فونیکسریمکسبهتام

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران:

۱۰۰۰ مینی بوس پایتخت فسیل متحرک شده اند

عصر خودرو- رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت:بیش از یک هزار دستگاه مینی بوس بسیار فرسوده در تهران مشغول بکار هستند.

۱۰۰۰ مینی بوس پایتخت فسیل متحرک شده اند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مهر، محمد حقانی  با تأکید بر اینکه موضوع حمل و نقل عمومی در پایتخت، پدیده ای چند بُعدی است و علاوه بر ابعاد تخصصی و فنی، از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی نیز برخوردار است، گفت: در این میان، عمل به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی نظام شهرسازی و زندگی شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

    وی افزود: اگر به طرح جامع ترافیک عمل شده و این طرح به درستی به مورد اجرا گذاشته شود، بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در حال حاضر در کلان شهرها با آنها رو به رو هستیم، حل خواهد شد.

    حقانی با اعلام اینکه به این منظور باید به موازات توسعه زیرساخت های شهری از راه و بزرگراه گرفته تا پل و تونل، نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی از خطوط مترو در زیر زمین گرفته تا خطوط بی آر تی در روی زمین نیز اقدام کنیم، تأکید کرد: برای توسعه شهر، هم بزرگراه لازم داریم هم مترو اما این توسعه، باید متوازن و متعادل بوده و زیرساخت های حمل و نقل شخصی و زیرساخت های حمل و نقل عمومی، هم جهت و همسو با یکدیگر توسعه یافته و حرکت کنند.

    رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که مترو، شاکله توسعه حمل و نقل عمومی است، اگر چه به دلیل این که در زیر زمین قرار گرفته، کمتر دیده می شود و به چشم نمی آید، اظهار کرد: مترو، نه تنها باعث کاهش آلودگی هوا و آلودگی صدا در شهر می شود، بلکه آلودگی تصویری و دیداری ناشی از تردد انبوه خودروهای عموماً آلاینده و فرسوده را نیز کاهش می دهد.

    حقانی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران، تمام تلاش خویش را در جهت افزایش بودجه توسعه حمل و نقل عمومی به عمل آورده، تصریح کرد: عدم حمایت دولت های مختلف از مدیریت شهری تهران و تنها گذاشتن شهرداری تهران در میان انبوه مسائل و مشکلات موجود، اوضاع را بدتر کرده و دود این وضعیت بیش از همه به چشم مردم تهران می رود.

    وی با تأکید بر اینکه سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران بیش از 70 درصد است، اضافه کرد: جریان حمل و نقل عمومی را از طریق توسعه مترو باید به زیر زمین انتقال داد اما با توجه به زمان بر بودن توسعه مترو، نباید دست روی دست بگذاریم و باید هر چه سریع تر، نسبت به ورود وسایل نقلیه ای که از سوخت های غیر فسیلی استفاده می کنند همچون خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت های برقی به ناوگان حمل و نقل شهری، اقدام نماییم.

    رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که صد در صد ناوگان مینی بوسرانی تهران از رده خارج است، اظهار کرد: در حال حاضر، بیش از یک هزار دستگاه مینی بوس بسیار فرسوده در تهران مشغول به کار هستند، در صورتی که حتی یک دستگاه از این مینی بوس ها نیز قادر نیستند حداقل شاخص های زیست محیطی را پاس کنند.

    حقانی با بیان اینکه این هزار مینی بوس که به فسیل های متحرک تبدیل شده اند، هر روز انبوه گازهای آلاینده را وارد ریه 9 میلیون تهرانی می کنند، تصریح کرد: با اجرای طرح های حمایتی، باید هر چه سریع تر نسبت به خروج این منابع  آلودگی از چرخه خدمات رسانی پایتخت اقدام کنیم و وسایل نقلیه استاندارد را جایگزین مینی بوس های فرسوده نماییم.

    وی با تأکید بر اینکه این هزار مینی بوس فرسوده کلاً باید از رده خارج شوند و خودروهای نو جایگزین آنها شوند، اضافه کرد: کاش مسئولان مربوطه به جای پرداخت وام برای خرید 110 هزار خودروی شخصی، برای خرید 111 هزار خودرو، وام می پرداختند و رانندگان یک هزار دستگاه مینی بوس فرسوده پایتخت را نیز مشمول رحمت و مرحمت خویش قرار می دادند.

    رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که یکی از مهم ترین شاخص ها در طراحی و ساخت خودرو، میزان آلایندگی خودروی تولیدی است، اظهار کرد: اخیراً افشای دستکاری در آزمایش های میزان انتشار دود و گازهای آلاینده، رسوایی فاجعه باری را برای شرکت خودروسازی فولکس واگن رقم زد، در صورتی که میزان واقعی آلایندگی محصولات این شرکت خودروساز به مراتب پایین تر از آلودگی تولیدات خودروسازان داخلی است.

    حقانی با بیان اینکه مسئولان این شرکت با پذیرش این رسوایی و استعفا و عذرخواهی از مشتریان خود، در صدد جبران خطای خود بر آمدند، تصریح کرد: این در حالی است که در کشور ما برای فروش خودروهای داخلی که استانداردهای کیفی آنها به مراتب از خودروهای رسوا شده شرکت فولکس واگن پایین تر و میزان آلودگی آنها به مراتب از آن خودروها بالاتر است، وام می دهیم تا خودروسازان، 100 هزار دستگاه خودروهای انباری خود را یکجا به فروش برسانند.

    وی در پایان با تأکید بر اینکه سالانه چند صد هزار دستگاه خودرو به چند میلیون دستگاه خودروی موجود کشور اضافه می شود، بدون آنکه حتی چند هزار دستگاه خودرو نیز از رده خارج شود، خاطرنشان کرد: تنها کشور دنیا هستیم که برای فروش خودروهای انباری بدون خریدار خود وام می دهد و با ادامه وضعیت موجود و استمرار فعالیت خودروهای فرسوده اعم از شخصی و عمومی و تداوم تولید انبوه آلایندگی از سوی آنها، کیفیت هوا نه تنها بهتر نخواهد شد، بلکه بدتر نیز خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو