فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور:

کمبود میکروچیپ‌ها و ریزتراشه‌ها مساله بین المللی است

ایران خودرو در تلاش است مشکل کسری قطعات ریزتراشه‌ها را حل کند

عصر خودرو- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور، در خصوص افزایش خودروهای دارای کسری قطعه گفت: کمبود میکروچیپ ها یا ریزتراشه ها در دنیا تبدیل به مساله‌ای بین المللی شده و شاهد افت تولید خودرو در کل کشورهای تولید کننده خودرو در دنیا هستیم.

کمبود میکروچیپ‌ها و ریزتراشه‌ها مساله بین المللی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، آرش محبی نژاد با بیان این‌که حجم سرمایه گذاری و تیراژ تولید ریزتراشه ها به قدری بالا است که حتی یک کشور به تنهایی نمی تواند تولیدکننده این محصول باشد، افزود: این قطعه تقریبا در انحصار چند کشور است. از زمان شیوع ویروس کرونا و افزایش درصد اقلام الکترونیکی در همه کالاها و به ویژه کالاهای با دوام اعم از لوازم خانگی، خودرو و...، با افزایش تقاضای شدید و کاهش عرضه روبررو بودیم. بنابراین در خصوص تامین این میکروچیپ ها بحرانی بین المللی شکل گرفته است.

    وی کسری نقدینگی خودروسازان را عامل دیگری در عدم تامین کافی میکروچیپ ها و ریزتراشته ها دانست و اظهار کرد: خودروساز نمی تواند منابع مالی کافی برای تامین قطعات یک خودروی کامل را به دلیل این‌که قیمت‌گذاری زیان آور خودرو حتی منابع جاری خودروساز را می بلعد، فراهم آوری کند. به این ترتیب آن قطعاتی که اولویت تامین در خطوط مونتاژ است، سریع تر تامین می شوند اما قطعاتی مانند چراغ، صندلی و سپر و... که می توان پس از مونتاژ در خط تولید بر روی خودرو نصب کرد را به بعد موکول می کند.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان با اشاره به مشکلات داخلی و ملی در تامین برخی کالا و قطعات، یادآور شد: مشکلاتی که گمرکات جمهوری اسلامی در واردات کالاهای مورد نیاز چه کالاهای الکترونیکی و میکروچیپ ها و چه برای سایر اقلام به وجود می آورد و هم چنین کسری تامین محصولات مواد اولیه داخلی توسط شرکت های فولاد و پتروشیمی و...، مزید بر علت و از مشکلات داخلی بر سر راه تولید خودرو هستند.
    وی با اشاره به تفاوت های میان خودروسازان داخلی و بین المللی، بیان کرد: خودروسازان بین المللی عموما در صورت کسری قطعه، تولید را متوقف می کنند تا از تولید خودروی کف و مشکلات متعاقب آن جلوگیری کنند و بر اساس منافع بنگاهی خود تصمیم گیری می کنند؛ خودروسازان مختلف در ترکیه، در دو تا سه ماه در سال گذشته میلادی به دلیل کسری قطعات میکروچیپ ها و ریزتراشه ها تعطیل بودند.

    وی با بیان این‌که طرح مواردی مانند دپو کردن خودرو برای فروش با قیمت بالاتر، غیر واقعی است، گفت: جریمه تاخیری که خودروساز به مشتری بابت تاخیر در تحویل خودرو پرداخت می کند و نیز هزینه مالی سنگینی که بابت سرمایه خوابیده راکد پرداخت می کند، بعضا حتی بیشتر از سود احتمالی نگهداشتن خودرو در پارکینگ است. چنان‌که در حال حاضر با وجود اصلاح قیمت خودرو، همچنان شاهد وجود خودروهای کف هستیم. پس این احتمالات مردود است.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان با تاکید بر این‌که تولید و داخلی سازی ریزتراشه ها و میکروچیپ ها از نظر اقتصادی تقریبا محال است، عنوان کرد: مگر این‌که یک پروژه حاکمیتی در این خصوص تعریف شده و با هر قیمت تمام شده و به هر شکلی، تصمیم بر این باشد که ریزتراشه ها ساخته شود.

    وی با بیان این‌که ایران خودرو در این شرایط تلاش خود را می کند تا از همه مبادی قانونی، ریزتراشه ها را از کشورهایی که امکان پذیر است به صورت مستقیم یا توسط قطعه سازان تامین کند اما باز هم کفاف نیاز موجود را نمی دهد، اظهار کرد: در آینده به دلیل افزایش عرضه در سطح بین المللی و کاهش مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و نیز کارآزموده شدن قطعه سازان و خودروسازان در تامین این قطعات خاص مشکلات در زمینه تامین ریزتراشه ها کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط