فونیکسریمکسبهتام

همایش معرفی اتومکانیکای دوبی در تبریز برگزار شد

عصر خودرو: در ادامه حضور مدیران اتومکانیکا در ایران، مدیر اتومکانیکای دوبی وارد ایران شد و در همایشی در تبریز به تشریح توانمندی‌های این نمایشگاه پرداخت.

همایش معرفی اتومکانیکای دوبی در تبریز برگزار شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این همایش که بخشی از برنامه‌ای تحت عنوان Road Show است، مدیر اتومکانیکا دوبی طی سه روز در شهرهای تبریز، تهران و اصفهان حاضر شده و در همایش‌هایی به تشریح توانمندی‌های این نمایشگاه می‌پردازد.

در آغاز این همایش در تبریز، هرمز مهبد، مدیرعامل شرکت دروازه تجارت فراسو با اشاره به اهمیت شهر تبریز در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی ایران گفت:"ما برای این برنامه بررسی‌های زیادی روی شهرهای ایران انجام دادیم تا بتوانیم مسیر حرکت را تدوین کنیم. من شناخت نسبی از توانایی‌های صنعت قطعه‌سازی در تبریز دارم و به جرات می‌توانم بگویم تبریز قویی‌ترین شهر در این زمینه است."

وی افزود:"وقتی به همراه تیم اتومکانیکا در حال بررسی شهرهای مسیر حرکت بودیم، پس از مرور توانایی‌های تبریز تاکید شد که اولین برنامه در این مسیر باید از تبریز باشد. این همایش جهت معرفی نمایشگاه اتومکانیکا دوبی به صنعتگران آذربایجان ترتیب داده شده است تا به‌این‌ترتیب بتوانیم حضور شرکت‌ها از ایران را در نمایشگاه پررنگ‌تر کنیم."

مهبد در زمینه امکان برگزاری نمایشگاه اتومکانیکا در ایران گفت:"این مسئله به‌طورکلی در حال بررسی است. قطعا مسه فرانکفورت به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه اتومکانیکا در سرتاسر جهان هم تمایل دارد با توجه به توانمندی‌های ایران این مسئله اتفاق بیافت و برای شرکت‌های ایرانی هم فرصت بسیار مناسبی است. تبریز یکی از سه شهری است که برای این منظور در نظر گرفته شده است اما پیش از هر چیز باید حضورمان در اتومکانیکا را پررنگ‌تر کنیم."

در ادامه یونس اکبرپور پایدار، مدیرعامل شرکت آذراتصال و رییس انجمن ماشین سازان و قطعه سازان خودرو تبریز که پیشتر تجربه حضور در نمایشگاه اتومکانیکا را به‌عنوان غرفه گذار داشته است پشت تریبون قرار گرفت. وی با اشاره به اهمیت تاریخی شهر تبریز و نقش پررنگ آن در جاده تاریخی ابریشم گفت:"این شهر هم‌اکنون بار دیگر موقعیت ممتاز گذشته خود را به دست آورده است و شاهد حضور کارخانه‌های معتبر صنعتی از جمله گروه ماشین‌سازی تبریز، گروه تراکتورسازی تبریز، ایدم و چرخشگر در این شهر هستیم. به دلیل مناسبات تجاری گسترده بازرگانان تبریزی با کشور آلمان، نخستین اتاق بازرگانی ایران و آلمان در این شهر تاسیس شده است."

وی افزود:"این استان علاوه بر کارخانه‌های صنعتی که هم‌اکنون بخشی عمده‌ای از نیازهای صنعت قطعه‌سازی کشور را تامین می‌کنند، ازنظر زیرساخت‌ها نیز بسیار قوی است و فرودگاه بین‌المللی تبریز، بزرگراه‌های متصل به شهرهای اصلی کشور و مرز مشترک با کشورهای همسایه ایران وجود منطقه آزاد اقتصادی ارس از مهم‌ترین مزیت‌های استان در زمینه تولیدات صنعتی است. هم‌اکنون فرودگاه بین‌المللی تبریز امکان دسترسی روزانه به مراکز مهم کشورهای اروپایی را فراهم کرده است."

پایدار در زمینه برگزاری نمایشگاه اتومکانیکا در شهر تبریز گفت:"بر این باورم با توجه به زیرساخت‌هایی که به آن اشاره کردم وجود مراکز صنعتی بزرگ در این استان و با حضور دوستان قطعه ساز و مجموعه‌سازی که بخشی از آن‌ها در این جمع حاضر هستند، برگزاری نمایشگاه اتومکانیکا در تبریز می‌تواند بسیار موثر باشد و آینده تجاری بسیار مناسبی را برای کلیه تجار رقم خواهد زد."

محسن اسماعیل‌زاده، مدیرعامل شرکت کابل‌وران تولیدکننده انواع درخت سیم، داشبورد، چراغ و ... دیگر سخنران این برنامه بود. وی با شاره به گسترش ارتباطات در سطح جهان گفت:"با توجه به گسترش سریع اخبار و اطلاعات در سطح جهان، مقوله صنعت نیز به شکل جهانی گسترش پیدا کرده است و شناساندن محصول، امکانات و توانمندی‌های هر شرکت برای رقابت در بازارهای بین‌المللی نیاز به معرفی از طریق نمایشگاه‌ها دارد."

وی با اشاره حضور کم‌رنگ شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت قطعه‌سازی گفت:"مجموعه ما پیش از این در نمایشگاه‌های اتومکانیکا فرانکفورت، شانگهای و ژوهانسبورگ شرکت کرده است. متاسفانه شاهد هستیم شرکت‌های ایرانی به تعداد کم و به‌صورت جداگانه در این نمایشگاه حاضر بودند. در همین نمایشگاه‌ها ما موفق به اخذ قرارداد با شرکت‌هایی از اروپا، آمریکای لاتین، آفریقا و حتی چین شدیم که موفقیت بزرگی برای صادرات است. در سه‌ماهه نخست سال جاری صادرات ما به اروپا بیش از 500 هزار دلار بوده است که البته باید افزایش پیدا کند و باید در نظر بگیریم مشکلاتی در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی وجود داشته و با رفع آن‌ها به‌راحتی می‌توان حجم این مبادلات را افزایش داد."

وی در ادامه افزود:" با توجه به بازدیدهای متعددی که از شرکت‌های قطعه ساز در جهان داشته‌ام به جرات می‌گویم توانایی‌ها و پتانسیل‌های شرکت‌های آذربایجان بسیار بالا است و به‌راحتی می‌توانیم با قیمتی پایین‌تر از رقبای خارجی محصولاتی با دوام و کیفیت بالا را به بازارهای جهانی عرضه کنیم. حضور در نمایشگاه‌های جهانی به‌عنوان دروازه‌ای برای تجارت با شرکت‌های فراسوی مرزها است و برای رسیدن به بازارهای جدید باید بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. باید از تجربه شرکت‌هایی که پیش از این در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کرده‌اند استفاده کنیم و بازارهایی که توان صادرات به آن‌ها را داریم از طریق شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی بشناسیم. حضور پیوسته ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی دستاوردهای بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت. حضور شرکت‌های ترکیه باید برای ما الگو باشد که چگونه در کنار هم و در یک سالن حاضر می‌شوند. ما ازنظر توان فنی و تولیدی می‌توانیم با شرکت‌های ترک رقابت کنیم."

در ادامه اسماعیل‌زاده با اشاره به مشکلات موجود برای تولیدکنندگان گفت:"تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند. افزایش مالیات یا مشکلات با سازمان بیمه و عدم همراهی بانک‌ها از جمله این مشکلات است اما به وجود همه این مشکلات، تولیدکنندگان همچنان به فعالیت‌های خود ادامه داده‌اند و افتخار می‌کنیم که شرکت‌ها در استان باوجود همه این مشکلات به تولید ادامه می‌دهند."

مدیر اتومکانیکا دوبی: ایران به‌زودی به جایگاه خود در صنعت منطقه بازخواهد گشت

محمود غازی بیلیکوزن، مدیر اتومکانیکا دوبی و جده آخرین سخنران این برنامه بود. وی که اصالتی ترکیه‌ای دارد در ابتدا با اظهار خوشحالی از حضور مجدد در ایران و به‌ویژه شهر تبریز گفت:"برای من افتخار بزرگی است که در تبریز حاضر هستم به‌ویژه که در این شهر به زبان مادری من سخن گفته می‌شود."

وی با اشاره به جایگاه اتومکانیکا دوبی در بین نمایشگاه‌های اتومکانیکا در سطح جهان گفت:"اتومکانیکا دوبی پیش از این در بین هفت نمایشگاه برتر در سطح جهان بود و اکنون توانسته‌ایم خود را در میان پنج نمایشگاه برتر جای دهیم."

وی در ابتدا به معرفی بازار خودرو آمار و ارقام این بازار در دوبی پرداخت و گفت:"در سال 2003 مجموع مبادلات تجاری صنعت خودرو شامل واردات و صادرات در دوبی معادل 3.5 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2014 به 12.1 میلیارد دلار رسیده است که رقم بسیار بزرگی برای شهری کوچک در منطقه است. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد؛ از مبلغ 12.1 میلیارد دلار سال 2014 معادل 59درصد آن شامل واردات و 41درصد شامل صادرات و صادرات مجدد بوده است. این مسئله به دلیل آن است که جمعیت دوبی کم است و بخشی از واردات دوبی درنهایت صرف صادرات مجدد به کشورهای منطقه می‌شود."

وی همچنین به اهمیت بازار ایران در صادرات محصولات و قطعات وابسته به خودرو از دوبی اشاره کرد و گفت:" برای سال‌ها ایران نخستین مقصد صادراتی این دسته از کالاها از دوبی بوده است اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها، امروزه عربستان، عراق و افغانستان در رتبه‌های نخست جای دارند هرچند به دلیل رفع تحریم‌ها و هموار شدن مسیر تجارت، به‌زودی ایران بار دیگر به جایگاه نخست باز خواهد گشت."

در کنار حجم واردات و صادرات دوبی، تفکیک محصولات و گروه‌های کالاهای مورد تجارت در این کشور نیز می‌تواند نقش موثری در بررسی درخواست‌های منطقه داشته باشد. غازی در این زمینه گفت:"18درصد واردات کالا به دوبی در زمینه اجزا و مجموعه‌های خودرو به قطعات جانبی تعلق می‌گیرد. 9درصد تایر خودروهای سواری، 8درصد تایر خودروهای سنگین، 6درصد باتری، 5درصد قطعات موتور و بقیه آن سایر اجزا و بخش‌های خودرو است. ژاپن در صدر کشورهای صادرکننده این قطعات و مجموعه‌ها با دوبی است و پس از این کشور کره جنوبی و چین در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. در رتبه‌های چهارم و پنجم آلمان و آمریکا حضور دارند که در سال‌های مختلف جایگاهشان جابجا می‌شود."

وی در زمینه نمایشگاه اتومکانیکا دوبی گفت:"این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی در زمینه خودرو در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و در سال 2016 در ماه می برگزار خواهد شد. در سال 2015 درمجموع 1882 غرفه گذار از 59 کشور در نمایشگاه حاضر بودند که 88درصد این غرفه گذاران از کشورهای دیگر در نمایشگاه حاضر شده بودند و این مسئله جنبه بین‌المللی نمایشگاه دوبی را نشان می‌دهد. تعداد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه اتومکانیکا رشد فزاینده‌ای را در طی دوران برگزاری داشته است و از 119 غرفه گذار در سال 2003 به 1882 غرفه گذار در سال اخیر رسیده است."

وی در زمینه حضور شرکت‌های ایرانی در اتومکانیکا دوبی گفت:"در سال 2010 سه شرکت از ایران در نمایشگاه حاضر بودند و در سال 2014 به حداکثر تعداد معادل 12 شرکت رسیده است. در سال گذشته ما 8 شرکت از ایران در نمایشگاه اتومکانیکا دوبی داشتیم. برای ما حضور شرکت‌های ایرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیار مهم است که شاهد حضور شرکت‌های قوی و جدید در نمایشگاه اتومکانیکا دوبی باشیم. همه شرکت‌های بزرگ قطعه ساز جهان را می‌شناسند اما ما می‌خواهیم شرکت‌هایی از ایران حاضر شوند که نسبت برابری قیمت تمام شده آن‌ها به کیفیت محصولاتشان مناسب باشد و به همین دلیل است که حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه اتومکانیکا دوبی را تشویق می‌کنیم و فکر می‌کنم با اتفاق‌های اخیر که رخ داده است حجم تولید در کشور ایران بار دیگر به بالاترین سطح خود برسد."

غازی در زمینه بازدیدکنندگان از نمایشگاه دوبی گفت:"30هزار و 365 شرکت‌کننده از 134 کشور از نمایشگاه سال پیش بازدید کردند که 53درصد از این بازدیدکنندگان از خارج از امارات آمده بودند که این مسئله نشان می‌دهد اتومکانیکا دوبی توانسته حضور بین‌المللی خود را اثبات کند. در سال 2003 شمار بازدیدکنندگان 5176 بود اما به بیش از 30هزار نفر افزایش پیدا کرده است."

وی در زمینه حضور بازدیدکنندگان ایرانی در اتومکانیکا دوبی گفت:"در 2010 تعداد 1634 نفر از ایران از اتومکانیکا دوبی بازدید کردند. این تعداد پس از آن به دلیل مسایل مرتبط با تحریم و به‌ویژه دشواری‌هایی در زمینه نقل‌وانتقال مالی کاهش پیدا کرد و در سال 2013 به 1267 نفر رسید اما پس از آن تعداد بازدیدکنندگان ایرانی افزایش پیدا کرد و به 1931 نفر رسید."

وی با اشاره به توانمندی‌های صنعتی تبریز در زمینه تولید قطعات خودروهای تجاری گفت:" در سال گذشته 891 غرفه از مجموع بیش از 1800 غرفه حاضر در نمایشگاه در زمینه خودروهای تجاری فعالیت می‌کردند که این رقم هرساله در حال افزایش است. از سوی دیگر 34درصد از بازدیدکنندگان هم علاقه‌مند به همین حوزه بوده‌اند."

غازی با اشاره به سرویس ویژه‌ای در زمینه مبادلات تجاری که اتومکانیکا برای بازدیدکنندگان خود در نظر گرفته است گفت:" برای افزایش کارآیی بازدید از نمایشگاه، ما پلتفرمی با عنوان Business Match Making را آماده کرده‌ایم که بازدیدکنندگان می‌توانند به‌رایگان از آن استفاده کنند و با کمک آن زمینه‌های مورد نظر خود را مشخص کرده و قرارهای ملاقات با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه را از طریق همین پلتفرم تنظیم کنند تا در زمان حضور در نمایشگاه بهتر بتوانند زمان خود را مدیریت کنند. سال گذشته بیش از 2200 جلسه از طریق این پلتفرم هماهنگ شد."

در پایان این برنامه، حاضرین در جلسه پرسش و پاسخ، سوالات خود در زمینه‌های مختلف مرتبط به نمایشگاه اتومکانیکا را در میان گذاشتند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و حضور در نمایشگاه اتومکانیکا دوبی می‌توانید به سایت شرکت دروازه تجارت فراسو، نماینده انحصاری نمایشگاه‌های اتومکانیکا در ایران به آدرس www.iran-messefrankfurt.com مراجعه کنید.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو