فونیکسریمکسبهتام

تاکید مجمع جهانی اقتصاد بر کربن‌زدایی خودرو

عصر خودرو- در پیمان زیست‌محیطی پاریس، کشورهای جهان متعهد شدند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ به نیمه برسانند و تا سال ۲۰۵۰، تولید آن را صفر کنند.

تاکید مجمع جهانی اقتصاد بر کربن‌زدایی خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، رسیدن به این چشم‌انداز بلندپروازانه‌ که همتی جهانی را می‌طلبد، جز با فعال کردن چرخه‌های بازیافت و بهینه‌کردن تولید، میسر نیست.

    مجمع جهانی اقتصاد در سال‌های اخیر بخش‌های مختلف صنایع در جهان را تشویق کرده که برای نجات سریع‌تر کره خاکی در این مسیر گام بردارند که کربن‌زدایی از صنعت خودرو از جمله آن است. در همین راستا موسسه مطالعاتی مکنزی با همراهی مجمع جهانی اقتصاد به بررسی راه‌های پیش روی صنعت خودروسازی برای اجرایی کردن این مهم پرداخته است. بنا به گزارش منتشر شده از سوی این دو مرکز، پرداختن به انتشار گازهای گلخانه‌ای و طراحی سیاست‌های کربن‌زدا در صنعت خودرو نیازمند تغییرات اساسی در ساختار تولید و زنجیره عرضه است و علاوه بر زمان، به منابع عظیم سرمایه‌گذاری نیز محتاج است. در کنار این مسائل باید رقابت بین کمپانی‌های خودروسازی  را برای قبضه بازار نیز در نظر گرفت که می‌تواند  مانعی در رسیدن به هدف کربن‌زدایی در کوتاه‌مدت باشد. در نشست داووس که هفته گذشته نیز برگزار شد، تاکید بر مسائل زیست محیطی جزو شش اولویت اصلی جهان تعریف شده بود.

      موتور بهینه و تولید کم ضرر
    از آنجا که وسایل نقلیه با موتورهای احتراق داخلی موسوم به (ICEVs) 65 تا 80 درصد از گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند، خودروسازان در جهت کربن‌زدایی از این صنعت تمرکز خود را بر موتورهای خودرو قرار داده‌اند. همچنین بسیاری از کشورها وعده داده‌اند که تولید خودروهای با احتراق داخلی را تا سال 2041 ممنوع کنند. با وجود آنکه نزدیک به 80درصد از میزان تولیدی گاز گلخانه‌ای یک خودرو ناشی از مصرف سوخت موتور است اما 20درصد باقی مانده نیز رقمی قابل توجه است که در فرآیند ساخت مواد اولیه صنعت خودرو تولید می‌شود. در همین راستا مجمع جهانی اقتصاد از کشورها می‌خواهد که بر میزان سوخت‌های مصرفی خودروها و در جهت بهینه‌کردن مصرف سوخت، به اخذ مالیات از تولیدکنندگان خودرو و همچنین از خریداران خودروهای پرمصرف روی آورند. این گزارش تاکید می‌کند که با طراحی مدل‌های کسب و کار بهینه می‌توان به اهداف توافق زیست محیطی پاریس نزدیک شد. آمار به‌دست آمده نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا با کاهش دادن 55درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای خود در سال 2020 نسبت به سایر مناطق جهان‌ پیشروتر است.

      رقابت‌زدایی در جهت کربن‌زدایی
    موسسه مطالعاتی مکنزی و مجمع جهانی اقتصاد بر این باورند که کشورهای جهان برای حرکت کردن در راستای اهداف توافق پاریس باید در پنج حوزه با یکدیگر وارد همکاری شوند و از رقابت دوری کنند. در نتیجه اکوسیستمی مرکزی طراحی  کنند که شامل مباحثی چون چرخه بازیافت، تامین مالی و پولی، ظرفیت‌سازی، ایجاد شفافیت و همکاری در بخش طراحی می‌شود. در حوزه تامین مالی و پولی بودجه لازم برای کربن‌زدایی، تاکید می‌شود که گرچه این اقدام سبب کاهش هزینه‌ها به ویژه در طولانی مدت می‌شود اما خود بار مالی برای این صنعت خواهد داشت به‌طور مثال ساخت فولاد با هیدروژن، هزینه هنگفتی برای صنعت دارد. در نتیجه توصیه می‌شود که از سرمایه‌های عمومی برای تامین مالی چنین حوزه‌هایی استفاده شود. در بخش طراحی نیز تاکید می‌شود که باید  در مراحل طراحی خودرو، به استفاده مجدد از مواد اولیه در پایان طول عمر آن توجه شود که تولید باتری قابل‌بازیافت از مهم‌ترین دغدغه برای خودروسازان است. این گزارش تاکید می کند که برای استمرار پروسه کربن‌زدایی باید شفافیت در تمام اقدامات اتخاذی از سوی خودروسازان اعمال شود. در بحث ظرفیت‌سازی نیز صنعت خودرو باید به سوی بهینه کردن کیفیت، زمان و هزینه‌ای باشد که در ارائه خدمات باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو