فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل هلدینگ تجارت فراسو و نماینده انحصاری اتومکانیکا در ایران در گفت و گو با «عصرخودرو» خبر داد:

آغاز به‌کار مجموعه نمایشگاه های اتومکانیکا بعد از وقفه دوساله

عصر خودرو- اتومکانیکا به عنوان بزرگترین و معتبرترین رویداد حوزه خدمات پس از فروش خودرو و خدمات جانبی صنعت خودرو در جهان شناخته می شود که توسط messe Frankfurt در سراسر جهان برگزار می شود. این نمایشگاه رویداد و فرصتی مهم و استراتژیک برای گردهمایی فعالان حوزه قطعات و خدمات پس از فروش صنعت خودرو و به طور کلی هر فعالیت جانبی صنعت خودرو به حساب می آید که در سال های زوج میلادی در مرکز نمایشگاهی فرانفورت آلمان برگزار می شود و ده ها نسخه بین المللی آن نیز در سراسر جهان در حال برگزاری است.

آغاز به‌کار مجموعه نمایشگاه های اتومکانیکا بعد از وقفه دوساله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، پاندمی کرونا در سال 2020 مانع از برگزاری این نمایشگاه شد اما در سال 2021 با ایده ای نوین، مسئولان اتومکانیکا تصمیم گرفتند نسخه دیجیتال پلاس این نمایشگاه که در حقیقت یک نمایشگاه فیزیکی-دیجیتال یا هیبرید است را برگزار کنند. نمایشگاهی که با غرفه های واقعی در فضای مرکز نمایشگاهی فرانکفورت برگزار می شود و بازدید‌کنندگان می توانند به صورت دیجیتال از آن بازدید کنند. به همین بهانه و برای کسب اطلاعات بیشتر از این نمایشگاه و رویداد های حاشیه آن به سراغ هرمز مهبد، مدیرعامل هلدینگ دروازه تجارت فراسو و نماینده انحصاری اتومکانیکا در ایران رفتیم که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند.

    نمایشگاه اتومکانیکا با چه هویت و هدفی آغاز شده و تا کنون با چه تحولاتی همراه بوده است؟

    نمایشگاه خودروهای سبک و سنگین آلمان با عنوان IAA از سال 1897 آغاز به کار کرده است. در سال 1971 به علت رکود اقتصادی که در کل اروپا حاکم شد، نمایشگاه IAA به دلیل کاهش خرید خودرو برگزار نشد و تعدادی از صاحبان تعمیرگاه ها و مراکز خدمات پس از فروش و برخی تولید کنندگان قطعات یدکی، استدلال آوردند که در شرایطی که امکان خرید خودرو وجود ندارد یا کم است، سالم نگه داشت خودرو می‌تواند مساله مهمی باشد و در نتیجه باید نمایشگاهی برای تعمیر و نگهداری خودرو به جای آن برگزار شود. استارت اتومکانیکا با این استدلال از سال 1971 خورد و اولین دوره آن برگزار شد و میزان استقبال از این نمایشگاه باعث شد تا اتومکانیکا جایگاهش را پیدا کند. در زمینه تحولات باید گفت که به مرور با توجه به این که ذائقه و سلیقه مصرف کنندگان در کشورها و قاره ها و خودروهایشان متفاوت بود، در نتیجه به‌مرور نمایشگاه اتومکانیکای فرانکفورت که جهانی بود، تیم برگزار کننده به این نتیجه رسید که در کنار آن باید نمایشگاه های منطقه‌ای را نیز فعال کند لذا از آمریکای شمالی، جنوبی و بعد اروپای شرقی و غربی این توسعه آغاز شد و به آفریقا، شبه قاره هند، آسیای جنوب شرقی، منطقه خاورمیانه و کشورهایCIS رسید تا در نتیجه یک سیاست موفق تلقی شود چرا که این نمایشگاه جایگاهش را در مناطق مختلف پیدا کرده و امروز این نمایشگاه در همه مناطق در حال برگزاری است و به عنوان معتبرترین رویداد در حوزه لوازم یدکی و خدمات پس از فروش جهان به حساب می آید. تیم برگزاری این نمایشگاه بعد از اتومکانیکا به سراغ ایده نمایشگاه «هایپرموشن»رفتند که تحولات صنعت خودرو با محوریت خودروهای آینده را دنبال می کند و امروز در کنار اتومکانیکا در حال برگزاری است.

    برنامه برگزاری اتومکانیکا ها در منطقه به چه صورت است؟

    استارت اتومکانیکای ما از مسکو خورد که از دو هفته قبل برگزار شد و از ایران غرفه گذار داشتیم و سایپا با تعدادی از تامین کنندگان در این نمایشگاه حضور داشتند که برایشان موفق‌آمیز بوده است. نمایشگاه بعد، اتومکانیکای استانبول است که از 27 تا 30 آبان ماه در استانبول برگزار می شود که تا این لحظه 7 غرفه گذار ایرانی داریم. بعد آن اتومکانیکای شانگهای را داریم که از 3 تا 6 آذرماه برگزار می شود که یک غرفه گذار ایرانی را برای دومین بار خواهیم داشت زیرا چین بیشتر مرکز واردات برای ایران است تا صادرات. بعد از آن 23 تا 25 آذرماه اتومکانیکای دوبی را داریم که دو غرفه گذار ایرانی در آن حاضر خواهند بود. برای همه این نمایشگاه ها، امکان بازدید دیجیتال نیز تعبیه شده است و بازدید فیزیکی نیز امکان پذیر است و در عین حال محدودیتی برای این سه شهر برای ایرانی ها اعلام نشده و واکسن سینوفارم و اسپوتنیک هم مورد تایید است و بازدیدکنندگان و شرکت هایی که می خواهند غرفه داشته باشند باید پیگیری کنند چرا که محدودیت زیاد و نمایشگاه تقریبا پر است. متقاضیان هر چه سریعتر با دروازه تجارت فراسو با شماره 88062338-021 (خانم ابوالقاسم) تماس بگیرند. بازدیدکنندگان نیز برای بازدید از این نمایشگاه ها فرصت دارند اما باید توجه داشته باشند که باید استارت کارها برای بازدید و اخذ ویزا برای دوبی و شانگهای را بزنند چرا که نیاز به دعوتنامه از شرکت برگزار کننده وجود دارد و برخی امور دیگر مربوط به وزارت بهداشت و مبادی ورودی کشورها است که از حدود 45 روز قبل نمایشگاه می توانند تماس بگیرند برای کارهای ثبت و اخذ دعوتنامه نمایشگاهی اقدام کنند.

    اتومکانیکا 2021 با چه تغییراتی نسبت به دوره های گذشته و در چه تاریخی برگزار خواهد شد؟

    پیش از هر چیز باید به این موضوع اشاره کنم که نمایشگاه اتومانیکای فرانکفورت هر دو سال یکبار در سال های زوج میلادی برگزار می شود و با توجه به اینکه در سال 2020 به دلیل وضعیت پاندمی کرونا هیچ نمایشگاهی برگزار نشد، به تبع آن اتومکانیکا هم با وجود ثبت نام و آماده سازی برگزار نشد. در ابتدا هم مقرر بود این نمایشگاه برگزار شود اما وزارت اقتصاد و بهداشت آلمان مجوز برگزاری در آن تاریخ را نداد. برای درک اهمیت این موضوع باید در نظر داشته باشید که اتومکانیکای فرانکفورت در حدود 5100 غرفه گذار دارد و با میانگین 3 نفر در هر غرفه(که در بعضی غرفه ها به حدود 25نفر می‌رسد) و حدود 400 هزار بازدید کننده منطقی بود اجازه برگزاری ندهند. توجه به این نکته ضوری است که برگزاری نمایشگاه ها هنوز هم به شکل گذشته و تمام فیزیکی امکان پذیر نیست چرا که هنوز بسیاری از کشورها درگیر پاندمی کرونا هستند و این مساله به صورت سراسری به نقطه اطمینان نرسیده است. تغییر و تحولات بین المللی موجب تحول در صنعت نمایشگاه و برگزاری نمایشگاه های دیجیتالی و هیبریدی شد. بر همین اساس نسخه دیجیتال پلاس اتومکانیکا به صورت یک نمایشگاه هیبریدی در سال 2021 برگزار می شود و بر اساس تصمیم که تا این لحظه اخذ شده، نمایشگاه 2022 به صورت فیزیکی و با تدابیر جدید برگزار خواهد شد.

    نمایشگاه هیبریدی به چه معناست؟

    نمایشگاه هیبرید یعنی غرفه فیزیکی وجود دارد اما غرفه فیزیکی به صورت لایو در می آید و بازدیدکنندگان می توانند محصولات را به صورت واقعی و آنلاین ببینند. در نمایشگاه دیجیتال غرفه گذار یک پروفایل دارد که با امکانات دیجیتال موجود مانند فیلم و اطلاعات و تصاویر آن را در اختیار بازدیدکنندگان انلاین قرار می دهد اما در نمایشگاه هیبرید مانند اتومکانیکا دیجیتال پلاس، یک نمایشگه فیزیکی واقعی است که فقط به صورت زنده و آنلاین برای شما در دسترس خواهد بود. برای برگزاری این نمایشگاه تصمیم مسئولان بر این شد که برای غرفه گذاری که تمایل دارند (که عمدتا اروپایی هستند) غرفه فیزیکی برقرار می شود و این غرفه به صورت لایو در پلتفرم های وب سایت رسمی «مسه فرانکفورت» به نمایش در می آید و بازدید کنندگان می توانند آنلاین با غرفه گذاران در ارتباط باشند. همچنین غرفه گذارانی که نمی توانند به صورت حضوری غرفه را برپا کنند موظف هستند از ساعت 10 صبح الی 16 که ساعات برگزاری نمایشگاه است با عکس، ویدیو و اطلاعات محصولات و خدماتشان آنلاین باشند و با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنند. این نمایشگاه همچنین تعداد محدودی بازدیدکننده فیزیکی خواهد داشت که عمدتا اروپایی هستند که در اتحادیه اروپا ممنوعیت تردد وجود ندارد اما دیگر بازدیدکنندگان تنها می توانند به صورت آنلاین از این نمایشگاه بازدید کنند.

    اتومکانیکا دیجیتال پلاس از چه تاریخی آغاز می شود ؟

    نمایشگاه اتومکانیکای فرانکفورت 2021 که با عنوان دیجیتال پلاس معرفی شده در تاریخ 14 تا 16 سپتامبر برابر با 23 تا 25 شهریور ماه برگزار خواهد شد. متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت دفتر مسه فرانکفورت در ایران به آدرس www.iran-messefrankfurt.com مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 88062338-021 (خانم ابوالقاسم) در تماس باشند. همچنین امکان مراجعه به سایت رسمی نمایشگاه دیجیتال پلاس به آدرس automechanika-digital-plus.messefrankfurt.com نیز وجود دارد.

    چگونه می توان از این نمایشگاه بازدید کرد؟

    علاقمندان برای بازدید مجازی باید کارت ورود را تهیه کنند.برای این موضوه ابتدا باید پروفایلی را در سایت اتومکانیکا ایجاد کنند و کلیه اطلاعات به صورت واقعی ثبت شود تا بعد از راستی آزمایی، نام کاربری و رمز عبور برایشان صادر شود و این اطلاعات در پورتال مجازی نمایشگاه ثبت می شود و بعد از آن بازدید کننده می توانند از نمایشگاه بازدید کند. هزنیه بازدید یک روزه نمایشگاه 16یورو است که می توانند از طریق شماره 88062338-021 و مجموعه دروازه تجارت فراسو آن را پرداخت کنند و یا این امکان وجود تا متقاضیان تمامی امور ثبت نام و تهیه بلیط را به دروازه تجارت فراسو بسپارند تا با کارمزد مراحل آن انجام شود.

    برنامه های جانبی این نمایشگاه چیست؟

    در حاشیه این نمایشگاه مطابق سنت هر ساله، سمینارهایی در زمینه آخرین تکنولوژی و دستاوردها در بستر مجازی برگزار می شد و علاوه بر آن ورک شاپ های تولید و تامین قطعات، تجهیزات کارگاهی و تعمیرگاهی و تیونینگ و موارد مختلف بسیاری برگزار می‌شود که بازدید کنندگان با همان نام کاربری و رمز عبور می توانند از این کارگاه های تخصصی بازدید و استفاده کنند.

    عموما چه شرکت هایی در اتومکانیکا به عنوان غرفه گذار حضور دارند؟

    غرفه گذارهای نمایشگاه تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در زمینه صنایع جانبی خودروسازی هستند. خود خودروسازان معمولا در اتومکانیکا حضور و جایگاهی ندارند و سازندگان قطعات یدکی و ارائه دهندگان خدمات پس از فروش، تجهیزات کارگاهی و تیونینگ، تجهیزات جانبی و کلیه صنایع وابسته به صنعت خودروسازی در این نمایشگاه حاضر می شوند.هر گونه خدماتی که در کنار صنعت خودروسازی در حال ارائه است چه در رابطه با خودروهای تولید شده به شیوه سنتی، چه برقی و چه هیبریدی همگی در سبد غرفه گذاران اتومکانیکا قرار می‌گیرند.

    هدف اصلی غرفه گذاران از حضور در اتومکانیکا چیست؟

    هدف اصلی غرفه گذاران هر نمایشگاه ارتباط با خریداران است. با توجه به اینکه این یک نمایشگاه جهانی است و ما از سراسر دنیا خریداران و مشتریانی داریم لذا تمام کسانی که تمایل به حضور در بازار خاصی دارند و یا به دنبال تثبیت حضور در آن بازار خاص و ادامه ارتباط هستند می توانند غرفه گذاران اتومکانیکا باشند. علاوه بر این، ارتباط با متخصصین هدف اصلی حضور در اتومکانیکا و هر نمایشگاهی است. به دلیل اینکه همه متخصصین آن صنعت مربوطه از نمایشگاه های معتبر بازدید می کنند و بهترین موقعیت برای ایجاد ارتباط با آن ها یا ایجاد ارتباطات موجود است. علاوه بر آن، ارتباط با سازمان ها، اتحادیه ها و .. جزو هدف های جانبی حضور در هر نمایشگاه قرار می گیرد.

    طیف بازدیدکنندگان اتومکانیکا شامل چه افرادی می شود؟

    هدف اول بازدید کنندگان، شناسایی تامین کننده ها وبازیگردانان صنعت در ابعاد جهانی است تا یا با آن ها ارتباط جدیدی ایجاد کنند و یا ارتباط قبلی‌شان را تقویت و حفظ کنند. متخصصین و شرکت های نیازمند ارتباط با دیگر متخصصی و یا سازمان ها، سندیکاها و انجمن ها با هدف گسترش فعالیت ها و همچنین رسانه ها در زمره دیگر بازدیدکنندگان اتومکانیکا قرار دارند.

    سابقه حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه اتومکانیکا به چه زمانی باز می گردد؟

    از سال 1976، تولیدکنندگان ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند. ما در دوره های مختلف شاهد حضور تولیدکنندگان به عنوان غرفه گذار مستقل بودیم، شاهد پاویون ایران ،غرفه های گروهی توسط انجمن ها بودیم وغرفه گروهی ایران خودرو و سایپا در برخی دوره ها با تامین کنندگان قطعات بوده ایم. ایران با توجه به قدرت و قدمت صنعت خودروسازی و قطعه سازی جزو کشورهای با سابقه در این نمایشگاه است. برخی سال ها حضور ایران قدرتمند بوده و برخی سال ها به دلیل برخی مشکلات این حضور کمرنگ شده  اما تا کنون در همه دوره ها، پرچم ایران جزو پرچم کشورهای حاضر در این نمایشگاه قرار داشته است.غرفه گذاران ما از تامین کنندگان قطعات ریخته گری، موتوری، پلاستیکی ، تولیدکنندگان تجهیزات تعمیرگاهی و کارگاهی، تقریبا در تمامی گروه کالایی اتومکانیکا غرفه گذار ایرانی داشته ایم.

    هدف اصلی غرفه گذاران ایرانی در اتومکانیکا چیست؟

    هدف اصلی غرفه گذاران ایران در درجه اول ارتباط با خریداران است. تمامی خریداران مطرح دنیا و وارد کنندگان مطرح کشورهای مختلف این نمایشگاه را از دست نمی دهند چرا که ویترین آخرین تحولات و تکنولوژی ها است و هدف اصلی، پیدا کردن مشتریان بیشتر و حفظ ارتباط با مشتریان قبلی است. این هدف مشترکی برای همه غرفه گذاران و نمایشگاه های دنیا است. هدف دوم با توجه به اینکه تمامی متخصصین مرتبط با این صنعت در این نمایشگاه هستند، متخصصین بین المللی و منطقه کمک به تبادل اطلاعات تخصصی در رابطه با زمینه کاری غرفه گذارها می کنند و می تواند به بالا رفتن کیفیت محصولات کمک کند.

    حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه بین المللی چه مزیتی می تواند داشته باشد؟

    تعریف کلمه نمایشگاه از نظر زبان فارسی به معنی محل برگزاری نمایش است. در محل برگزاری نمایش یک نمایش دهنده و یک بیننده نمایش داریم. غرفه گذار و بازدیدکننده دو رکن اصلی نمایشگاه هستند. اگر اتومکانیکای فرانکفورت را بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه این صنعت در دنیا بدانید، غرفه گذاران و تولید کنندگان ایرانی خود را در ویترین بزرگترین نمایش دنیا قرار می دهند که وجهه بین المللی دارد و به عنوان کسی که در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارد معرفی می شود. این مساله موجب افزایش اعتماد به نفس می شود و بینندگان نیز نمایش شما را می بینند و باعث ایجاد ارتباطات و افزایش امار فروش و صادرات خواهد شد.غرفه گذاران وبازدیدکنندگان همچنین ضمن ایجاد ارتباط با متخصصین میتوانند کیفیت و دانش را افزایش دهند و به آخرین متدهای تولید دست پیدا کنند.

    آیا شرکت های ایرانی در اتومکانیکا دیجیتال پلاس حضور دارند؟

    در نمایشگاه دیجیتال پلاس امسال هیچ شرکتی از ایران حضور ندارد که دلیل اصلی آن دور بودن از تحولات تکنولوژیک و دیجیتالی دنیا است. از نظر اکثر شرکت های ایرانی، سرمایه گذاری در یک رویداد دیجیتال، وقت تلف کردن است در حالی که رویداد های دیجیتال، آینده نزدیک هستند بنابراین در همین جا از تمامی شرکت های ایرانی درخواست داریم که به رویداد های دیجیتال به عنوان سرمایه گذاری در آینده نگاه کنند چرا که وضعیت این پاندمی دیر یا زود تمام می شود اما چیزی که رویداد های دیجیتال به ما یاد داد این است که می توانیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم در حالی که هزینه ها را پایین می آوریم. این رویداد ها مثل شبکه های اجتماعی هستند و کسی فکر نمی کرد بتوانند جای نشریات سنتی را بگیرند و بعد از مدتی نگاه ها به آن عوض شد. وقتی در یک رویداد دیجیتال شرکت می کنیم در هزینه های سفر، اعزام پرسنل شرکت، ارسال کالا، چاپ کاتالوگ و ... صرفه جویی می شود در حالی که مجدد در ویترین اتومکانیکا قرار می گیریم. از نظر من کسانی که در این نمایشگاه ثبت نام کرده اند برندگان این صنعت در سراسر دنیا هستند. با غرفه گذاری در نمایشگاه به خریداران و تصمیم گیرندگان نشان می دهند ک همگام با تحولات صنعت و رویداد های روز حرکت می کنند. شرکت هایی که حضور ندارند نشان می دهند که کماکان به شیوه سنتی پایبند هستند. عدم حضور شرکت ها همچنین پالس منفی به خریداران و بازار است که شرایط شرکت ما شرایط مناسبی نیست و تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفته ایم و این هم یکی از ضررهای عدم حضور در رویداد های دیجیتال در همه ابعاد است.

    با توجه به سطح واکسیناسیون آیا احتمال برگزاری اتومکانیکای 2022 به صورت فیزیکی وجود دارد ؟

    در رابطه با بحث کرونا تا این لحظه برای آینده دور نمی توان برنامه ریزی کرد اما با توجه به تحولات جهانی و کشوری، تا به این لحظه صد درصد نمایشگاه 2022 فیزیکی برگزار خواهد شد و البته بازدیدکنندگان و شرکت ها شرایط خاصی باید داشته باشند که تزریق واکسن مورد تایید آلمان درصدر آن است و واکسن های روسی ،چینی و ایرانی مورد تایید نیست. واکسن آسترازنکا در این زمینه باعث می شود احتمال بروز مشکل برای بازدید از این نمایشگاه یا حضور در آن به حداقل برسد. تمامی بازدیدکنندگان و غرفه گذاران در زمان ورود به نمایشگاه صرف نظر از سخت گیری های در زمان ورود به اتحادیه اروپا، باید تاییدیه واکسن و پاسپورت واکسن را در ورودی ارائه کنند و در غیر این صورت اجازه ورود نخواهند داشت. نمایشگاه های فرانکفورت از سال 2022 به صورت رسمی و فیزیکی آغاز خواهد شد که بر اساس سنت همیشگی نخستین نمایشگاه آن نساجی خواهد بود و سپس لوازم التحریر و لوازم خانگی و ... لذا این سیاست از ابتدای سال 2022 برای تمامی نمایشگاه های فیزیکی فرانکفورت اعمال خواهد شد.

    شرکت های ایرانی از چه زمانی برای ثبت نام در نمایشگاه اتومکانیکا 2022 اقدام کنند؟

    هم اکنون ثبت نام دوره 2022 اتومکانیکا آغاز شده و غرفه گذاران قدیمی از آن مطلع هستند و ثبت نام هایشان را انجام داده اند اما اگر شرکت جدیدی قصد حضور در نمایشگاه 2022 را دارد باید سریعتر اقدام کند چرا که به دلیل محدودیت ها، تعداد غرفه های حاضر برای حفظ فاصله امن فیزیکی در سالن ها کاهش پید کرده بنابراین هر چه سریعتر ثبت نام کنند تا بتوانند در نمایشگاه 2022 حاضر باشند. بازدید کنندگان هم بهتر است از اردیبهشت سال آینده اقدام کنند چرا که گرفتن ویزا زمان‌بر است.

    جایگاه صنعت قطعه سازی ایران در جهان هم اکنون به چه صورت است؟

    متاسفانه به دلیل تحریم ها ارتباط تولیدکنندگان ما با صنایع در سطح بین المللی بسیار کاهش پیدا کرده و این کاهش ارتباط عواقب متعددی مانند پایین آمدن اعتماد به نفس تولید کنندگان ایرانی، دور افتادن از بازارهای جهانی، عدم آشنایی نسبت به آخرین دستاورد ها و تحولات صنعت  را به همراه داشته است. از نظر من نه تنها برای ایران بلکه برای همه شرکت های درگیر مشکلات اقتصادی تنها یک راه می تواند چاره باشد و آن حضور در بازار های جهانی است که محدود به یک یا دو کشور نیست. با ورود به بازارهای جهانی و آشنایی با اصول بین المللی تمامی شرکت های دنیا با در نظر گرفتن شرایط می توانند بازارهای هدف ما باشند. شرکت های ایرانی مجددا باید به بازارهای بین المللی برگردند. صنعت خودرو ایران به عنوان قدیمی‌ترین صنعت در خاورمیانه اسم و رسمی دارد و همه مسئولان اتومکانیکا از کمرنگ شدن حضور ایرانی ها ابراز تاسف می‌کنند اما فعالان صنایع جانبی خودرو ایران باید در نظر داشته باشند که پلتفرم های دیجیتال هرچند جای فیزیکی را نمی‌گیرد اما جایگاه خودش را در کنار نمایشگاه های فیزیکال حفظ می کند و در آینده این دو بخش مکمل یکدیگر خواهند بود لذا ضروری است که فعالان این صنایع نگاهشان را نسبت به حضور دیجیتال به روز کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو