فونیکسریمکسبهتام

با تشکیل کنفدراسیون

صدای حمل‌ونقل شنیده می‌شود

عصر خودرو : خبر تشکیل کنفدراسیون حمل‌ونقل که به عنوان پیشنهادی از سوی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در روزهای گذشته مطرح شد، خبر خوبی برای اهالی حوزه حمل‌ونقل به ویژه در بخش خصوصی بود.

صدای حمل‌ونقل شنیده می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، آنها معتقدند در شرایطی که ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی بر مشکلات آنها افزوده است، در نبود یک نهاد مستقل تصمیم‌گیر در حوزه حمل‌ونقل، تشکیل نهادی همچون کنفدراسیون حمل‌ونقل، می‌تواند پایگاه قدرتمندی برای بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل ایجاد کند؛ هرچند از آنجا که این نهاد به همت فعالان اتاق بازرگانی و از سوی بخش خصوصی تشکیل می‌شود، باز هم نمی‌تواند نقش‌های حاکمیتی وزارت را به عهده بگیرد.
    در این بین ایجاد تشکل واحد برای بخش‌های مختلف حمل‌ونقل می‌تواند حرف‌های فعالان این صنعت را که مشکلات زیادی نیز دارند، به‌طور واحد به گوش مسئولان برساند تا بخش حمل‌ونقل شاهد تحولی باشد که لازمه توسعه است.
    محمدمهدی راسخ، کارشناس حمل‌ونقل در گفت‌وگو با صمت، با اشاره به لزوم وجود تشکل‌های قوی و کارآمد اقتصادی در بخش خصوصی، راه‌اندازی کنفدراسیون حمل‌ونقل را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: البته درحال حاضر فدراسیون حمل‌ونقل در اتاق بازرگانی به ثبت رسیده و باید دید کنفدراسیون چه تمایزی قرار است داشته باشد و به نظر می‌رسد اگر اهداف کنفدراسیون با تغییر ساختاری در فدراسیون موجود محقق می‌شود، بهتر است که برای جلوگیری از موازی‌کاری، روی توسعه و تقویت و فعالسازی فدراسیون ثبت شده کار شود. وی همچنین افزود: تشکل‌ها با همه مزایایی که دارند، نباید موجب تضعیف یکدیگر و موجب موازی‌کاری شوند.
    کنفدراسیون جای تفکیک را نمی‌گیرد
    آمادگی و همصدایی بخش خصوصی برای استقبال از شرایط پساتحریم را شاید بتوان دلیل دیگری بر مزیت راه‌اندازی کنفدراسیون حمل‌ونقل دانست. از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که با ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی برای حوزه حمل‌ونقل پیش آمده، به نظر می‌رسد وجود کنفدراسیون حمل‌ونقل، گامی برای افزایش نقش بخش خصوصی در تصدی‌گری پروژه‌های کلان حمل‌ونقل باشد.
    راسخ معتقد است، کنفدراسیون حمل‌ونقل با همه مزایایی که برای این حوزه دارد، نمی‌تواند خلأ ناشی از نبود وزارت مستقل در حوزه حمل‌ونقل (وزارت راه و ترابری) را پر کند. وی در نقد ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی گفت: ادغام، اقدامی اشتباه بود. با توجه به وسعت جغرافیایی و وسعت بخش‌های مختلف حمل‌ونقل به ویژه در حوزه دریایی و جاده‌ای کشور، به طور قطع نیاز به وزارت مستقل راه و ترابری در کشور ما وجود دارد، زیرا تجربه چند ساله ادغام نشان داده که یک وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند کل حوزه راه و مسکن را پوشش دهد.
    به باور وی کنفدراسیون حمل‌ونقل نیز در صورت تشکیل نمی‌تواند خلأ موجود در زمینه مدیریت حمل‌ونقل در زمان ادغام را پر کند. راسخ ادامه داد: برخی وظایف حاکمیتی که به عهده وزارت راه و ترابری است را نمی‌توان به تشکل‌ها واگذار کرد و تنها چاره برخی مشکلات این است که این وضعیت اصلاح شده و وزارتخانه‌ها دوباره مستقل شوند. او تاکید کرد وجود نهاد مستقل دولتی، تداخلی با وجود نهاد قدرتمند خصوصی در حوزه حمل‌ونقل ندارد. این فعال حمل‌ونقل افزود: برخی به اشتباه گمان می‌کنند تشکل‌ها می‌توانند وظایف حاکمیتی را هم انجام دهند، در حالی که این تفکر اشتباه است. دولت باید سیاستگذار و هدایت‌گر باشد و بخش خصوصی هم باید عامل اجرایی باشد، یعنی این تفکیک باید انجام شود و ارتباطی به بودن یا نبودن کنفدراسیون ندارد.
    تفکیک وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و ایجاد یک کنفدراسیون؛ هیچ‌کدام نمی‌توانند نیازهای حوزه حمل‌ونقل را به‌طور کامل برآورده کنند. حامد قادرمزی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت با بیان این مطلب، به طرح پیشنهادی خود به مجلس در این باره اشاره کرد و افزود: طرحی که به مجلس ارائه شد و گفتند اگر در قالب برنامه ششم مطرح شود بهتر است، ایجاد وزارت توسعه شهری و روستایی است.
    حاد قادرمزی توضیح داد: درحال حاضر در کشور ما متولی مدیریت توسعه مشخص نیست، درحالی‌که وزارت توسعه شهری و روستایی می‌تواند ساخت مسکن و راه شهری و روستایی و مدیریت‌های شهری و روستایی را به عهده بگیرد. در کنار آن می‌توانیم وزارت ارتباطات را داشته باشیم که ارتباطات ریلی، جاده‌ای، هوایی و ارتباطات مجازی را راهبری کند. وی همچنین معتقد است، وزارت راه و شهرسازی، وزارتی گسترده است که تکلیف حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل در آن مشخص نیست و گستردگی کار آن باعث سردرگمی همه شده است.
    حوزه حمل‌ونقل اگرچه ظرفیت‌های بالایی برای استفاده از توان بخش خصوصی دارد، با این وجود زمینه استفاده از این توان به درستی ایجاد نشده است. حمل‌ونقل هزینه‌های زیادی برای دولت دارد و اگردولت بخواهد به تنهایی به پروژه‌های حمل‌ونقل ورود کند، شکست می‌خورد و نمی‌تواند بهره‌وری مطلوبی داشته باشد. بنابراین وجود کنفدراسیون باعث دلگرمی و پشتوانه‌ای حمایتی برای بخش خصوصی خواهد بود. این عضو کمیسیون عمران با بیان این مطلب افزود: حمایت از بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل به هر شکلی ضروری است، البته به این شرط که ایجاد تشکل‌ها به شکل موازی نباشد.
    زمان ایجاد کنفدراسیون
    مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران در هفته گذشته و زمانی که بحث راه‌اندازی کنفدراسیون حمل‌ونقل را مطرح کرد، یادآوری کرد این بحث از سال گذشته مطرح بوده است. وی ابراز امیدواری کرد تا در ماه جاری راه‌اندازی این کنفدراسیون نهایی شود. از سوی دیگر درباره زمان ایجاد این کنفدراسیون، سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران گفت: نمی‌توان برای تشکیل این کنفدراسیون زمان دقیقی را مشخص کرد. وی افزود: ماموریت تشکیل این کنفدراسیون بر عهده من و فرهاد فزونی، عضو دیگر اتاق بازرگانی تهران گذاشته شده است و در این ارتباط تلاش می‌کنیم تا با هماهنگی بخش تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران، در سریع‌ترین زمان ممکن این نهاد را تشکیل دهیم.با توجه به آنچه خوانساری، پیشنهاد دهنده ایجاد کنفدراسیون حمل‌ونقل گفته است، هم‌صدایی فعالان حمل‌ونقل در یک نهاد واحد، از اهداف اصلی راه‌اندازی این کنفدراسیون است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی حوزه حمل‌ونقل و وجود تعداد زیادی انجمن و اتحادیه و تشکل بخش خصوصی در این حوزه، برخی موازی‌کاری‌ها یا تضاد در منافع این تشکل‌ها، انگیزه‌ای برای راه‌اندازی کنفدراسیون حمل‌ونقل بوده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط