فونیکسریمکسبهتام

شورای رقابت:

قیمت دناپلاس در جلسه هفته پیش رو تعیین تکلیف می‌شود

عصر خودرو- مدیر مرکز ملی رقابت درباره تعیین تکلیف قیمت دناپلاس گفت: با توجه به مطالبات فراوان متقاضیان همچنین پویش ثبت‌شده در خبرگزاری فارس در این باره، بررسی قیمت دنا پلاس در دستور کار جلسه هفته پیش روی شورای رقابت قرار می‌گیرد.

قیمت دناپلاس در جلسه هفته پیش رو تعیین تکلیف می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»  به نقل از فارس، پیش از این بود که شورای رقابت در پیوست مصوبه جلسه 574 با موضوع «بررسی قیمت ناشی از تغییرات اجباری و اختیاری جدید» تغییرات قیمت 28 محصول ایران خودرو را مصوب کرد.

    براساس این مصوبه، خودروساز مکلف است تا قیمت برخی از محصولات  را براساس آنچه شورای رقابت در مصوبه مورخ 16 خرداد 1402، اعلام کرده افزایش و قیمت برخی دیگر از محصولات را نیز کاهش دهد. ب

    براساس مصوبه شورای رقابت قیمت 3 محصول ایران خودرو باید کاهش یابد که یکی از این محصولات (دنا پلاس رینگ فولادی - اکسل کاسه ای)  با کد (70323) است.

    در پیوست مصوبه 574 شورای رقابت کاهش قیمت تعیین شده برای این خودرو که در ردیف یک جدول زیر آمده است 438.613.943 ریال تعیین شده است.

     

    اما برخلاف انتظار، ایران خودرو به جای کاهش 430 میلیون ریالی قیمت این محصول، قیمت آن را در فهرست جدید خود، افزایش داد؛ متقاضیان خرید این خودرو انتظار داشتند تا قیمت کارخانه ای محصول دنا پلاس از 2.814.374.389 میلیون ریال (براساس ردیف 12 مصوبه فروردین 1402 شورای رقابت)که تصویر آن در زیر آمده است،  430 میلیون ریال کمتر شود و سپس با در نظرگرفتن مالیات، بیمه و عوارض قیمت مصرف کننده آن اعلام شود.

     

    همانطور که اشاره شد قیمت این خودرو نه تنها کاهش نیافت بلکه این شرکت خودروساز در مورخ 21 خرداد فهرست جدید قیمت محصولاتش را اعلام کرد که در آن بهای کارخانه ای محصول دنا پلاس با کد (70323)  که در ردیف یک جدول زیر نیز آمده است 3.471.234.701 ریال تعیین شد.

     

    با افزایش قیمت دنا پلاس، متقاضیان خرید این خودرو نارضایتی خود را از این قیمت گذاری خودروساز با ثبت پویشی در سامانه «فارس من» خبرگزاری با عنوان «اصلاح قیمت دنا پلاس بر اساس مصوبه 574 شورای رقابت» که تاکنون بیش از 8 هزار امضا داشته است،  بیان کردند و از این خبرگزاری خواستند تا با پیگیری این موضوع مانع گران فروشی خودروساز و ضایع شدن حقوق مصرف کنندگان شوند.

    * ایران خودرو: قیمت دنا پلاس طبق مصوبه شورای رقابت است

    پس از ثبت این پویش، خبرگزاری فارس از سازمان حمایت مصرف کننده و تولید کننده، شورای رقابت، وزارت صمت و خودروساز خواست در لین باره به مخاطبان و مردم پاسخ دهند.

    پیرو پیگیری های خبرگزاری فارس، ایران خودرو در این باره توضیحاتی به فارس فرستاد و مدعی شد قیمت دناپلاس ایران خودرو، طبق مصوبه شورای رقابت است.

    این شرکت خودروساز در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی مشتریان دناپلاس دستی و مطالبه مخاطبان فارس، عنوان کرد: قیمت همه خودروها که در سایت کدال نیز قرار گرفته، منطبق بر مصوبه شورای رقابت است.

    ایران‌خودرو درباره قیمت محصول دناپلاس دستی توضیح داد که محصول پایه برای محاسبه قیمت این خودرو با کد کلاس 70323، خودروی دناپلاس دستی توربو با کد کلاس 70408 است که بر اساس ابلاغیه شورای رقابت باید مبلغ 438,613,943 ریال از قیمت خودروی پایه کسر شود و پس از اضافه شدن متعلقات قانونی شامل بیمه، مالیات و عوارض متعلقه، قیمت نهایی مصرف کننده محصول دنا پلاس جدید رقم 4,100,012.484 ریال خواهد شد.

    البته این پاسخ خودروساز مردم را متقاعد نکرده است زیرا مردم معتقدند که محصول پایه دنا پلاس با کد (70323) که در ردیف یک پیوست مصوبه جلسه 574 شورای رقابت مورخ 16 خرداد با عنوان دنا پلاس فولادی - اکسل کاسه ای آمده است همان محصول ایران خودرو است که شورای رقابت قیمت آن را در ردیف 12 قیمت خودروهای مصوب داخلی که در فروردین ماه منتشر کرد  و قیمت آن را 2.814.374.389 میلیون ریال مصوب کرده است. بنابراین قیمت این خودرو نباید افزایش یابد بلکه باید کاهش داشته باشد.

    شورای رقابت در فروردین امسال قیمت محصولات خودروسازان را مصوب کرد و جدول قیمت آن نیز در همان روزها منتشر شد اما نکته قابل توجه در اعلام قیمت های مصوب این بود که شورای رقابت قیمت محصولات را براساس کد و نام محصول در آن جدول اعلام نکرده است و قیمت محصولات فقط براساس نام محصول ذکر شده است. لذا با توجه به تنوع محصولات، خودروساز می تواند ادعا کند که محصول پایه ای ک  (70323)، دنا پلاسی که در ردیف 12 مصوبه فروردین ماه شورای رقابت آمده است نیست بلکه کد پایه ای این محصول (70408) است.

    بنابراین در حالی خودروساز ادعا می کند که کد پایه ای محصول (70323) محصولی با کد (70408) است که این کد محصول نه در فهرست قیمت های خودروساز و نه در فهرست شورای رقابت وجود ندارد.

    یک کارشناس خودرو در این باره به فارس گفت: شورای رقابت در تعیین قیمت ها باید با دقت بیشتری عمل کند و راه دور زدن مصوبات را از خودروسازان بگیرد؛ در این مورد شورای رقابت با عدم اعلام کد محصول در جدول قیمت های مصوب فروردین 1402، به طور ناخواسته راهی را برای خودروساز فراهم کرده که قانون را دور بزند و اکنون نیز می بینیم که برای جلوگیری از کاهش قیمت ادعا می کند که قیمت محصول پایه ای کد (70323) اصلا در لیست قیمت های مصوب شورای رقابت نیست در حالی که این موضوع برای خریداران خودروی دنا پلاس کاملا مسلم است که قیمت پایه ای محصول (70323) همان قیمت محصول دنا پلاسی است که در ردیف 12 جدول قیمت های مصوب شورای رقابت در فروردین ماه  2.814.374.389 میلیون ریال تعیین شده است.

    از آنجا که پاسخ خودروساز برای مخاطبان و خبرگزاری فارس قانع کننده نبود و تاکنون نیز پویش مذکور بیش از 8 هزار امضا را کسب کرده است، موضوع مذکور را از وزارت صمت، سازمان حمایت و همچنین شورای رقابت پیگیری کردیم.

    سپهر دادجوی توکلی، مدیر مرکز ملی رقابت، در رابطه با این موضوع به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اهمیت موضوع و مطالبه تعداد زیادی از مردم برای پیگیری این مسئله و همچنین ثبت مطالبات در خبرگزاری شما (فارس)، موضوع قیمت دنا پلاس به طور جدی در دستور کار شورای رقابت قرار دارد و در یکی از جلسات هفته پیش رو مطرح خواهد شد. بنابراین پس از بررسی لازم، نتایج به اطلاع عموم خواهد رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط