فونیکسریمکسبهتام

فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک تشکیل شد

خون تازه در رگ‌های حمل‌ونقل خصوصی

عصر خودرو- کمبود بودجه دولتی و کاهش توان بخش خصوصی برای حضور در پروژه‌های حمل‌ونقلی به‌دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور اگرچه باری بر دوش حمل‌ونقل شده اما تشکیل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک در هفته گذشته و به ثبت رسیدن این نهاد بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران، نویددهنده روزهای بهتری برای بخش خصوصی این حوزه است.

خون تازه در رگ‌های حمل‌ونقل خصوصی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، حالا این بخش امیدوار است بتواند با همگرایی اصولی، در زمینه حل مشکلات متعدد حمل‌ونقل گام بردارد.
    مسعود پل‌مه، یکی از اعضای هیات‌مدیره فدراسیون تازه تاسیس حمل‌ونقل و لجستیک در بیان اهمیت و ضرورت شکل‌گیری این نهاد به صمت گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار ایجاب می‌کند که همه انجمن‌ها و نهادهای بخش خصوصی حوزه حمل‌ونقل که در کشور فعالیت می‌کنند، به‌صورت متمرکز در اتاق بازرگانی ایران دارای تشکلی باشند که منافع ملی و کشوری را برای آنها تدارک ببینند. در واقع فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران به دنبال این است که موضوعات حمل‌ونقلی را به صورت کلان و کشوری ببیند و مسائل را در حوزه مجلس شورای اسلامی و دولت از این طریق پیگیری کنند.
    او با اشاره به اینکه فعالیت این فدراسیون تداخلی با فعالیت کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران نخواهد داشت، افزود: محور پیش‌بینی شده برای فعالیت فدراسیون، هدایت برنامه‌ریزی شده و هماهنگی بین اصناف حمل‌ونقلی است و در قدم نخست در تلاش هستیم نیازهایی که به‌صورت مشخص در کشور برای کل حوزه حمل‌ونقل وجود دارد را در دستور کار قرار دهیم. به گفته پل‌مه فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک به دنبال این است که نیازهای بخش خصوصی در این حوزه را به صورت متمرکز در یک مکان مدیریت و در سطح کلان پیگیری کند.

     

    وی ادامه می‌دهد: همواره این امکان وجود دارد که برخی انجمن‌های حمل‌ونقلی کشور، استانی عمل کرده و به‌دلیل دوری از مرکز، شاید نتوانند مدیریت لازم را درباره مشکلات خود داشته باشند.
    وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه یکی از معضلاتی که همه انجمن‌های اقتصادی درگیر آن هستند، مسائل مالیاتی است بنابراین اگر قرار باشد همه انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و کانون‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک فعالیت می‌کنند، هر یک به‌طور مستقل دنبال رفع مشکلات خود باشند، به‌طور قطع نتیجه مطلوب را نخواهیم گرفت. در این زمینه می‌توان موارد و مشکلاتی از این دست را در فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک متمرکز کرده و از طریق مراجع قانونگذار و دولتی برای رفع آن مشکلات اقدام کرد.
    این کارشناس حمل‌ونقل معتقد است، در حال حاضر مسائل و مشکلات فراوانی دامنگیر تشکل‌های بخش خصوصی حوزه حمل‌ونقل است و یکی از وظایفی که فدراسیون می‌تواند به‌عنوان نخستین اقدام در دستور کار خود داشته باشد، دسته‌بندی مشکلات کشور و رفع این موضوعات خواهد بود. به اعتقاد پل‌مه، نخستین و مهم‌ترین چالشی که فدراسیون حمل‌و نقل و لجستیک باید به آن بپردازد، چالش نبود هماهنگی بخش خصوصی این حوزه است و اگر همه اهالی این بخش بتوانند زیر یک پرچم واحد، یک حرف و گفتمان مشخص را در قالب یک ادبیات منطبق بر قانون ارائه کنند، نخستین قدم برای رفع مشکلات متعدد حوزه حمل‌ونقل برداشته خواهد شد.


    تلاش برای اصلاح قوانین
    تلاش برای تصدیگری دولت در حوزه حمل‌ونقل و اقتصاد از مهم‌ترین اهداف تشکیل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک است. این را محسن صادقی‌فر، از کارشناسان حمل‌ونقل دریایی و یکی دیگر از اعضای منتخب به‌عنوان هیات‌مدیره فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک در پاسخ به صمت گفت. وی با اشاره به اهداف در نظر گرفته شده برای این فدراسیون، به مسائلی همچون ارتقای جایگاه و نقش بخش خصوصی حمل‌ونقل در توسعه اقتصادی کشور و اصلاح قوانین و مقررات حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و افزود: تقویت فرهنگ کارآفرینی و روحیه کار جمعی، امکان بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری‌ها، تولید، انتقال و استفاده از تجربه‌های علمی و عملی دست‌اندرکاران حمل‌ونقل، از دیگر مسائلی است که به‌عنوان اهداف تشکیل فدراسیون مدنظر بوده است. آنطور که صادقی‌فر تاکید می‌کند: توسعه مشارکت بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌های بخش حمل‌ونقل از مهم‌ترین محورهایی است که فدراسیون دنبال خواهد کرد. به گفته وی، آمادگی و همصدایی بخش خصوصی برای استقبال از شرایط پساتحریم را می‌توان از مزیت‌های راه‌اندازی فدراسیون حمل‌ونقل دانست.


    مشکلی که فدراسیون حل نمی‌کند
    با توجه به اهمیت و نقش حوزه حمل‌ونقل در اقتصاد کشور، لزوم وجود تشکل‌های قوی و کارآمد در بخش خصوصی این حوزه، روشن است. از سوی دیگر با توجه به ادغام دو وزارتخانه راه‌وترابری و مسکن و شهرسازی در سال‌های گذشته و تشکیل وزارت راه و شهرسازی و با توجه به اینکه برخی معتقدند این ادغام، از توجه دولت به حوزه حمل‌ونقل کاسته است، شاید فدراسیون حمل‌ونقل بتواند در راستای افزایش نقش بخش خصوصی در تصدیگری پروژه‌های کلان حمل‌ونقل و بیان مشکلات این حوزه باشد. در این باره محمدمهدی راسخ، یکی از کارشناسان حمل‌ونقل و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با صمت معتقد است فدراسیون حمل‌ونقل با همه مزایایی که برای این حوزه دارد، نمی‌تواند خلأ نبود وزارت مستقل در حوزه حمل‌ونقل را پر کند. وی افزود: ادغام، اقدامی اشتباه بود. با توجه به وسعت جغرافیایی و وسعت بخش‌های مختلف حمل‌ونقل به ویژه در حوزه دریایی و جاده‌ای کشور، به‌طور قطع نیاز به وزارت مستقل راه و ترابری در کشور وجود دارد و تجربه چندساله ادغام نشان داده که یک وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند کل حوزه راه و مسکن را پوشش دهد. این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد: فدراسیون حمل‌ونقل نمی‌تواند مشکلات نبود مدیریت حمل‌ونقل در زمان ادغام را پر کند زیرا برخی وظایف حاکمیتی که به عهده وزارت راه‌وترابری است را نمی‌توان به تشکل‌ها واگذار کرد و تنها چاره برخی مشکلات این است که این وضعیت اصلاح شده و وزارتخانه‌ها دوباره مستقل شوند. وی اضافه کرد: برخی به اشتباه گمان می‌کنند تشکل‌ها می‌توانند وظایف حاکمیتی را هم انجام دهند، در حالی که این تفکر اشتباه است.
    براساس این گزارش، حمل‌ونقل از مهم‌ترین حوزه‌های پیشران در اقتصاد کشورهاست و در ایران نیز به دلیل وجود ظرفیت‌های بالای حمل‌ونقل و ترانزیت، بخش خصوصی گسترده‌ای در این حوزه فعالیت می‌کند که به نظر می‌رسد، وجود تشکل خصوصی اختصاصی و مستقل برای این حوزه ضروری به نظر می‌رسد. حال با راه‌اندازی فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک، امیدواری برای برداشته شدن بار مشکلات از دوش بخش خصوصی بیشتر شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو