فونیکسریمکسبهتام

تجمیع شرکت‌های قطعه‌سازی

شهرک‌های قطعه‌سازی؛ راهکار کاهش هزینه‌ها

عصر خودرو : وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در بازدید از شرکت سایپای کاشان بر ایجاد شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی و بهره‌گیری از قطعه‌سازان با تجربه در این زمینه و سرمایه‌گذاری ویژه در این بخش تاکید کرد.

شهرک‌های قطعه‌سازی؛ راهکار کاهش هزینه‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، به‌طور قطع ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی فرصت مناسبی را برای گردهمایی تمامی قطعه‌سازان داخلی در یک مجموعه بزرگ فراهم کرده و بر همفکری و مشارکت مدیران این مجموعه‌ها در ارتقای کیفیت قطعات تولیدی تاثیرگذار خواهد بود. این درحالی است که ایجاد شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی به صورت تخصصی و توسعه این شهرک‌ها یکی از اهداف افق 1404 صنعت خودرو است که تمامی کارشناسان نیز به اهمیت آن اذعان دارند. بنا بر گفته کارشناسان با گردهمایی قطعه‌سازان داخلی و ایجاد شهرک‌های صنعتی، هزینه‌های حمل‌ونقل به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند که این امر منجر به کاهش هزینه‌های تولیدی قطعات و قیمت تمام شده خودروها خواهد شد.
    در همین زمینه عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازی کشور اظهار کرد: تاکنون شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی در کشور ایجاد نشده است، هرچند در چند سال گذشته برنامه‌هایی به منظور ایجاد این شهرک‌ها با کمک گروه صنعتی ایران خودرو در نظر گرفته شده بود اما متاسفانه این برنامه‌ها اجرایی نشد.
    محمدرضا نجفی‌منش ادامه داد: قرار بر این بود که یک شهرک صنعتی در تاکستان قزوین با هدف تولید قطعه ایجاد شود ولی این طرح به دلیل تغییر مدیران و مسئولان اجرایی نشد. همچنین قرار بود با همکاری کشور ترکیه یک شهرک صنعتی قطعه‌سازی تاسیس و به صورت مشترک از این شهرک استفاده شود ولی این پروژه به مرحله عملیاتی نرسید. به گفته وی، در حال حاضر در ژاپن شرکت‌های قطعه‌سازی در کنار خودروسازان فعالیت می‌کنند که این امر در کاهش قیمت تمام شده خودروها تاثیرگذار است، چراکه هزینه حمل‌ونقل به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده و قطعات به موقع و در زمان تعیین شده به خودروسازان تحویل داده می‌شود.


    مزیت‌های ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی قطعه‌سازی
    هم‌اکنون قطعه‌سازان به شکل پراکنده در کشور فعالیت می‌کنند و هنوز شهرک‌های صنعتی که به صورت تخصصی در زمینه قطعه‌سازی فعالیت می‌کنند، در کشور تاسیس نشده است. نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با صمت ضمن اشاره به این مطلب اظهار کرد: ایجاد شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی در کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروها نقش زیادی دارد.
    همچنین تاسیس این شهرک‌ها در ارتقای دانش فنی برای ساخت و تولید قطعات اثرگذار خواهد بود. به گفته احمدرضا رعنایی، با ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی قطعه‌سازی و همکاری قطعه‌سازان در یک مجموعه، فناوری‌های تولید قطعات ارتقا یافته، در نتیجه کیفیت قطعات تولیدی افزایش پیدا می‌کند. وی معتقد است: زمانی که تمامی قطعه‌سازان در یک مجموعه به عنوان شهرک صنعتی دور هم جمع شوند، می‌توانند مواد اولیه ساخت قطعات را با همکاری یکدیگر تهیه کرده و به صورت مشترک اقدام به واردات مواد اولیه کنند.
    به باور نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، در این شرایط هیات‌های خارجی که برای بازدید به کشور وارد می‌شوند نیز می‌توانند در شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی حضور داشته باشند و تمامی قطعه‌سازان در صحبت‌های خود با هیات‌های خارجی از فناوری‌ها و دانش فنی این کشورهای خارجی استفاده کنند.
    رعنایی افزود: ایجاد شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش داده و با همکاری بیشتر مدیران و کارشناسان در یک مجموعه بسیاری از هزینه‌های تولید قطعات کاهش پیدا می‌کند. وی توضیح داد: برای رسیدگی به مشکلاتی که قطعه‌سازان با آن سروکار دارند، حضور مسئولان و بازدید از این قطعه‌سازان در یک مجموعه می‌تواند در حل‌وفصل مشکلات آنها تاثیر داشته باشد و هنگامی که بسیاری از مشکلات قطعه‌سازان مانند بیمه و مالیات‌ها حل شود، هزینه‌های تولید نیز کاهش پیدا می‌کند.

    برنامه‌ریزی برای احداث شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی
    احداث شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی در مجاورت با خودروسازان منجر می‌شود تا کارشناسان و مدیران شرکت‌های قطعه‌سازی به راحتی تبادل اطلاعات کنند که این امر، باعث ارتقای کیفیت قطعات تولیدی خواهد شد و این موضوعی است که نایب رییس انجمن قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با صمت بر آن تاکید می‌کند.
    به گفته رضا رضایی، تجمع قطعه‌سازان در یک مجموعه مزیت‌های بهتری را نسبت به پراکنده بودن آنها دارد. وی نیز نظری مطابق با سایر کارشناسان دارد و معتقد است شکل‌گیری شهرک‌های صنعتی قطعه‌سازی منجر به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل خواهد شد که این امر روی قیمت تمام شده قطعات تولیدی تاثیر زیادی دارد. به باور این نایب رییس انجمن قطعه‌سازی برای شکل‌گیری شهرک‌های صنعتی تخصصی قطعه‌سازی نخستین مرحله هدفگذاری و برنامه‌ریزی قطعه‌سازان در این زمینه است و اقدام بعدی سرمایه‌گذاری به منظور احداث این شهرک‌هاست.
    براساس این گزارش، ایجاد شهرک‌های صنعتی به شکل تخصصی، یکی از حلقه‌های گمشده صنعت قطعه‌سازی کشورمان است که برنامه‌ریزی برای تاسیس و توسعه این شهرک‌ها به دلیل مزیت‌های مناسبی که برای قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی به همراه خواهد داشت، ضروری به نظر می‌رسد. ایجاد شهرک‌های قطعه‌سازی منجر به کاهش هزینه‌های تولید قطعات می‌شود که این امر به طور قطع در کاهش قیمت تمام‌شده خودروهای تولیدی اثرگذار خواهد بود. همچنین ایجاد این شهرک‌ها منجر به همکاری و مشارکت بیشتر مدیران و قطعه‌سازان در یک مجموعه خواهد شد که در ارتقای دانش فنی ساخت و تولید قطعات تاثیرگذار است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو