازمان محیط زیست در ارتباط با کاهش ‌آلودگی کلانشهر‌ها گفت: پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است و بهترین روند کاهش آلودگی هوا را در کلانشهر اصفهان شاهد هستیم.

ابتکار: اصفهان بیشترین پیشرفت را در کاهش آلودگی هوا داشته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا، معصومه ابتکار در مراسم روز هوای پاک که امروز برگزار شد، گفت: برداشته شدن سد تحریم‌ها فرصت نوینی را برای پرداختن به مسائل مختلف از جمله مسائل زیست‌محیطی به وجود خواهد آورد و البته در این دوران مسئولیت ما نیز سنگین‌تر می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلفی در زمینه بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش آلودگی هوا برعهده دارند، گفت: اقدامات بسیار خوبی در مورد مقابله با آلودگی هوا در دولت جدید رخ داده است. از جمله آنکه مصوبه دولت در مورد کاهش آلودگی هوا در‌‌ همان ابتدای کار خود مشخص شد و پس از آن ساز و کار مدیریتی فرابخشی که مدت‌ها تعدیل شده بود با عنوان کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا تشکیل شد و تاکنون حدود 23 جلسه از آن نیز برگزار شده است.

    معاون رئیس جمهور اظهار کرد: همه دستگاه‌ها باید با سرعت کافی نسبت به تعهداتشان در ارتباط با کاهش آلودگی هوا پایبند باشند. ما پایش‌های خودمان را در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه صنعت به صورت جدی دنبال می‌کنیم و هیچ مماشاتی در این زمینه نخواهیم داشت.

    ابتکار با بیان اینکه بین 30 تا 35 میلیون شهروند تحت تاثیر آلودگی هوا هستند اظهار کرد: این مسئله اگر حل نشود هزینه‌های بسیاری را در بخش بهداشت، درمان و حوزه‌های اجتماعی به همراه خواهد داشت.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: پیشرفت‌های خوبی را در شهرهای مختلف در زمینه کاهش آلودگی هوا داشته‌ایم که بیشترین پیشرفت در شهر اصفهان به چشم می‌خورد. هرچند که موانع نیز همچنان وجود دارد و اگر با فرصت کافی کار پیش نرود به مشکل برمی‌خوریم زیرا مشکل آلودگی هوا در بلندمدت حل خواهد شد.

    وی توضیح داد: اگر برنامه مقابله با آلودگی هوا که سال 79 آغاز شد با جدیت دنبال می‌شد اکنون وضعیت بسیار بهتری داشتیم اما این برنامه توقف جدی داشت و پس از مدت‌ها اکنون 27 ماه است که مجدداً در حال اجرا است.

    معاون رئیس جمهور گفت: باید توجه کنیم که آمارهای موجود در زمینه آلودگی هوا هنوز مربوط به دوران تحریم‌هاست و مربوط به دوره‌ای است که دولت با مشکلات اقتصادی جدی روبروست و آثار هشت سال عقب‌ماندگی گذشته در آن دیده می‌شود.

    وی با بیان اینکه به طور متوسط دولت هر ماه یک مصوبه در حوزه محیط زیست یاآلودگی هوا داشته است افزود: در برنامه ششم توسعه برای اولین بار یک فصل بخشی و یک فصل فرابخشی برای محیط زیست تعیین شده است که شاخص‌گذاری‌ها و اهداف در آن کاملاً مشخص است.

    ابتکار تصریح کرد: همچنین در لایحه بودجه نیز برای اولین بار بخشی از درآمد حاصل از اصلاح الگوی مصرف حامل‌های انرژی و آب به محیط زیست اختصاص داده شده است و علاوه بر آن در قانون عوارض آلایندگی نیز بخشی از عوارض به کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست اختصاص خواهد یافت.

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عملکرد مثبت سمن‌ها در حوزه محیط زیست تصریح کرد: پیشنهاد سه‌شنبه‌های بدون خودرو از سوی سمن‌ها در جهت بهبود الگوی حمل و نقل مطرح شد که بسیار پیشنهاد خوبی است.

    وی با بیان اینکه برنامه‌های مربوط به مقابله با آلودگی هوا باید مورد اجماع همه دستگاه‌ها باشد گفت: اگر ما برنامه‌ای ارائه دهیم که وزارت صنایع یا ناجا قادر به اجرای آن نباشد، تدوین اینگونه برنامه‌ها سودی در بر نخواهد داشت. بنابراین باید در این گونه برنامه‌ها اتفاق نظر حاکم باشد.

    وی افزود: دیروز در هیات دولت مصوبه بسیار مهمی به تصویب رسید که در آن به بحث آلودگی‌های تولید شده توسط صنایع پرداخته می‌شود. از سال 74 تاکنون استانداردهای آلودگی هوا ناشی از صنایع به روز نشده بود و اکنون برای اولین بار در این مسئله به آلاینده‌های جدید، نیروگاه‌های تولید انرژی از زباله، فلزات سنگین، اکسیدهای ازوت و... توجه شده است و به صنایع شش ماه فرصت داده شده تا خود را با این استاندارد‌ها سازگار کنند.

    ابتکار اظهار کرد: دوره جدید سرمایه‌گذاری در ایران با ملاحظات زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی سبز و توجه به ارزیابی زیست‌محیطی انجام خواهد شد تا شاهد توسعه پایدار در کشور باشیم.

    وی در پایان افزود: امروز لایحه هوای پاک در مجلس مطرح می‌شود که امیدواریم نتیجه خوبی را در برداشته باشد. همچنین در مورد بحث معاینه فنی نیز نیازمند توجه مجلس هستیم تا زمان آن کاهش پیدا کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو