فونیکسریمکسبهتام

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو:

مردم باید لوازم یدکی را از فروشندگان شناسنامه‌دار خرید کنند

دولت دست از تولی‌گری بردارد

عصر خودرو- رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران معتقد است: اگر کالای بی کیفیتی وارد شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود و برای جلوگیری از تقلب مردم، اتحادیه‌های صنفی و دولت هر یک وظایفی بر عهده دارند.

مردم باید لوازم یدکی را از فروشندگان شناسنامه‌دار خرید کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سید احمد حسینی  درباره تقلب‌ در بازار خدمات پس از فروش خودرو و وجود قطعات و لوازم یدکی به ویژه انواع فیلترها و روغن‌ها اظهار کرد: بر اساس ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نظارت بر کیفیت و اصالت کالاها را در مبادی ورودی کشور بر عهده گمرک است که زیر نظر وزارت اقتصاد قرار دارد اما نظارت کافی و لازم در مبادی ورودی صورت نمی‌پذیرد.

    وی افزود: لوازم جانبی خودرو با توجه به حجم و وزن آن‌ها و تعرفه‌های گمرکی مستثنی از تعرفه‌های جدید هستند و بدون دلیل و عامل منطقی افزایش پیدا کرده‌اند. بنابراین قاچاق آن‌ها به داخل کشور اساسا مقرون به صرفه نیست و هزینه بیشتری دربر دارد، صرف‌نظر از اینکه خود کالا هم در معرض خطر است. آنچه در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه نظارتی بر این کالاها در مبادی ورودی نمی‌شود اما  اگر این نظارت منسجم و با دقت انجام شود، بسیاری از این دست کالاها امکان ورود به کشور را نخواهند داشت.

    رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران با بیان اینکه اگر کالای بی کیفیتی وارد شود، جمع کردن آن در سطح توزیع بسیار سخت خواهد بود، ادامه داد: نکته دیگر اینکه طی حدود یک سال و نیم اخیر به دنبال آن بودیم تا تولیدکنندگان صنفی، استانی شوند. استانی شدن به این معناست که در هر استان تولیدکنندگانی هستند که سبک و سیاق آن‌ها پایین‌تر از صنعتی است و در واقع در کارگاه‌های کوچک فعالیت می‌‎کنند. این‌ها در اولین گام باید شناسنامه‌دار شوند، یعنی پروانه کسب داشته باشند تا بتوان بر آن‌ها نظارت کرد.

    به گفته حسینی، بر اساس این طرح و پیشنهاد که توسط معاون وزیر صمت نیز مورد حمایت قرار گرفت، تولید کنندگان صنفی همه شهرستان‌های تهران زیر نظر اتحادیه لوازم یدکی شهر تهران قرار می‌گیرند تا امکان نظارت بر آن‌ها وجود داشته باشد.

    وی با تاکید بر اینکه دولتمردان به جای متولی‌گری و دخالت در امور باید به حوزه نظارتی برگردند، اعلام کرد: باید در این حوزه و برای جلوگیری از تقلب و تخلفات این چنینی در بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو، امور به اتحادیه‌های مربوطه سپرده شود و بر آن‌ها نظارت هم شود.

    رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه مردم در خرید و مصرف قطعات و لوازم یدکی خودرو باید به چه نکاتی توجه کنند، گفت: در وهله نخست این موضوع درست نیست که اگر  برندی خارجی بود قطعا با کیفیت است و تقلبی در آن صورت نمی‌گیرد. دوم اینکه در حال حاضر در بعضی حوزه‌ها مانند انواع فیلترهای خودرو؛ فیلتر هوا، فیلتر بنزین، فیلتر روغن، لنت، روغن ترمز، روغن موتور و گیربکس و بسیاری کالاهای دیگر تولیدات داخلی‌مان حتی از نمونه‌های مشابه خارجی باکیفیت‌تر است و نکته دیگر اینکه اگر محدودیت‌هایی مانند تحریم‌ و محدودیت برای واردات دستگاه‌های جدید نباشد هیچ کالایی نیست که امکان تولید آن در داخل نباشد.

    حسینی تصریح کرد: شاید امروز تحریم‌ها دست و بال تولیدکنندگان را بسته است تا نتوانند ماشین‌آلات روز دنیا را وارد کنند اما در بسیاری از حوزه‌ها و در زمینه تولید کالاهای فوق ایمنی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و حتی آن‌ها را صادر کردیم.

    وی تاکید کرد: مردم حتما از واحدهای صنفی خریداری کنند که دارای پروانه کسب معتبر هستند، حتما فاکتور خرید با مهر و امضای فروشگاه را تهیه کنند، و اگر با کالاهای بی‌کیفیت یا تقلبی برخورد کردند حتما به صورت تلفنی یا حضوری به واحد شکایت اتحادیه‌های مربوطه مراجعه کنند و چرا که قطعا چنین تخلفاتی پیگیری خواهد شد.

    مردم بهتر است در هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند. در بازار قطعات خودرو کالای استاندارد که قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده بر روی آن درج و همچنین تشخیص اصالت کالا بر اساس کد یکتا به شماره پیامکی اصالت کالا ارسال می‌شود، یک نیاز و خواست جامعه مصرف‌کنندگان، تعمیرکاران خودرو و اتوسرویس‌ها است که مدتی است این خواسته تحت عنوان «خرید شفاف»، با درج قیمت تمام شده کالا، و با هشتک قطعه تقلبی یا (#فیک_پارت) دنبال و پیگیری می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو