فونیکسریمکسبهتام

بررسی پژو ۲۰۵ از نمای نزدیک؛

بچه شیر فرانسوی

عصر خودرو- با آغاز دهه ۱۹۸۰ میلادی هاچبکهای اسپرت یا Hot Hatch مانند فولکسواگن گلف GTI و رنو ۵ Alpine به موفقیت خوبی در بازارهای اروپایی رسیده بودند و همین موجب شد تا بسیاری برندهای دیگر از جمله پژو نیز عرضه محصولی در این سگمنت را در برنامه کار خود قرار دهند.

بچه شیر فرانسوی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷:۰۰
  • بچهشیر فرانسوی
  • بچهشیر فرانسوی
  • بچهشیر فرانسوی
  • بچهشیر فرانسوی
  • بچهشیر فرانسوی
  • بچه شیر فرانسوی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، 205 در فاصله سالهای 1983 تا 1998 و با تکیه بر موفقیتهای پیشین پژو در مسابقات رالی، با هدف پرکردن شکاف میان مدلهای 104 و 305 به بازار معرفی شد و طولی نکشید که توانست عنوان خودرو برتر دهه 1980 از دیدگاه نشریه Car Magazine را به دست بیاورد.  205 هیچگاه سریعترین یا قویترین هاچبک بازار نبوده است اما قیمت ارزان، کیفیت قابلقبول و بازه وسیعی از پیشرانهها و تیپهای گوناگون آن، از مدلهای دیزلی کممصرف تا نسخه سریعالسیر GTI میتوانست سلایق طیف وسیعی از مشتریان را پوشش دهد.
تاریخچه عرضه
205 در آغاز تنها در نسخه پنجدرب با پیشوند نامگذاری G و سپس نسخههای گوناگون سهدرب با پیشوند X به بازار عرضه شدند که شامل نسخه ون تجاری تیپ XA نیز میشود. پژو مدت کوتاهی پس از عرضه 205 به بازار به تواناییهای حرکتی بالقوه آن پی برد و تنها با گذشت یک سال در 1984 نسخه اسپرت آن یعنی GTI را با بازار عرضه کرد که با اتکا بر پیشرانه 6/1لیتری خود با قدرت 106 اسببخار و وزن خالص کمتر از 900 کیلوگرم قادر به ثبت زمان 0-100 5/9 ثانیه و دستیابی به حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت بود. این ارقام در نسخه سریعتر 9/1لیتری با قدرت 130 اسببخار که در 1986 به بازار عرضه شد به ترتیب به 8/7 ثانیه و 8/7ثانیه و 206 کیلومتر بر ساعت ارتقا یافتند. مدل 9/1لیتری همچنین از ترمزهای دیسکی در چهار چرخ به همراه ضرایب دنده بلندتری و بعدها فرمان هیدرولیک نیز بهرهمند بود که هیجان رانندگی با آن را دوچندان میکرد. این جثه ریزنقش تنها چند تغییر جزیی را در طول بیش از 15 سال عمر خود بر روی خط تولید تجربه کرده است که شامل طراحی جدید داشبورد در 1988 و یک فیسلیفت در 1990 است که بخشهایی مانند درهای جدید، راهنماهای جلو، کاسه چراغ دودی عقب، سیستم پاشش سوخت تکنقطهای و مبدلهای کاتالیستی را دربرمیگیرد. با آغاز دهه 90 میلادی، فروش سالیانه  205 تحت تاثیر عواملی مانند طراحی و تکنولوژی قدیمی و پدیدارشدن رقبای جدید تدریجا رو به افول گذاشت؛ عرضه هاچبک 106 در 1991 و به دنبال آن معرفی مدل 306 که سطح وسیعتری از بازار را هدف قرار داده بود در نهایت منجر به پایان عمر تولید 205 در 1998 شد.

205 در ایران
شاید باورش سخت باشد، اما ورود آن به ایران بر خلاف عرض اندام آن در بازار جهانی با بخت و اقبال چندانی همراه نبود. عرضه 205 در ایران توسط ایرانخودرو در فاصله سالهای 1374 تا 1377 صورت گرفت و تنها محدود به نسخههای پنجدرب تیپ GL و GR میشود. فاکتورهایی مانند قیمت بالا، طراحی قدیمی نسبت به رقبایی مانند اپل کورسا و کیاپراید در کنار نبود هیچگونه امکانات رفاهی و آپشن در 205های ایرانخودرو موجب شد تا در یک دوره سهساله تنها 1200 دستگاه از این هاچبک فرانسوی در بازار ایران به فروش برسد. در مقاله پیشرو به بررسی یک دستگاه 205 مدل 1376 خواهیم پرداخت؛ این خودرو زیبا به سلیقه مالک دستخوش تغییراتی شده است که آن را از دیگر نمونههای موجود متمایز میکند.

جزییات طراحی
طراحی خطوط 205 که توسط ژرارد ولتر طراح پژو صورت گرفته است، نقش تعیینکنندهای در شکلگیری بسیاری از مدلهای آینده شرکت ایفا کرد. این بدنه ساده و در عین حال زیبا معرف همان خطمشی استفادهشده در طراحی 405 است و بنابراین خطوط و شمایل جلوپنجره و چراغهای آن برای بیننده کاملا معرف یک پژو خواهد بود. از جمله تغییرات ایجادشده در این نمونه میتوان به سپرهای جلو و عقب، برفپاککن، پلیت عقب، کاپوت و چراغشورهای متعلق به نسخه GTI اشاره کرد که ظاهر آن را متمایز کرده است. لاستیکهای سایز 15/50/195 به همراه رینگهای زیبای نسخه رالی مکمل زیبایی ظاهری آن هستند. با ورود به کابین با فضایی نسبتا جادار مواجه خواهید شد که به راحتی چهار سرنشین را در خود جای خواهد داد. یکی از دلایل عمده عدم موفقیت 205 در ایران، عرضه آن در تیپ GR بود که فاقد کوچکترین آپشنها و امکانات پیشپاافتاده رفاهی است. اما خودرو موردبحث به سلیقه مالک مجهز به لیستی بلندبالا از تجهیزات کابین مدل GTI شامل فرمان، داشبورد، صفحه کیلومتر 6آمپر، کنسول وسط، تنظیم چراغ، ساعت دیجیتال و شیشههای برقی شده است. طراحی کلی اجزای داشبورد و صفحه کیلومتر بوده که شباهت زیادی با 405 فاز یک دارد.

تواناییهای حرکتی
تعلیق 205 متشکل از کمکفنر و سیستم مکفرسون در جلو به همراه میل موجگیر و بازوهای جناغی در عقب است. رام جلو به همراه طبقها و اکسل عقب مجهز به ترمزهای دیسکی نیز با نمونه GTI جایگزین شده است. پیشرانه مورداستفاده در 205 ایران خودرو، یک بلوک 4سیلندر خطی 8سوپاپ با حجم دقیق 1360 سیسی و ضریب تراکم 3:1/ 9است که با کد TU3 شناخته میشود که با یک گیربکس 5سرعته دستی همراه است؛ مجموعهای که قادر است حداکثر نیروی تولیدی 60 اسببخار در 5000 دور بر دقیقه و گشتاور 105 نیوتونمتر در 2500 دور بر دقیقه را به چرخهای جلو منتقل کند. شتاب 0-100 کیلومتر بر ساعت در زمان 8/ 14ثانیه ثبت میشود و حداکثر سرعت قابلدستیابی با آن نیز 156 کیلومتر بر ساعت است. این ارقام گرچه چندان شگفتانگیز به نظر نمیرسند اما به لطف ابعاد کوچک و وزن کم این اتاق، هیچ کمبودی را در عملکرد آن احساس نخواهید کرد.

یک انتخاب هیجانانگیز
دینامیک بالای رانندگی، دید بسیار مطلوب، فرمان تر و فرز و ضرایب عالی گیربکس رانندگی با 205 را به تجربهای خالص و تکرارنشدنی تبدیل میکنند. از طرف دیگر مصرف سوخت ترکیبی 2/6 لیتر در هر 100 کیلومتر، تعمیرات آسان و اشتراک قطعات یدکی پیشرانه آن با پژو 206 تیپ 2 از مزایای استثنایی این خودرو به شمار میرود. با وجود اعمال تغییرات غیراصولی در بسیاری از نمونهها و تعویض موتورهای فراوان، هنوز هم میتوان نمونههای سالمی از 205 را در بازار پیدا کرد که بسته به کارکرد و سلامت کلی در بازه قیمتی 15 تا 50 میلیون تومان قابل دسترس هستند، هاچبکی زیبا و کمدردسر که ثابت میکند رانندگی در ترافیک و خیابانهای شهری مانند تهران نیز میتواند به تجربهای لذتبخش بدل شود. در پایان از همکاری صمیمانه مالک محترم اتومبیل، آقای حامد فدایی کمال تشکر را به عمل میآوریم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
      آرشیو