فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۰۶»

نامه فعالان محیط زیستی به مجلس و درخواست برای تصویب لایحه هوای پاک

عصر خودرو- جمعی از فعالین مدنی و سمن‌های حوزه محیط زیست کشور در نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی و تصویب هر چه سریع تر لایحه هوای پاک و سایر لوایح زیست محیطی در مجلس شدند.

نامه فعالان محیط زیستی به مجلس و درخواست برای تصویب لایحه هوای پاک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در نامه اعضای انجمن مردم نهاد مهندسین محیط زیست زاگرس و جمعی از فعالین مدنی و سمن‌های حوزه محیط زیست کشور آمده است: پیرو نامه اخیر 115 سازمان مردم نهاد حامی محیط زیست کشور خطاب به آن‌جنابان درخصوص وضعیت کلی محیط زیست این مرز و بوم و وظیفه خطیر نمایندگان مردم در رفع موانع و اتخاذ قوانین تسهیل کننده، همچنین دعوت به اعتدال و تخصص محوری لازم شد نظر به وقوع پدیده وارونگی دما و پایداری هوا طی هفته های گذشته موارد زیر مجددا طی نامه سرگشاده ای یادآوری شود.

    با مروری بر روند بهره برداری بی رویه از منابع پایه که منجر به بروز مخاطرات زیست محیطی مانند فرونشست دشت‌ها و کاهش ذخایر آب های زیر زمینی، خشک شدن تالاب ها، زوال و تخریب جنگل و مراتع، تغییر کاربری ها و زمین خواری، گرد و غبار و... شده است، می توان دریافت که این روزهای محیط زیست کشور قابل پیش بینی بوده و متاسفانه طبیعت فدای توسعه غیراصولی و ناپایدار شده است.

    در این حال متاسفانه جانبداری های سیاسی برخی نمایندگان بر این بحران ها می افزاید و فرصت طلایی نمایندگی مردم (به عنوان مثال به جای بررسی و تصویب لایحه هوای پاک که نزدیک به یک سال در انتظار نظرات نمایندگان است) صرف سیاسی بازی و سیاه نمایی می شود. در حالی که برای تحقق توسعه پایدار و حفظ محیط زیست می بایست کلیه دستگاه ها، نهادها، نمایندگان مجلس، واحدهای تولیدی و خدماتی، شهرداری ها و نیز آحاد مردم ... هر یک به وظایف خود عمل کنند.

    در ادامه این نامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری آمده است: تاکیدات گرانقدر رهبر انقلاب و ابلاغ سیاست محیط زیست از سوی ایشان، راه کوتاهی و سیاسی بازی را می بندد و مسیر را برای حفاظت از محیط زیست کشور که این روزها بیش از هر چیز به تفکر، انصاف، تعقل، عمل و نیروی انسانی متخصص و متبحر نیاز دارد، هموار می کند.

    خوشبختانه با جستجویی ساده در فضای مجازی می توان نظرات، اعلام مواضع و عملکرد نمایندگان محترم را از سال های نه چندان تا امروز نسبت به موضوعات واحد مقایسه کرد و قضاوت را به مردم سپرد و روشن است که مطالبه گری حق قانونی و مشروع مردم و از برکات انقلاب اسلامی است.

    البته نمایندگان محترم لازم نیست که حتما طرفدار و یا منتقد باشند. کافی است کمی منصف باشیم تا بپذیریم سازمان متولی حفاظت محیط زیست در ایران با بودجه ای ناچیز کار بسیار گسترده و سختی دارد. با این بودجه آیا ناوگان موتوری و تجهیزات و جیره غذایی محیط بانان عزیز را تهیه کند؟ به توسعه کمی و کیفی سازمان بپردازد؟ پاسخ پردیسان نشینان معترض را بدهد؟ گرد و غبار را کنترل کند؟ موضوع پسماند یا آلودگی آب ها و دریاهای کشور را دنبال کند؟ پنجه در پنجه غول های خودرو سازی بیافکند و ...؟

    بی شک در این مهلکه تنها آنهایی که دل در گروی محیط زیست و پایداری این مرز و بوم دارند، همراه هستند نه باری بر دوش.

    این را گفتیم تا به وظیفه خویش عمل کرده و رسالت خود را در روشنگری انجام داده باشیم؛ که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب: مسئله محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت نیست، مسئله این جریان و آن جریان نیست، مسئله همه کشور است، همه باید دست به دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند.

    در خاتمه این نامه بار دیگر بر لزوم بررسی و تصویب هر چه سریع تر لایحه هوای پاک و سایر لوایح زیست محیطی در مجلس شورای اسلامی تاکید شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو