فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به پیکاپ فوتون تونلند G۷ ایران خودرو دیزل

یک وانت بار پر از امکانات

عصر خودرو- به‌طورکلی کشش زیادی در سال‌های اخیر برای بازار خودروهای شاسی‌بلند کراس‌اوور در تمام نقاط دنیا ایجاد شده است که نتیجه آن را می‌توان در حضور پر تعداد خودروهای این چنینی در سبد محصولات شرکت‌های مختلف خودروسازی دید.

یک وانت بار پر از امکانات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲:۰۰
  • یک وانت بار پر از امکانات
  • یک وانت بار پر از امکانات
  • یک وانت بار پر از امکانات
  • یک وانت بار پر از امکانات
  • یک وانت بار پر از امکانات
  • یک وانت بار پر از امکانات
  • یک وانت بار پر از امکانات
  • یک وانت بار پر از امکانات
  • یک وانت بار پر از امکانات

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بازار کشورمان با اینکه شباهت چندانی به بازارهای بین‌المللی ندارد، اما ذائقه و علاقه مردم کشورمان نیز به سمت خودروهای شاسی‌بلند، کراس‌اوورها و البته پیکاپ‌ها کاملاً دیده می‌شود. خصوصاً بازار پیکاپ‌ها که به‌خاطر نبود خودرو شاسی‌بلند صفرکیلومتر واقعی با قابلیت بیراهه نوردی، حالا وانت‌بارهای دو دیفرانسیل این نیاز علاقه‌مندان را پاسخگو شده‌اند.

حرکت با چهارچرخ
فوتون یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان تجاری کشور چین است که همکاری‌های بزرگی با خودروسازان شناخته شده دنیا از جمله دایملر بنز دارد. اولین سری از پیکاپ‌های فوتون در دو نسخه بنزینی و دیزل در اوایل دهه نود به کشورمان وارد شد. این خودرو از یک موتور بنزینی ساخت میتسوبیشی که با بسیاری از وانت‌بارهای موجود در کشور مشترک است، بهره می‌برد و مدل دیزل نیز یک پیشرانه 2.8 لیتری توربودیزل ساخت کامنز دارد. این خودرو در تیراژ اندکی به بازار وارد شد و نتوانست آن‌چنان که باید، خود را نشان دهد. نسخه فیس لیفت این سری از چند سال پیش و بازهم با تولید بسیار کم عرضه شده است که در حال حاضر نیز فقط در نوع دیزلی، فروخته می‌شود.

اما از سال پیش، نسل جدید فوتون تونلند و البته فقط با موتور بنزینی، به بازار عرضه شد. این خودرو از یک طراحی بسیار پخته‌تر از نسل قبل و نزدیک به پیکاپ‌های ژاپنی مثل تویوتا هایلوکس و نیسان فرانتیر بهره می‌برد که ظاهر آن را بسیار دلچسب‌تر از نسخه قبلی می‌کند. این طراحی خوب را می‌توان در داخل کابین نیز دید. جایی که هم طرحی به‌روز و زیبا دارد و هم کیفیت خوبی از تمام قطعات آن می‌توان دریافت. دکمه‌ها و قطعات داخلی باکیفیت بسیار خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند و استفاده از برخی عناصر لوکس و زیبا باعث می‌شود تا حس و حال بسیار بهتری از دیگر پیکاپ‌های موجود در بازار و خصوصاً نسل قبل این خودرو به راننده و سرنشین منتقل شود. ضمن اینکه ایرانخودرودیزل به‌عنوان مونتاژکننده این خودرو، کامل‌ترین فهرست امکانات را برای فوتون تونلند G7 در نظر گرفته است.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی
پیشرانه تونلند G7 ساخت فوتون تحت لیسانس بورگوارد است که به لطف بهره‌مندی از تزریق مستقیم سوخت و داشتن توربوشارژر، می‌تواند 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور تولید کند که رقم بسیار خوبی برای یک پیکاپ 2 تنی به حساب می‌آید و آن را تبدیل به قوی‌ترین پیکاپ حال حاضر بازار می‌کند. این خودرو از یک گیربکس اتوماتیک ساخت ZF با 1+8 دنده نیز استفاده می‌کند و گیربکس کمک آن نیز از ساخته‌های بورگ وارنر است. همچنین با داشتن دیفرانسیل کلاچ دار در محور عقب، می‌توان گفت باید از این خودرو انتظار عملکرد بسیار خوبی در بیراهه‌ها نیز باشیم. ضمن اینکه مجهز به سیستم کمک‌راننده HDC برای کنترل اتوماتیک سرعت در سرپایینی و HHC برای کنترل برگشت‌پذیری خودرو به جلو و عقب و همچنین AUTO HOLD نیز هست که می‌تواند ایمنی و سواری با آن را در ترافیک‌های شهری و بیراهه‌ها بالاتر ببرد. این خودرو در محور جلو از فنربندی جناغی دوبل و در محور عقب از فنربندی شمش استفاده می‌کند.

قابلیت چهار چرخ محرک 2H/4H/4L/Auto، ترمزهای جلو و عقب دیسکی مجهز به سیستم کمکی ترمز BA و سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD، دارای برنامه کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TSC، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA و بوستر ترمز هیدرولیکی HBB، قطع کن پدال گاز در صورت فشردن ترمز و گاز با هم (در مواقع خطر که برخی از رانندگان پا را از پدال گاز بر نمی‌دارند)، سیستم ورود بدون کلید، ترمزدستی برقی، تهویه‌مطبوع خودکار با دریچه‌های ردیف عقب، چراغ روز، شش عدد ایربگ، مه‌شکن‌های عقب و جلو، شیشه و آینه‌های برقی، چراغ خوشامدگویی، چراغ همراهی سرنشین، مانیتور لمسی 10.25 اینچی، دوربین 360 و ثبت وقایع، شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان، سیستم اخطار تصادف از جلو، رادار نقطه کور، آینه‌های تاشو برقی راهنمادار، بلوتوث داخلی، چهار پورت USB، کلیدهای کنترلی روی فرمان، سنسور نور، باران و دنده‌عقب، ایموبلایزر، صندلی برقی 6 حالته راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور فشار صندلی، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، نمایشگر میزان فشار هوای تایرها، وضعیت رانندگی اقتصادی و اسپرت، دارای شش بلندگو، رکاب زیر درب‌ها و... از دیگر امکانات این خودرو هستند.

جمع بندی
فوتون تونلند G7 را می‌توان آپشنال‌ترین پیکاپ حال حاضر بازار دانست که با داشتن یک موتور و گیربکس خوب و امکانات رفاهی و ایمنی زیاد در کنار کیفیت ساخت و مواد سازنده خوب، می‌تواند فروش خوبی در این بازار داشته باشد. اما با داشتن قیمت جهانی بالا که باعث قیمت زیاد آن در کشورمان نیز شده است، بسیاری از خریداران به سمت رقبای ارزان‌تر اما با مشخصات پایین‌تر این خودرو خواهند رفت. پیشرانه و گیربکس بسیار خوبی در این کلاس و رده در این خودرو دیده می‌شود که البته نیاز به رسیدگی بیشتر به خاطر داشتن یک موتور پر قدرت که در تمام موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم سوخت دیده می‌شود را نیز باید در نظر داشت. وجود برخی ایرادات مونتاژی ساده که از سوی خریداران شنیده می‌شود از نکات منفی فوتون تونلند G7 است و البته که باید در نظر داشت که این خودرو مثل بسیاری از پیکاپ‌های فعلی بازار، برای بیراهه نوردی‌های سنگین و طولانی چندان مناسب نیست.

 

نویسنده: علیرضا داوودی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط