فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۲۶۵»

انتقاد شرکت کنترل کیفیت هوا از پیگیری‌های فصلی آلودگی هوای پایتخت

عصر خودرو- مدیر واحد پایش و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا ضمن اشاره به ضرورت پیگیری مسئله کاهش آلودگی هوای تهران در همه ایام سال از سوی مسئولین، رسانه‌ها و شهروندان، تعطیلی مدارس و ادارات و ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه را راهکار کوتاه‌مدت دانست.

انتقاد شرکت کنترل کیفیت هوا از پیگیری‌های فصلی آلودگی هوای پایتخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، مریم نادری با اشاره به اینکه دلیل اصلی آلودگی کنونی هوای تهران، خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و خودروهای فرسوده است، گفت: مقدار تولید آلودگی این منابع بالاست. بنابراین تاکید داریم که در طول سال به مسئله مقابله با آلودگی هوا توجه و رسیدگی شود و این مسئله تنها در روزهایی که وارونگی دما وجود دارد و حجم آلودگی در سطح شهر تهران جمع می‌شود و شرایط جوی اجازه خروج آنها را نمی‌دهد، با اهمیت تلقی نشود.

    وی با تاکید بر اینکه تجمع‌ آلاینده‌ها باید در طول سال برای رسانه‌ها و مسئولین مهم باشد، اظهار کرد: مسئله مهم خودروهای دیزلی و اتوبوس‌ها هستند که نقش بسیاری در تولید ذرات معلق هوا دارند. طبق تحقیقات، شرکت کنترل کیفیت هوا بر روی ضرورت استفاده از فیلتر دوده تاکید داشته که مصوبه شورای عالی محیط زیست را هم دریافت کرده است؛ اما این امر از سوی دستگاه‌های مربوطه پیگیری نشد.

    مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه مسئله دیگر در بحث آلودگی هوا معاینه فنی خودروهاست که به پنج سال رسیده است، گفت: در حال حاضر معاینه فنی توسط پلیس آن طور که باید کنترل نمی‌شود، ضمن اینکه قرار بود یکپارچه سازی معاینه فنی با هماهنگی پلیس اتفاق بیفتد، اما اکنون متوقف شده است.

    نادری با اشاره به اینکه بحث موتورسیکلت‌ها و تردد تعداد 1.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح شهر یکی از موارد مورد تاکید شرکت کنترل کیفیت هوا است، اظهار کرد: این موتورها کاربراتوری هستند و پنج برابر خودروی معمولی آلودگی تولید کرده و بدون هیچ‌گونه محدودیت و معاینه فنی در سطح شهر بویژه در مناطق 11 و 12 تردد می‌کنند. بنابراین ضرورت دارد که تردد تحت مدیریت داشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه مجموعه تحقیقاتی بر روی برقی کردن موتورها صورت گرفت، افزود: این طرح با انتقادات و مقاومت‌هایی مواجه شد و همکاری لازم با آن صورت نگرفت.

    به گفته نادری، یکی از بحث های قابل توجه در کاهش آلودگی تهران، بحث خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده بالای 20 سال است که در طرح جامع کاهش آلودگی هوا قید شده ولی کسی آن را پیگیری نمی‌کند و خوروهای فرسوده همچنان در سطح شهر تردد می‌کنند و سالانه بر جمعیت آنها افزوده می‌شود. طرح‌هایی چون جایگزینی خودروهای فرسوده سالهاست که بر روی میز است و بحث‌های اقتصادی و عدم هماهنگی‌ها،‌ مانع اجرای آن شده است.

    مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس در شرایط پایداری هوا و افزایش شاخص‌های آلایندگی راهکار کوتاه‌مدتی است، گفت: باید آلودگی تهران را در منشاء و منبع و با راه حل بلندمدت کنترل کنیم، و تجویز یک حرکت کوتاه‌مدت چون تعطیل کردن مدارس، ادارات، ممنوعیت فروش طرح ترافیک و... ممکن است که برای خروج از شرایط اضطرار کمک اندکی کند؛ اما مشکلات دیگری ایجاد خواهند کرد.

    وی با اشاره به اینکه در شرایطی که تقاضا برای سفر وجود دارد، با اعمال طرح زوج وفرد از درب منازل، بار بیش‌تری بر حمل و نقل عمومی تحمیل می‌شود و حمل نقل عمومی جوابگوی آن نیست، گفت: بحث آلودگی هوا دست ارگان‌های مختلف است و بهتر است این مسائل از ابتدای سال توسط شهروندان، مسئولین و رسانه‌ها پیگیری شود چون با بررسی در بازه‌های کوتاه پاییز و زمستان قابل حل نخواهد بود، تقاضا داریم شهروندان و رسانه‌ها حتی در روزهای پاک نیز این مطالبه را از مسئولین و دولت داشته باشند.

    مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به انتقادات پلیس به طرح LEZ ، اظهار کرد: یکی از انتقادات این بود که فصل پاییز که با شروع وارونگی دما همزمان است شرایط خوبی برای اجرای این طرح نیست و بهتر است طرح LEZ در روزهایی که شرایط هوا بهتر است شروع شود.

    نادری با بیان اینکه طرح LEZ می‌توانست طرح موثری برای کاهش آلودگی هوا باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این طرح اجازه تردد خودروها بر اساس میزان آلایندگی‌ آنها بوده و منوط به سه رقم آخر پلاک خودرو نیست، می‌تواند به کاهش آلودگی تهران کمک کند؛ اما از نظر پلیس این طرح به مطالعه بیشتری احتیاج دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو