فونیکسریمکسبهتام

بحران کمبود تراشه خودرو وخامت یافت

عصر خودرو- امیدها و انتظارات مثبت برای تولید بیشتر خودرو و پایین رفتن قیمتها در تابستان امسال با طولانی شدن کمبود تراشه نیمه رسانا و ناچار شدن خودروسازان به کاهش تولید، رنگ باخته است.

بحران کمبود تراشه خودرو وخامت یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، شرکت جنرال موتورز اعلام کرد از 15 کارخانه خودروسازی خود در آمریکای شمالی، تولید هشت کارخانه را در دو هفته آینده به دلیل کمبود قطعات متوقف خواهد کرد.

    فورد هم اعلام کرد تولید پیکاپ در دو کارخانه را متوقف کرده و شیفتها را به مدت دو هفته دیگر کاهش می دهد. تصمیم این دو غول خودروسازی آمریکایی برای کاهش تولید پس از تصمیمات مشابه شرکتهای نیسان، فولکس واگن، تویوتا، مزدا و سوبارو به دلیل کمبود قطعات مهمی که برای عملکرد سیستمهای رایانه ای در خودرو ضروری هستند اعلام شده است. قطعات الکترونیکی حدود 40 درصد از ارزش خودرو به حساب می آیند.

    مدیران صنعتی اکنون از این واهمه دارند که کمبود تراشه در سال 2022 و حتی سال 2023 ادامه پیدا کند یعنی مصرف کنندگان همچنان قیمت بیشتری برای خودروهای صفر و کارکرده در این مدت خواهند پرداخت.

    آمار کلی بلو بوک نشان می دهد اگرچه فروش خودروهای صفر در آمریکا به دلیل کمبود تراشه طی ماه اوت حدود 18 درصد کاهش پیدا کرد اما میانگین ارزش معاملات 42 هزار و 736 دلار بود که هشت درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

    بنا بر تحقیقات جدیدی شرکت آی اچ اس مارکیت، کمبود تراشه در سه ماهه جاری به از دست تولید 700 هزار دستگاه خودرو در سراسر جهان منتهی خواهد شد. طبق گزارش بلومبرگ، ضرر ناشی از این تولید کمتر تا پایان سال به 61 میلیارد دلار بالغ می شود.

    با بازگشایی اقتصادها و آغاز روند واکسیناسیون کرونا در بهار، خودروسازان و مشتریان امیدوار بودند کمبود تراشه رایانه که باعث افزایش قیمت خودرو شده است، تسهیل شود اما این اتفاق نیافتاده است. افزایش موارد ابتلا به کووید 19 بر اثر شیوع واریانت دلتا طی چند هفته گذشته در کشورهای آسیایی متعدد که تولیدکنندگان اصلی تراشه های خودرو هستند، کمبود عرضه را تشدید کرده است.

    اوایل امسال بیش از دهها سناتور از دولت بایدن خواستند از تامین مالی بیشتر به منظور توسعه تولید تراشه در آمریکا حمایت کند. رییس جمهور آمریکا در فوریه اعلام کرد تولید داخلی نیمه رسانا یک اولویت برای دولت وی است. بایدن همچنین فرمانی اجرایی را امضا کرد که به معنای رسیدگی به کمبود جهانی تراشه است. سنای آمریکا در ژوئن قانون رقابت و نوآوری آمریکا را که افزایش رقابت پذیری با چین را هدف گرفته است، تصویب کرد. این قانون دو میلیارد دلار برای تامین مالی تحقیقات، طراحی و ابتکارهای تولید فراهم خواهد کرد.

    برای سرمایه گذاران به معنای آن است که هنوز برای ورود به بازی دیر نیست. حتی اگر تولید تراشه افزایش پیدا کند، زمان زیادی می برد تا تاخیر در تامین تراشه جبران شود زیرا زنجیره تامین بسیار عقب است.

    شرکت اینتل هفته گذشته سرمایه گذاری 95 میلیارد دلاری در اروپا برای کارخانه های تراشه سازی جدید را اعلام کرد. بهار امسال این شرکت اعلام کرده بود 20 میلیارد دلار برای ساخت دو کارخانه تراشه سازی در تاسیساتش در چندلر آریزونا هزینه خواهد کرد. موجودی تراشه اینتل در آوریل افزایش یافت اما از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون رشد ارزش این شرکت اندکی بیش از هشت درصد بوده است.

    اما ارزش شرکت انویدیا از ابتدای امسال تاکنون حدود 73 درصد رشد کرده در حالی که رشد شرکت AMD بیش از 18 درصد و آنالوگ دیوایسز حدود 12 درصد بوده است.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو