فونیکسریمکسبهتام

اشتباهاتی که خودرو اتوماتیک را خراب می‌کند

عصر خودرو- اشتباهات رایجی که باعث خراب شدن خودرو‌های اتوماتیک می‌شود، در این مطلب وب گردی بررسی شده است.

اشتباهاتی که خودرو اتوماتیک را خراب می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نحوه استفاده از ماشین‌های اتومات با ماشین‌های معمولی کمی متفاوت است. خودروی اتوماتیک درواقع اتومبیلی است که عمل تعویض دنده‌ها در آن به شکلی کاملا خودکار و بدون دخالت راننده صورت می‌گیرد.
    گیربکس‌های اتوماتیک بهترین و پیشرفته‌ترین اختراعی بودند که بشر می‌توانست در زمینه تولید خودرو انجام دهد.  این نوع گیربکس نه تنها محبوب رانندگان حرفه‌ای است، بلکه کسانی که خیلی توانایی‌های رانندگی بالایی ندارند هم آن را می‌پسندند. ولی سوالی که مطرح می‌شود این‌که آیا این بزرگ‌ترین اختراع تاریخ خودرو می‌تواند ایمنی کاملی را برای راننده به ارمغان بیاورد؟ متاسفانه پاسخ منفی است.

    9 اشتباه رایج که خودرو‌های اتوماتیک را خراب می‌کند

    1- خلاص کردن گیربکس حین حرکت مخصوصا در سرازیری
    این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو باعث فشار مضاعف به شیر برقی‌های گیربکس خواهد شد.


    2- استفاده از حالت خلاص (N یا Neutral) برای لانچ کردن
    کار‌هایی که نباید با خودرو‌های اتوماتیک انجام داد شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هرزگردی را لانچ می‌گویند. این عمل در خودرو‌های دنده‌ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می‌شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ کردن با خودرو‌های گیربکس اتوماتیک را مشابه خودرو‌های دنده‌ای می‌دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می‌برند و دنده را در حالت ِ D یا Drive قرار می‌دهند.در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس‌های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان ایجاد هزینه‌های میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد.

    3- تعویض حالت دنده در حین حرکت
    در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابان‌های کم‌عرض یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در بین حین حرکت به گیربکس فشار وارد می‌کند.

    4- خلاص کردن برای توقف‌های کوتاه
    سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز‌هایی که توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می‌کنید، گیربکس در دنده یک می‌ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان‌های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره آن در حالت D، مجموعه کلاچ‌ها، سوپاپ‌ها و شیر‌های برقی را درگیر می‌کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

    5- کار‌هایی که نباید با خودرو‌های اتوماتیک انجام داد ؛توقف کامل با دنده P
    برای توقف کامل (پارک کردن) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ‌های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده‌های اتوماتیک مضر است.

    6- پیش از گرم شدن موتور، نیروی زیادی به گیربکس وارد نکنید
    در گذشته و به خصوص در فصل‌های سرد و زمستانی، هنگام روشن کردن خودرو چند دقیقه‌ای خودرو را به صورت ساکن روشن نگه می‌داشتند تا موتور گرم شود. توصیه متخصصین به حرکت آرام و با سرعت کم در فصل‌های سرد است تا موتور خودرو به شیوه صحیحی گرم شود.


    7- رانندگی با روغن گیربکس کم
    یک خودروی اتومات برای درست کار کردن به میزان زیادی روی فشار مایعات وابسته است. یکی از نقش‌های روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار است. از این رو، اگر به مدت زیادی با روغن گیربکس کم رانندگی کنید، منتظر بروز مشکلات زیادی برای گیربکس اتومات خودروی خود باشید.


    8- استفاده از دوپا به جای یک پا در پدال گرفتن
    از آنجا که پدال کلاچ در خودروی اتوماتیک وجود ندارد، برخی از رانندگان، از یک پای خود برای فشردن پدال گاز و از دیگری برای فشردن پدال ترمز استفاده می‌کنند. باید بگوییم که این عمل اشتباه است و می‌بایست تنها از یک پا برای فشردن هر دو پدال استفاده کنید. در غیر این صورت، به گیربکس اتوماتیک آسیب‌های احتمالی جدی وارد خواهید کرد و همچنین احتمال بروز حوادث‌های رانندگی را بالا می‌برید.

    9- درجا گاز دادن
    شاید دوست داشته باشید که صدای گاز و موتور را در حالت ایستاده بشنوید، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای سرگرم کردن خودتان، به فکر کار دیگری باشید. چرا که درجا گاز دادن در خودرو‌های اتوماتیک اشتباهی است که توانش تعمیر گیربکس خودرو خواهد بود. هنگامی که خودرو در دنده D قرار نگرفته و پدال گاز را فشار می‌دهید، سبب افزایش ناگهانی اصطکاک میان قطعات داخل گیربکس و موتور می‌شوید. این شوک بزرگ سبب آسیب رسیدن به گیربکس خودروی اتوماتیک شما خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو