فونیکسریمکسبهتام

نقش فرسودگی ماشین‌آلات ساخت قطعه در کشور

نوسازی ماشین‌آلات با هدف توسعه صادرات قطعه

عصر خودرو : ورود ماشین‌آلات جدید به صنعت قطعه‌سازی و جایگزینی آنها با تجهیزات قدیمی، منجر به ارتقای کیفیت قطعات تولیدی خواهد شد.

نوسازی ماشین‌آلات با هدف توسعه صادرات قطعه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به گفته محسن رزم‌خواه، مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور، عمر ماشین‌آلات در صنعت قطعه‌سازی 4 تا 8 سال است، از این‌رو به منظور افزایش دقت و کارآیی در تولید قطعات کیفی باید ماشین‌آلات جدید جایگزین ماشین‌آلات فرسوده شود. در این بین حمایت دولت از طریق ارائه تسهیلات کم بهره منجر به ورود ماشین‌آلات جدید و پیشرفته در صنعت قطعه‌سازی کشور خواهد شد.
    در همین زمینه مشاور انجمن قطعه‌سازان کشور یکی از مشکلات صنعت قطعه‌سازی را وجود ماشین‌آلات فرسوده دانست و اظهار کرد: عمر تجهیزات و ماشین‌آلات در صنعت قطعه‌سازی 4 تا 8 سال است، این درحالی است که ماشین‌آلات موجود در صنعت قطعه‌سازی کشور سال‌های زیادی است که مورداستفاده قرار می‌گیرد و فرسوده شده‌اند.
    به اعتقاد رزم‌خواه برای رقابت کردن با قطعه‌سازان مطرح خارجی باید ماشین‌آلات جدید و مدرن جایگزین ماشین‌آلات فرسوده شود تا کیفیت قطعات تولیدی را بیش از پیش افزایش داد و قطعه‌سازان در عرصه بین‌المللی توان رقابت داشته باشند.
    رزم‌خواه با نگاهی به فرصت‌های جدید پیش‌روی تولیدکنندگان کشور ادامه داد: دوران پساتحریم و همکاری با کشورهای خارجی، فرصت مناسبی برای ورود ماشین‌آلات جدید و به روز در صنعت قطعه‌سازی کشور فراهم کرده که این اقدام نیازمند حمایت‌های دولت برای تامین سرمایه و بودجه لازم در این بخش است. وی ادامه داد: تفکر مدرن‌سازی تجهیزات نیز باید در بین قطعه‌سازان تقویت شود تا آنها به دنبال جایگزینی ماشین‌آلات جدید باشند زیرا با این اقدام آنها به عرصه بین‌المللی ورود پیدا می‌کنند و با قطعه‌سازان خارجی رقابت خواهند کرد.


    برگزاری نمایشگاه ماشین‌آلات جدید
    نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور از برگزاری نمایشگاهی در خارج از کشور از سوی کشورهای امریکایی و اروپایی در زمینه ماشین‌آلات ریخته‌گری و تراشکاری در مهر سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: این نمایشگاه با حضور اتحادیه میل‌لنگ‌تراشان و فلزتراشان تشکیل خواهد شد و فرصت مناسبی برای حضور قطعه‌سازان کشورمان برای آشنایی با شرکت‌های قطعه‌سازی و همچنین ماشین‌آلات مورداستفاده در این بخش است تا بتوانند از فناوری‌های جدیدی برای تولید قطعات خودرو استفاده کنند.
    احمدرضا رعنایی با اشاره به مشکلات سال‌های تحریم تصریح کرد: ماشین‌آلات قطعه‌سازی در کشور تا حدود زیادی از فناوری‌های جدید برخوردار هستند اما در دوران تحریم قطعه‌سازان ناچار شدند، قطعات یدکی موردنیاز را از طریق واسطه‌ها و از کشورهایی مانند دوبی و ترکیه تهیه کنند که متاسفانه این قطعات یدکی از کیفیت و اصالت لازم برخوردار نبوده و روی کیفیت و دقت این ماشین‌آلات تاثیر مستقیم داشته است. رعنایی با تایید افزایش قیمت تمام شده تامین تجهیزات موردنیاز قطعه‌سازان ادامه داد: در سال‌های تحریم تامین ماشین‌آلات قطعه‌سازی از طریق واسطه‌ها انجام می‌شد که این امر منجر به چند برابر شدن قیمت این دسته از ماشین‌آلات شده است، از این‌رو قطعه‌سازان داخلی توان مالی لازم برای تامین این ماشین‌آلات را نداشتند.
    وی بیان کرد: قطعه‌سازان کشور از ظرفیت لازم برای تولید قطعات کیفی برخوردار هستند. در این بین حمایت‌های دولتی و بانکی از قطعه‌سازان برای تامین سرمایه این بخش نیاز است تا تهیه ماشین‌آلات جدید و به روز تسریع شود، چراکه این اقدام می‌تواند به گسترش صادرات قطعات تولیدی کمک کند.


    ورود ماشین‌آلات جدید به قطعه‌سازی
    عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز به فرسوده بودن ماشین‌آلات قطعه‌سازی اشاره کرد و توضیح داد: ماشین‌آلات فرسوده و قدیمی از دقت لازم برای تولید قطعات مرغوب برخوردار نیستند، بنابراین با سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان زمینه ورود ماشین‌آلات به‌روز را فراهم کرد. به باور مهدی مطلب‌زاده ورود ماشین‌آلات جدید از عواملی است که زیرساخت‌های قطعه‌سازی کشورمان را تقویت خواهد کرد، از این‌رو تقویت این زیرساخت‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری در این بخش است. درواقع سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌سازی منجر به ورود تجهیزات و ماشین‌آلات جدید به این بخش می‌شود که خروجی آن افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد بود. وی با اشاره به راهکار رفع مشکل نقدینگی قطعه‌سازان تصریح کرد: یکی از راه‌های تامین سرمایه موردنیاز در صنعت قطعه‌سازی مشارکت با قطعه‌سازان خارجی و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک «جوینت ونچر» با آنها است.


    حمایت از قطعه‌سازان برای تامین سرمایه
    حمایت‌های مالی از قطعه‌سازان می‌تواند در به‌روزرسانی ماشین‌آلات صنعتی، نزدیک شدن قطعه‌سازان به استانداردهای اروپایی و رقابت‌پذیری با شرکت‌های خارجی موثر باشد. در این میان برای ایجاد سرمایه‌گذاری در تمامی صنایع ازجمله صنعت قطعه‌سازی ابتدا باید دولت برنامه‌های حمایتی از تولیدات را در دستور کار قرار دهد. از سوی دیگر نقش بانک‌ها در تامین سرمایه واحدهای تولیدی پررنگ‌تر شود.
    رییس هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان اصفهان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: برخورداری از ماشین‌آلات جدید در صنعت قطعه‌سازی یکی از عواملی است که به ارتقای کیفیت قطعات تولیدی کمک می‌کند. چراکه بسیاری از کشورهای خارجی مانند ژاپن، امریکا و ترکیه از ماشین‌آلات پیشرفته و به‌روز برای صنعت قطعه‌سازی استفاده می‌کنند، به همین دلیل در تولید قطعات به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند.
    ابراهیم احمدی با تایید نیاز به تامین نقدینگی برای قطعه‌سازان کشور اضافه کرد: برخی شرکت‌های قطعه‌سازی در کشور نیز از ماشین‌آلات مناسبی برای تولید قطعات خودرو برخوردار هستند، در این بین اعطای تسهیلات بانکی و کمک‌های دولتی به قطعه‌سازان کشورمان، به تامین سرمایه مورد نیاز برای ورود ماشین‌آلات جدید در این بخش کمک می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو