فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۴۰۱»

گزارش عملکرد دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا به دولت می‌رود

عصر خودرو- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اجرای مصوبه راهکارهای کاهش آلودگی هوای کشور، از ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه کاهش آلودگی هوا به دولت خبر داد و افزود: بر اساس قانون کشور، کاهش هر نوع آلودگی اعم از پسماند، هوا و فاضلاب بر عهده تولیدکنندگان آن است.

گزارش عملکرد دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا به دولت می‌رود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، سعید متصدی  در مورد راهکارهای ارائه شده برای کاهش آلودگی هوا گفت: یک برنامه‌ریزی فعال آتی‌نگر در سازمان حفاظت محیط زیست داشته و داریم که فارغ از وقوع پدیده‌ها یا شرایط هشدار و اضطرار است. این برنامه‌ریزی بر مبنای آتی‌نگری است و هدف آن رسیدن به حدی از استانداردها است که خوشبختانه این راهکارها در دولت مصوبه‌ای تحت عنوان "راهکارهای کاهش آلودگی هوای کشور" دارد که سازمان هم آنها را دنبال می‌کند.

    وی با بیان اینکه از سال 93 فعالیت‌ها و اقدامات مربوط به این مصوبه انجام می‌شود، افزود: همه دستگاه‌های دولتی درگیر این مصوبه و بحث آلودگی هوا هستند و در این زمینه کمک بسیاری کرده‌اند و اقدامات مختلفی شامل تغییر کیفیت سوخت،‌ استاندارد‌سازی خودروها، نوسازی صنایع، اصلاح نیروگاه‌ها، توسعه حمل و نقل عمومی و آموزش و مشارکت‌های مردمی داشتند.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه مصوبه راهکارهای کاهش آلودگی هوای کشور 9 محور دارد، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر و دستگاه حاکمیتی تمامی این محورها، راهکارهای بلندمدت و برنامه‌ریزی شده را دنبال می‌کند که موفقیت‌های خوبی هم شامل توزیع بنزین یورو 4 در هشت کلانشهر، ارتقای استاندارد خودروهای سواری تولیدی کشور به یورو 4، تغییر سوخت نیروگاه‌ها و... دارد؛ به طوری که در سال 94 نسبت به سال 93، مصرف گاز در نیروگاه‌ها 18 درصد افزایش داشته است.

    متصدی با بیان اینکه برخی مواقع به دلیل شرایط جوی که خیلی منتظره هم نیست و بسیاری از کشورهای دنیا دچار آن شده‌اند، شاخص آلودگی بالا می‌رود، افزود: این روزها پکن نیز در شرایط هشدار به سر می‌برد و در سال گذشته پاریس دو روز به خاطر ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون تعطیل شد که اینها به طور موقت ایجاد می‌شود؛ اما برنامه‌های سازمان دائمی و مستمر دنبال می‌شود.

    هوای امسال با سال‌های 91 و 92 قابل مقایسه نیست

    متصدی معاون محیط زیست

    وی با تاکید بر اینکه وضیت کیفی هوای امسال حتی با شرایط ایجاد شده آلودگی، نسبت به سال گذشته بهتر است و با سال‌های 91 و 92 قابل مقایسه نیست، گفت: اعداد و ارقام اندازه‌گیری شده حاکی از آنست که غلظت آلاینده‌ها به سمت کاهش پیش‌می‌رود. در برخی مواقع نیز که هوا سرد است و وارونگی دما رخ می‌دهد، بالا بودن شاخص آلودگی هوا، طبیعی است و اقدامات کوتاه‌مدت از جمله تعطیلی مدارس و صنعت، طرح زوج و فرد و... را اجرا می‌کنیم.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سازمان یک وظیفه نظارتی بر سیاست‌ها و برنامه‌ها دارد، تاکید کرد: مسئولیت کاهش آلودگی بر عهده تولیدکنندگان آلودگی است و اگر صنعتی آلودگی تولید می‌کند، بر اساس قانون موظف به کاهش آلودگی است، یا اگر خودرویی تولید آلودگی دارد، صاحب و استفاده‌کننده آن مسئول کاهش آلودگی است که باید معاینه فنی و تعمیرات دوره‌ای را انجام دهد.

    وزارت صنعت موظف به تولید خودوری استاندارد است

    به گفته متصدی، بر اساس قانون کشور، کاهش هر نوع آلودگی اعم از پسماند، هوا و فاضلاب بر عهده تولیدکنندگان آن است که این تولید کننده آلودگی در مقیاس خرد یک فرد است که خودوریی را استفاده می‌کند و در مقیاس کلان وزارت صنعت است که موظف به تحویل خودروی استاندارد به شهروندان شده است.

    گزارش عملکرد دستگاه‌ها در کاهش آلودگی هوا برای دولت ارسال شد

    وی با بیان اینکه در یکی دو سال اخیر با توجه به برنامه‌های موجود سازمان محیط زیست، ساختاری با عنوان "کمیته ملی کاهش آلودگی هوا" با عضویت دستگاه‌های مختلف شکل گرفته است، اظهار کرد: طبق این ساختار همه دستگاه‌ها باید گزارش عملکردی خود را در زمینه کاهش آلودگی ارائه دهند، علاوه بر این قانون جلوگیری از تولید آلودگی هوا را هم داریم که برای اجرایی شدن برنامه‌ها، مصوبه‌ای است که در تاریخ 10 اردیبهشت سال 93 در دولت تصویب شد.

    معاون سازمان حفاظت محیط زیست در خاتمه افزود: بر اساس این مصوبه دستگاه‌ها علاوه بر وظایف اساسی و قانونی خود مجموعه وظایف اجرایی برعهده دارند و سازمان حفاظت محیط زیست در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا به این وظایف نظارت می‌کند. در یکی، دو ماه اخیرعملکرد سالیانه دستگاه‌ها نسبت به اجرای مصوبه دولت برای دولت ارسال شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو