فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۳۸۹»

از تهران تا میلان؛ ۶ شهر بزرگ جهان چگونه با آلودگی هوا می‌جنگند؟

عصر خودرو- بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی ایران در حال جنگ با آلودگی هوا هستند، اما ایران در این جنگ تنها نیست و بسیاری از کشورهای دیگر هم با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و هر کشور هم روش خاصی را برای پیروزی در این جنگ پیش می گیرد.

از تهران تا میلان؛ ۶ شهر بزرگ جهان چگونه با آلودگی هوا می‌جنگند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین،  این روز ها آلودگی هوا تبدیل به یکی از مهم ترین مسائل ایران شده است، هوای تهران، اراک، تبریز، اصفهان و بسیاری از شهر ها آلوده است.
    ولی در جنگ با آلودگی هوا تهران تنها نیست، این آلودگی هوا بسیاری از شهرها را در اروپا و آسیا گرفتار کرده است و هر شهری در جنگ با آلودگی هوا روش خاصی دارد.

    سایت سی‌بی‌سی در گزارشی از آلودگی هوای 6 شهر بزرگ جهان نوشته است؛ اتفاقا یکی از این شهرها هم موقعیت جغرافیایی شبیه تهران دارد؛ سارایوو

    میلان، ایتالیا

    روز دوشنبه با یک ممنوعیت 6 ساعت تردد خودرو ها در میلان دوچرخه سواران کنترل خیابان های این شهر را در دست داشتند.

    کیفیت هوا در پایتخت ایتالیا از 30 روز پیش، سالم نیست، این اتفاق مسئولان میلان را مجبور کرد تا از دوشنبه تا چهارشنبه تردد خودرو ها را از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر ممنوع کنند.

    مسئولان این شهر گفتند که رانندگان در روز اول به این قانون احترام گذاشتند، البته اگر کسی این قانون را اجرا نکند جریمه سختی در انتظارش است.

    در رم هم که در حال جنگ با آلودگی هوا است، برای مقابله با آلودگی طرح زوج و فرد اجرا می شود. در شهر فلورانس ایتالیا نیز در شب سال نو به علت آلودگی هوا محدودیت های دسترسی به بعضی مناطق وجود داشت.

    کمبود باران و باد، شدت آلودگی هوا در مناطقی از ایتالیا را بدتر کرده است و به همین دلیل قوانین مختلف محدودیت های ترافیکی در 10 شهر مختلف این کشور در حال اجرا است.

    در میلان که تردد خورو ها ممنوع شده است هزینه حمل و نقل برای تمام روز 1.60 دلار شده است. پیش از، چنین مبلغی،‌ هزینه یک بلیت یک طرفه در این شهر بود.

    سارایوو، بوسنی و هرزگوین

    در سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین، مسئولان به شهروندان توصیه کرده‌اند تا از خودرو هایشان کمتر استفاده کنند و از آنها خواسته اند تا در ساعت صبح کمتر از خانه خارج بشوند.

    در این شهر صلیب سرخ و داوطلبان دیگر به مردمی که با وجود هشدار از خانه هایشان بیرون آمده اند ماسک می دهند.

    روز پنجشنبه هم آلودگی هوا منجر شد تا مسئولان مدارس را در ساراویوو تعطیل کنند. هوا این شهر که میان کوه ها قرار دارد به راحتی می تواند آلوده شود.

    پکن، چین

    در یک ماه اخیر دو هشدار قرمز در پایتخت چین داده شد. وقتی که پیش‌بینی می شود شاخص آلودگی هوا بیش از 200 خواهد شد این هشدار داده می شود. به شکلی عجیبی شاخص آلودگی هوا در بعضی مناطق پکن حتی به 900 هم رسید!

    سوزانده شدن صنعتی ذغال سنگ، فعالیت‌های کارخانه ها و تردد میلیون ها خودرو در چند سال اخیر روی آلوده شدن هوا چین تاثیر گذاشته اند.

    همچنین چین بزرگترین تولید کننده کربن در جهان است و حدود 60 درصد برقش را از ذغال سنگ به دست می آورد.

    در پکن با استفاده از پلاک های جعلی و یا قرضی مردم به راحتی محدودیت های ترافیکی را دور می زنند.

    هوا بعضی از شهر های دیگر چین هم مانند پکن آلوده است، تحقیقاتی علمی نشان می دهد که در این کشور روزانه 4 هزار نفر به علت آلودگی هوا می میرند.


    تهران، ایران

    حدود یک ماه است که آلودگی هوا پایتخت ایران را در بر گرفته است، به 14 میلیون ساکن این شهر هشدار داده شده که تا جایی که ممکن است از خانه خارج نشوند.

    در  بعضی روزها به علت کیفیت بد هوا، مدارس تهران تعطیل شد و مسابقه های فوتبال لغو هم شدند، مرگ هزاران نفر در ایران با آلودگی هوا مرتبط بوده است. مانند سارایوو، تهران با کوه ها محاصره شده است. آلودگی در این شهر معمولا هنگام سردی هوا شدید تر می شود.

    دهلی نو

    دهلی نو در سال 2014 توسط سازمان جهانی بهداشت آلوده ترین شهر جهان انتخاب شد. به علاوه 12 شهر هندی دیگر هم در میان 20 شهر آلوده جهان بودند، سالانه آلودگی هوا منجر به مرگ 600 هزار نفر در هند می شود.

    برای جنگ با آلودگی هوای شدید، دادگاه عالی هند ده ها دستور داده است. فروش برخی خودروهای دیزلی در پایتخت هند ممنوع شده، کامیون هایی که بیش از 10 سال عمر دارند نباید وارد دهلی نو شوند و همینطور خودرو هایی هم که بیش از یک دهه عمر دارند مجوز حضور در دهلی نو را ندارند.

    همچنین دهلی نو طرح زوج و فرد را هم تجربه می کند.

    اینچئون، کره جنوبی

    دلیل اصلی آلودگی هوای کره جنوبی آلودگی چین است ولی اتکا این کشور به نیروگاه های زغال سنگ هم تاثیر زیادی روی آلودگی هوا می گذارد.

    این شهر معمولا آلودگی هوا را در اواخر پاییز و ماه های گرم تابستان که انرژی زیادی صرف گرمایش و سرمایش می شود تجربه می کند. سالانه 1600 نفر به علت آلودگی هوا در کره می میرند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو