فونیکسریمکسبهتام

آشنایی با پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو

عصر خودرو- پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روزهای سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.

آشنایی با پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین ، پیروز حناچی، شهردار تهران بعد از پیوستن به این پویش هر هفته با دوچرخه، مترو، تاکسی و موتورسیکلت در شرایط متفاوت جسمی خودش و هرگونه وضعیت جوی  به محل کار و جلسه‌هایش رفته‌است.

    حناچی از مسئولان، هنرمندان و مردم همیشه دعوت کرده است تا به این پویش بپیوندند. شهرداران کلانشهرها و معاونان حناچی در برخی هفته‌ها شهردار تهران را همراهی کرده‌اند.

    ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط زیست، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد تا با نظارت و هماهنگی 31 دفتر محیط زیست و توسعه پایدار ادارات کل ورزش و جوانان استان‌های کشور (به عنوان دبیران استانی این ستاد) این هدف را در سراسر کشور دنبال کند.

    برنامه راهبردی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو برای نخستین بار در شهرستان اراک توسط کوروش بختیاری، یکی از فعالان محیط زیستی، آغاز شد و بازتاب چشمگیری در سطح کشور یافت. در بهمن ماه 1394، تشکیل ستاد اجرایی این پویش به همراه تدوین آئین‌نامه، دستورالعمل‌های اجرایی و تفاهم‌نامه‌های مربوط در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، با همکاری کمیته دوچرخه‌سواری همگانی کشور و دفتر مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیگیری شد. پس از بررسی‌های لازم، موارد مذکور به تأیید دکتر رضا شجیع، رئیس دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان، رسید و از فروردین 1395 فعالیت خود را به صورت رسمی در این وزارتخانه آغاز کرد.

    ویژگی‌های پویش
    1. ایجاد نشاط و سلامت جسمی و روحی در شهروندان در راستای توسعه شهرهای سالم.
    2. توسعه فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به عنوان یک شیوه کارآمد جابه‌جایی در مسافت‌های کوتاه.
    3. کمک به کاهش آلودگی هوا و صدا، ازدحام تردد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها شامل بیماری، حوادث، ناهنجاری‌های اجتماعی، مرگ و میر وغیره.
    4. کاهش خودروهای تک‌سرنشین و افزایش ظرفیت تردد خودروهای عمومی و سطح خدمت آن.
    5. ارتقای نقش حمل و نقل عمومی و تغذیه آن از طرف افراد پیاده و دوچرخه‌سواران.
    6. صرفه‌جویی اقتصادی خانواده و جامعه در مصرف سوخت و هزینه‌های تجملاتی.
    7. اشتغال‌زایی از محل توسعه خدمات حمل و نقل عمومی، خدمات شهری مرتبط با دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی.
    8. دوستی مستقیم با محیط زیست و سلامت از طریق کاهش وسایل نقلیه موتوری به عنوان اصلی‌ترین مولد آلاینده‌ها و منتشرکننده گازهای سمی همچون co2.

    تا به حال بیش از 200 شهر ایران به این پویش پیوسته‌اند.

    دبیرخانه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در شهرداری

    در اولین سه‌شنبه تابستان(چهارم تیر) دبیرخانه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو فعالیت خود را آغاز کرد.

    معاون حمل و نقل و ترافیک، معاون امور اجتماعی و فرهنگی، معاون خدمات شهری و محیط زیست و مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه شش، دو نفر از معاونین مرکز ارتباطات شهرداری تهران و یک نفر از دفتر شهردار تهران عضو این دبیرخانه هستند.

    این دبیرخانه فعالیت خود را در منطقه شش آغاز کرده و محل استقرار دبیرخانه در معاونت اجتماعی منطقه شش در بلوار کشاورز است.

    دبیرخانه پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو مسئولیت راهبری برنامه‌های کمپین و ویژه برنامه‌های سه‌شنبه‌های بدون خودرو از جمله هم‌رکابی اقشار مختلف و نخبگان را بر عهده دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو