فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۴۴»

پیشنهاد اصلاح قوانین کمیته اضطرار آلودگی هوا

عصر خودرو-رییس مرکز کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران از پیشنهاد بازنویسی قوانین کمیته اضطرار آلودگی هوا خبر داد.

پیشنهاد اصلاح قوانین کمیته اضطرار آلودگی هوا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، وحید حسینی با تشریح گزارشی از عملکرد مرکز کنترل کیفیت هوای پایتخت در روزهای آلاینده، گفت: در اواخر آذر و اوایل دی‌ماه شاهد تداوم 22 روزه وضعیت آزاردهنده آلودگی هوا بودیم که حواشی زیادی ایجاد کرد.

    وی با بیان اینکه تداوم انباشت آلاینده‌ها در تهران به قدریست که اگر وزش باد و تغییرات جوی نباشد، تولید آلایندگی می‌تواند به بالاترین حد خود برسد، گفت: در تهران در طول 30 ساعت هوا می‌تواند از وضعیت پاک به مرحله اخطار برسد و براساس تعاریف، هوای شهر تهران ناپایدار است، چرا که حیات و بقای آن به باد متصل است و این یک فاجعه است چراکه حیات شهر ما وابسته به شرایط جوی است.

    رییس مرکز کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه وضعیت شاخص کیفیت هوا در تهران در 20 روز بالای عدد 100 بود، گفت: حتی در سه روز پیاپی شاخص کیفیت هوا از عدد 150 نیز فراتر رفت و به مرحله هشدار رسید.

    حسینی با بیان اینکه نقش شهرداری تهران در این مدت پررنگ بوده است گفت: در این چند روز شاهد هجوم شهروندان به داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا بودیم و این نشان می‌دهد که مردم نسبت به مساله آلودگی هوا حساس شده‌اند و حتی در تماس‌هایی از ما می‌خواستند که درخصوص وضعیت خطرناک بودن یا نبودن هوا برای سلامتی افراد توضیحاتی را ارائه کنیم اما ما آنها را به وزارت بهداشت ارجاع می‌دادیم چرا که ما مرجع سلامت شهروندان نیستیم.

    تفسیر قوانین توسط پلیس
    وی با بیان اینکه در طول این 20 روز مصاحبه‌های زیادی از سوی مسوولان شرکت کنترل کیفیت هوا انجام گرفت، گفت: شاید یکی از جنجالی‌ترین مصاحبه‌ها، گفت‌وگوی ویژه خبری بود که در آن با رییس پلیس راهور تهران دچار بحث جدی شدیم و وی معتقد است که معاینه فنی تاثیری در کاهش هوا ندارد، اما ما به قوت می‌گوییم که مصوبات و قوانین به درستی توسط پلیس اعمال نمی‌شود و پلیس قوانین را تفسیر می‌کند.

    رییس مرکز کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه براساس داده‌های موجود 10 تا 15 درصد خودروهایی که نیاز به معاینه فنی دارند به مراکز مراجعه می‌کنند، گفت: در حالی که پلیس عنوان کرده که 80 درصد خودروهای پایتخت معاینه فنی دارند و معاینه فنی در فرآیند اصلاح آلودگی هوا بی‌خود است! اما باید بگوییم که اگر فرآیند اقدامی اشتباه است، نباید کل سیستم را زیر سوال ببرند و امیدواریم با سیستم یکپارچه معاینه فنی میزان تقلب در سایر شهرها نیز به مانند تهران به عدد صفر برسد.

    حسینی با بیان اینکه پیشنهاد بازنویسی قانون کمیته اضطرار آلودگی هوا را ارائه کرده‌ایم، گفت: قانون کمیته اضطرار آلودگی هوا زمانی نوشته شده است که شاخص آلایندگی به دلیل وجود منوکسیدکربن به عدد 200 نزدیک می‌شد، اما حالا متوجه شدیم که قانون درست نیست چرا که با این وضعیت ذرات کمتر از 2.5 میکرون و تداوم آلودگی هوا عدد بالای 130 نیز خطرناک است.

    وی با بیان اینکه کمیته اضطرار در روزهای آلودگی هوا نمی‌خواست برخلاف قانونش عملی انجام دهد، گفت: حتی در روزهایی که مدارس تعطیل بود، با اصرار این اتفاق افتاد و حتی در یک جلسه‌ای به وزیر آموزش و پرورش تماس گرفته و او اجازه تعطیلی مدارس را نداد!

    به گفته حسینی، فیمابین وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست درخصوص تعیین معیار آلودگی هوا که آیا میانگین، شاخص ایستگاه‌ها باشد یا ماکسیموم آن، اختلاف‌نظر وجود دارد و اگر قرار بود که ماکسیموم شاخص ایستگاه‌ها محاسبه شود، تمام این 10 روز مدارس تعطیل می‌شد.

    رییس مرکز کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران درخصوص برخی نظریه‌ها مبنی بر تاثیر بلند مرتبه‌ سازی در عدم وزش باد تهران گفت: ما در دشت تهران سرعت باد را اندازه‌گیری کرده و به هیچ وجه تعداد 100 برج با ارتفاع بیش از 100 متر تاثیری بر روی بادها ندارد، اما باید دقت کنید که سرعت باد در دشت تهران یکسان است، اما با این حال از موسسات و سازمان‌های تحقیقاتی درخواست کردیم که در مورد تاثیرات بلندمرتبه‌سازی در وزش باد تهران تحقیقاتی صورت گیرد.

    رییس مرکز کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران همچنین از برگزاری چهارمین همایش آلودگی هوا خبر داد و گفت: در این همایش معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست، دکتر هاشمی وزیر بهداشت، قالیباف شهردار تهران و... سخنرانی خواهند کرد و امیدواریم در این همایش بتوانیم به راهکارهای قابل اجرایی برسیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو