فونیکسریمکسبهتام

رئیس صمت گلستان پاسخ داد؛

علل افزایش بی‌رویه قیمت لوازم یدکی خودرو

عصر خودرو- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان علل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو را تشریح کرد و گفت: بخشی از این موضوع به مدیریت اقتصاد کلان مرتبط است.

علل افزایش بی‌رویه قیمت لوازم یدکی خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از ایسنا، درویشعلی حسن‌زاده امروز پنج‌شنبه  7 اردیبهشت در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به علل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: قیمت‌گذاری در حوزه لوازم یدکی با توجه به گستردگی در تنوع اقلام و محصولات به صورت ارشادی و در قالب گروه سه اتفاق می‌افتد، در واقع قیمت‌گذاری توسط واحدهای تولیدی و براساس قیمت تمام شده هر قطعه به همراه سود منطقی لحاظ می‌شود.

    وی افزود: براساس طرحی که سال گذشته در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفته واحدهای تولیدی مکلف هستند فاکتورهای فروش خود را در سامانه جامع تجارت برای رصد و پایش میزان تولید، عرضه و فروش ثبت کنند، ‌امیدوارم این طرح به زودی آغاز شود تا نحوه فروش و عرضه کالاها کنترل شود.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه قیمت تمام شده براساس خرید مواد اولیه و هزینه تمام شده است، بیان کرد: هر محصولی که قرار است تولید شود تابع قیمت مواد اولیه موجود در سطح بازار است، در حوزه لوازم یدکی چندین ماده اولیه مهم و مؤثر وجود دارد که بخشی از آن در حوزه فولاد، بخشی دیگر در حوزه مس، آلومینیوم و پتروشیمی است لذا اگر تغییر و نوسانی در این دست از محصولات اتفاق بیفتد محصول نهایی هم دچار افزایش قیمت می‌شود.

    حسن‌زاده، روند دائمی تغییر قیمت مواد اولیه را یک معضل دانست و تأکید کرد: وقتی قیمت مواد اولیه دستخوش تغییرات می‌شود تولیدکننده نمی‌تواند با همان قیمت قبلی محصول تولیدی خود را به فروش برساند، از طرفی بخشی از مواد اولیه موردنیاز در صنایع مختلف وارداتی است و این مسئله به طور مستقیم بر روی قیمت تمام شده محصول تأثیر می‌گذارد.

    وی ادامه داد: هیچ تولیدکننده‌ای به دنبال افزایش هر روزه قیمت کالای تولیدی خود نیست چراکه در این صورت قدرت خرید مردم و به دنبال آن میزان عرضه کاهش می‌یابد از سویی دیگر بخشی از مسئله افزایش قیمت‌ها به مدیریت اقتصاد کلان مرتبط است.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، افزایش دستمزدها را علت دیگر افزایش قیمت کالاها برشمرد و گفت: افزایش دستمزدها بر قیمت تمام شده کالاها اثرگذار است و در کنار آن هزینه‌های دیگری وجود دارد که بر قیمت کالاها تأثیر می‌گذارد.

    حسن‌زاده یادآور شد: مقام معظم رهبری امسال را به نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند که با توجه به شعار سال‌ امیدواریم در اقتصاد کلان کشور اتفاقات خوبی بیفتد تا شاهد افزایش قیمت کالاها و خدمات نباشیم.

    وی به اجرای طرح رهگیری قطعات خودرو با هدف مبارزه با لوازم یدکی قاچاق، تقلبی و ناایمن اشاره کرد و گفت: این طرح سال گذشته در وزارت صمت شروع شده و در قالب آن شناسایی کالاهای قاچاق و تقلبی در دستور کار قرار گرفته است، در راستای این طرح قریب به دو هزار و 100 مورد بازرسی و نظارت از فروشگاه‌های لوازم یدکی سطح استان انجام شده که منجر به تشکیل 85 مورد پرونده تخلفاتی شده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط