فونیکسریمکسبهتام

باتری خودروی برقی در سرمای زیر صفر چقدر کابین را گرم نگه می دارد؟

عصر خودرو- این سؤال برای دارندگان خودروهای برقی مطرح است که اگر در سرمای شدید گیر بیفتند، بخاری این خودروها چقدر دوام می آورد.

باتری خودروی برقی در سرمای زیر صفر چقدر کابین را گرم نگه می دارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، یک تسلای مدل3 سال 2019 از نوع پیمایش بالا یا Long Range و یک هیوندایی سوناتا ان-لاین N-Line در سرمای زیر صفر درجه مورد آزمایش قرار گرفتند و سامانه تهویه هوای آنها روی 65 درجه فارنهایت [18 درجه] قرار گرفت تا معلوم شود تا چه زمانی این درجه حرارت را می توان حفظ کرد.

    از لحاظ تئوری یا محاسبه تسلا باید بتواند 45.1 ساعت و هیوندایی 51.8 ساعت دوام بیاورد.

    تعجبی هم ندارد که در این آزمایش تسلا اثربخش تر و کارآمدتر عمل کرده است. چون تسلا در هر ساعت 1.6  کیلووات ساعت مصرف می کند در حالی که هیوندایی با مصرف بنزین در هر ساعت 10.3 کیلووات ساعت لازم دارد.

    در ویرجینیای آمریکا آخرین توفان زمستانی باعث قطعی برق به مدت 24 ساعت شد. همین موضوع این سؤال را پیش کشید که اگر مردم در ترافیک شدید در سرمایه زیر صفر حدود منهای 9 تا منهای 12 گیر بیفتند، اگر قرار باشد بخاری ماشین را روی 18 درجه تنظیم کنند،‌ بدون آن که بخاری صندلی ها روشن باشد، باتری تسلا3 و بنزین سوناتا چقدر دوام می آورند. این آزمایش در آن آربور میشیگان انجام شد. در مدل تسلای3 باید سامانه تنظیم حرارت را روی Camp mode یا حالت کمپینگ قرار داد تا سامانه این تشخیص را داشته باشد که خودرو در حالت پارک است نه در حال حرکت. در سوناتا هم باید سامانه خودکار شات-اف را غیرفعال کرد چون این خودروها بعد از 30 تا 60 ثانیه ماندن پشت چراغ قرمز یا در حال توقف، به حالت خاموش اما استندبای می روند و با فشردن پدال دوباره روشن می شوند.

    البته این نکته هم بد نیست ذکر شود که تسلای مدل3 سال 2019 سامانه گرمایشی متفاوتی از مدل های 2021 به بعد دارد و مدل های جدید اثربخش تر و کارآمدتر هستند. نکته دوم هم این است که مدل3 سال 2019 حداقل 40 هزار مایل پیموده و باتری لیتیم-آیون آن 8 درصد از ظرفیت خود را در طول این مدت سه سال از دست می دهد. نرم افزاری به نام TeslaFi  هم تعبیه شده که داده های مرتبط با میزان ظرفیت از دست رفته باتری را نشان می دهد.

    نکته دیگر هم این است که خود بدن انسان هم حرارت تولید می کند،‌ اما در این آزمایش کسی به عنوان سرنشین در خودروهای مورد آزمایش ننشسته بود.

    باتری تسلای مدل3 زمان شروع آزمایش 98 درصد شارژ داشت و بعد از 37 ساعت به 17 درصد رسید و نشان می داد که با این ظرفیت باقیمانده می توان 50 مایل دیگر هم پیمود. به طور متوسط باتری در هر ساعت 2.2 درصد از شارژ خود را از دست می داد. از لحاظ محاسبه ماکسیمم زمانی که دوام می آورد 45.1 ساعت یا کمتر از دو روز بود.

    سوناتای بنزینی به ازای هر ساعت 0.3 گالن [1.3 لیتر] بنزین سوزاند و چون باک آن 15.9 گالن [70 لیتر] گنجایش دارد می توان گفت که می تواند 51.8‌ ساعت یا کمی بیشتر از دو روز دوام بیاورد.

    در مقایسه واحدهای انرژی می توان گفت که مدل3 تسلا 1.6 کیلووات ساعت در ساعت مصرف می کند در حالی که سوناتا 10.3 کیلووات ساعت می سوزاند. چون سوناتا برای روشن نگه داشتن سامانه گرمایشی مجبور است یک موتور 290 اسب بخار توربو را روشن نگه دارد تا گرمای مورد نیاز را در کابین ایجاد کند.

    حتما این سؤال هم برای شما ایجاد شده که 18 درجه سانتیگراد نسبتاً سرد است و چرا 21 درجه انتخاب نشده است. جواب این است که در شرایط اضطراری باید در مصرف انرژی حداکثر صرفه جویی را به عمل آورد. در مقایسه تسلا3 با سوناتا این نکته را می توان گفت که تنظیم درجه حرارت روی 21 درجه برای سوناتا فرقی ندارد اما روی تسلا و مصرف باتری تأثیر زیادی دارد.

    در مجموع با این که خودروهای بنزینی هنگام گیر افتادن در سرمایه زیر صفر بهتر از خودروهای برقی هستند اما تفاوت خیلی زیاد نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو