فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۹۸»

مجلس و رسانه‌ها آدرس را اشتباه رفتند؛ فاجعه اصلی گازوییل بود نه بنزین

عصر خودرو- مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گفت: ۳ سال است که گازوئیل و بنزین شهر تهران را پالایش می‌کنیم؛ فاجعه اساسی مربوط به گازوئیل بود. رسانه‌ها و مجلس آدرس اشتباه رفتند که به بنزین پرداختند زیرا طبق گزارش های سال ۸۹اوضاع بنزین بد نبود.

مجلس و رسانه‌ها آدرس را اشتباه رفتند؛ فاجعه اصلی گازوییل بود نه بنزین
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، وحید حسینی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر مصرف گاز خانگی در افزایش ذرات معلق، اظهار داشت: متان یا گاز طبیعی اصولا یک سوخت پاک است که به ندرت ذرات معلق تولید می‌کند. اگر در خانه مازوت یا گازوئیل مانند گذشته مصرف می‌شد آلایندگی به شدت بالاتر بود ولی با وجود گازسوز شدن خانه‌ها آن را به عنوان منبع جدی آلودگی نمی‌شناسیم.

    وی در پاسخ به پرسشی درباره صحت شاخص  آلایندگی 238 سوهانک و تخلیه شهر طبق استانداردهای بین‌المللی در صورت شدت گرفتن آلودگی هوا، اظهار داشت: بر اساس متد تعیین شده تصمیمات محلی اخذ می‌شود  به عنوان مثال اگر اعداد از 150 بالاتر رفت یکسری تصمیمات اتخاذ می‌شود و در ایران نیز شاخص بالای 200  شرایط اضطرار است که درخواست کرده‌ایم این عدد را بازنگری کنند چرا که شاخص بالاتر از 200 وضعیت نامطلوبی است.

    مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران ادامه داد: اعداد بالای آلایندگی در محله‌ای مانند سوهانک یعنی 238 و اعداد پایین‌تری که در برخی از ایستگاه‌ها مبنی بر 110 و 120 اعلام می‌شود برای ما ملاک نیست چراکه متوسط‌گیری مدنظر ما قرار دارد هرچند بحث‌هایی در وزارت بهداشت و محیط زیست وجود دارد که این متد بازنگری شود.

    وی خاطرنشان کرد: در استانداردهای بین‌المللی درباره تخلیه شهر موردی مشاهده نکرده‌ام. بحث تخلیه شهر و آلودگی بالای 180 نیز مبنایی ندارد و جایی ندیدم براین اساس تصمیم خاصی گرفته شود. داستان بی‌بی‌سی و دانشگاه سوربن و موارد دیگری از این دست ساختگی است. ضمن اینکه بنده روی سایت دانشگاه یا منبع متقنی چنین چیزی مشاهده نکرده‌ام بنابراین موضوع مذکور یک شایعه بود که به صورت گسترده در شبکه‌های مجازی پخش شد.

    حسینی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تاثیر ساخت‌وسازهای منطقه 22 بر آلودگی هوای شهر تهران گفت: هوا شهری یک مسئله کوچک نیست که با 4 ساختمان و یا بلندمرتبه‌سازی بتوان جلوی آن را گرفت. میدان باد در شهر بسیار قوی است و یک نسیم بسیار ملایم 2 متر بر ثانیه در ارتفاع 1000 متری و در وسعت 760 کیلومتری تهران انرژی بسیار بزرگی است و چیزی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. عوارض زمینی در وسعت کوه‌های البرز میتواند جلوی آن را بگیرد ولی ساختمان‌های 50 یا 100 متری، خیر.

    وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه خروجی گزارش تهیه شده درباره پایش سوخت بنزین و دیزل در شهر تهران در سال‌های 90 تا 93 چه بوده است، گفت: 3 سال است که گازوئیل و بنزین شهر تهران را پالایش می‌کنیم؛ فاجعه اساسی مربوط به گازوئیل بود چرا که سال 89 و 90 بالغ بر 7 هزار PPN گوگرد داشت.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اداه داد: این یک فاجعه زیست‌محیطی جدی بود و حتی رسانه‌ها و مجلس آدرس اشتباه رفتند که به بنزین پرداختند. گزارش‌ها و آنالیز‌های سال 89 موجود و موید این نکته است که اوضاع بنزین آنقدر بد و آلوده نبود.

    حسینی با اشاره به اینکه از 15 پارامتری که در بنزین تست می‌کردیم 12 مورد آن همیشه در رِنج و 3 مورد آنها نزدیک به رِنج بود، تصریح کرد: بعد از آنالیزها و فشارهای مختلف سطح گوگرد دیزل کاهش یافت و سامانه‌های شرکت واحد و سایر سامانه‌ها سطح گوگرد را به 200 الی 250 رساندند در یک سال اخیر این رقم به زیر 50 کاهش یافت که عدد بسیار خوبی است و ما از آن راضی هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: در این 3 سال روند افزایش کیفیت دیزل را شاهد بودیم و گامی که در این راستا برداشته شد قابل تقدیر است. اما دیزل کم گوگرد را برای همه کشور نیاز داریم چرا که اگر بخواهیم خودروهای دیزلی را پاک کنیم و روی آنها فیلتر دوده نصب کنیم آنها در همه جای کشور تردد دارند و با یک بار دیزل پرگوگرد مصرف کردن همه زحمات و هزینه‌هایی که برای فیلتر استفاده شده هدر می‌رود.

    تنها گرفتاری طرح کاهش، پلیس است؛ آنها حاضر به اجرای طرح نیستند

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران  درپاسخ به پرسش دیگری درباره طرح LEZ یا طرح کاهش آلودگی هوای تهران ، اظهار داشت: این طرح دارای مصوبه شورای تعالی ترافیک شهر تهران با امضای سردار مومنی است. در چندین جلسه متوالی شورای عالی ترافیک این موضوع را به بحث گذاشت و درنهایت مقرر شد همراه با زوج و فرد به اجرا درآید اما هنوز ابلاغ نشده و تنها گرفتاری آن موافق نبودن پلیس با مصوبه است چرا که حاضر به اجرای آن نیست.

    حسینی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه راهکارهای کوتاه‌مدت سایر شهرهای دنیا برای آلودگی هوا چه بوده است، گفت: بنده از راهکارهای کوتاه‌مدت خاص شهرهای دیگر دنیا اطلاع ندارم اما می‌دانم در شهر پاریس طرح زوج و فرد به اجرا درآمد ولی نتیجه‌ای نداشت. علاوه بر این تاکنون ندیده‌ام با راهکارهای کوتاه‌مدت مشکل کاهش آلودگی هوا به جایی رسیده باشد.

    وی تصریح کرد: برنامه کاهش آلودگی هوا برنامه‌ای پرخرج و درازمدت است به همین دلیل کسی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد زیرا عمدتا ما ایرانی‌ها دوست داریم اگر کاری را شروع می‌کنیم خودمان خاتمه‌گر آن باشیم بنابراین کاهش آلودگی هوا نیاز به یک نگاه بلندمدت و علمی دارد. امیدوارم توسعه بی‌محابای حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از کارهای زیرساختی جدی مورد پیگیری قرار گیرد.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره تغییر وضعیت هوای دو سال اخیر شهر تهران، اظهار داشت: سال قبل که نسبت به دو سال پیش اوضاع بهتر شد و دیدم همه ژست حل مسئله آلودگی هوا را به خود می‌گیرند، عرض کردم که نقش فرایندهای جوی را نباید نادیده گرفت. سال گذشته ناپایداری‌های زیادی داشتیم و این مسئله به کاهش آلودگی هوا کمک کرد اما ببینید امسال چه وضعیتی پیش آمده است!

    وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا جلوگیری از گسترش خیابان ها و دوطبقه کردن اتوبان ها در شهرداری تهران قابل نقد است، گفت: درباره توسعه بزرگراه‌ها و دوطبقه کردن تونل‌سازی هیچ وقت از ما اطلاعاتی نخواستند ضمن اینکه این موضوع مسئله‌ پیچیده‌ای است زیرا به روانسازی ترافیک و تقاضای سفر گره خورده است ولی در تخصص ما برای پاسخگویی مستقیم نیست.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پلیس راهور طرح LEZ طرحی فانتزی و غیرعملی می‌داند، گفت: طرح LEZ یک طرح سیاست‌گذاری آلودگی هواست و به پالایش ناوگان شهر کمک می‌کند تا به تدریج خودروهای آلاینده خارج شوند و خودروهای پاک وارد شهر شوند. البته منظور تویوتا، لکسوس و بنز نیست منظور پراید تولید سال 83 به بعد است که انژکتوری بوده و دارای برگه معاینه فنی است.

    وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا طرح موتورسیکلت‌های برقی در تهران موفق نبوده است، گفت: طرح موتورسیکلت برقی پروژه موفقی بود هرچند در حال حاضر یک مورد از آن در بازار نیست ولی حداقل ترس استفاده از این وسیله ریخته شده و وزارت صنعت قصد دارد طرح ملی موتوربرقی را ایجاد کند ولی دلیل عدم استقبال وجود رقیب ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت آن در بازار است و تا زمانی که این رقیب وجود داشته باشد هیچ فناوری با آن مقابله نمی‌کند.

    حسینی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه عده‌ای می‌گویند چرا به باتری اسیدی برای این موتورها مجوز داده نشده، گفت: زیرا این فناوری از بین رفته است و شهرداری را مجاب کردیم از فناوری خوب و به روز استفاده کند. اگر موتورسیکلتی در تهران با توان 3 کیلووات باشد قیمت آن در بازار 2 هزار تا 2500 دلار محاسبه می‌شود که تصمیم گرفته شد 6.5 میلیون تومان آن را به صورت وام کم بهره به متقاضیان کمک کنیم.

    وی افزود: از سوی دیگر یک موتورسیکلت CG125 بسیار ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت است که به ازای هر کیلومتر پیمایش 15 گرم تولید آلودگی می‌کند که 4 تا 5 برابر تولید آلایندگی یک خودروی دارای استاندارد یورو 2 است.

    مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران تصریح کرد: این موتور را می‌توان 2 میلیون تومان به صورت قسطی خرید و اگر پلیس آن را ضبط کند صاحب آن می‌تواند موتور دیگری خریداری کند.  من بیش از 80 موتورسیکلت را در دانشگاه صنعتی شریف مورد آزمون قرار دادم و دیدم که همه آنها غنی‌سوز هستند و با سوخت اضافی کار می‌کنند که آلایندگی بسیار زیادی دارند. همه گزارش‌ها را به شورای عالی محیط زیست دادیم تا منع شماره‌گذاری این وسیله ارزان و بی‌کیفیت انجام شود.

    حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند شب پیش رئیس پلیس راهور برگه معاینه فنی را یک تکه کاغذ خواند گفت: معاینه فنی ابزار دقیق و قوی برای کنترل منابع متحرک آلاینده است. قطعا در مراکز معاینه فنی خارج از تهران تقلب اتفاق می‌افتد برای همین کل کشور به سمت سامانه یکپارچه معاینه فنی یا دینفا که قرار است 29 دی افتتاح شود. از پیشرفت کار خبر دارم و مطلع هستم که سرورهای آن فعال شده‌اند و 1400 خط معاینه فنی به آن متصل شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو