فونیکسریمکسبهتام

قیمت پرتیراژهای سایپا برای بهمن‌ماه اعلام شد

قدم اول در مسیر آزادسازی

عصر خودرو- قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ با ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار در شرایطی پنج‌شنبه گذشته توسط شرکت سایپا کلید خورد که قائم‌مقام وزیر صنعت در گفت‌و‌گویی از اعلام قیمت نهایی خودرو تا دو هفته آینده خبر داد.

قدم اول در مسیر آزادسازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، خبرآنلاین روز پنج‌شنبه به نقل از خبرگزاری «ایرنا» به انتشار گفت‌و‌گوی سیدشریف حسینی قائم‌مقام وزیر و معاون امور حقوقی مجلس و استان‌های وزارت صمت با این خبرگزاری پرداخته و از قول وی تاکید کرده که قیمت‌ها اعلام شده، ولی هنوز به تصویب نرسیده و باید شورای سیاست‌گذاری و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این‌خصوص تصمیم‌گیری کنند. اظهارات این مقام مسوول در وزارت صنعت در حالی برخروجی بسیاری از خبرگزاری‌ها قرار گرفته که شرکت سایپا هفته گذشته قیمت محصولات پرتیراژ خودرا 30 درصد افزایش داده بود و مجددا با صدور ابلاغیه‌ای در تاریخ 27 دی‌ماه قیمت این محصولات را با 5 درصد کمتر از حاشیه بازار افزایش داده است.

    در این زمینه باید گفت که فعالیت گروه خودروسازی سایپا یا ایران خودرو در انتشار قیمت‌های جدید غیرقانونی نیست چراکه رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان پیش از این روند افزایش قیمت‌ها را اعلام کرده بود. به‌طوری‌که عباس تابش تاکید داشت خودروسازان در تعهدات پیش فروش عادی که تاریخ‌های سررسید قرارداد آنها تا 31 مردادماه 97 است به قیمت‌های مصوب مورد عمل در موعد تحویل ملزم هستند، حال آنکه برای تعهدات پیش‌فروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخ‌های سررسید قرارداد آنها بین یک شهریور تا 30 دی‌ماه امسال است باید 30 درصد به قیمت‌ها اضافه کنند.در خصوص تعهدات فروش عادی یا فوری از ابتدای بهمن‌ماه امسال به بعد نیز قیمت خودروها براساس حاشیه بازار تعیین خواهد شد؛ بنابراین خودروسازان طبق اظهارات دو هفته پیش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تغییرات قیمتی داشته‌اند حال آنکه مشخص نیست چرا قائم‌مقام وزیر هنوز قیمت‌گذاری قطعی را منوط به مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرویی وزارت صنعت در این زمینه خوانده است. در هر صورت روز گذشته در شرایطی شرکت سایپا لیست نهایی محصولات خود با توجه به افزایش قیمت بعد از بهمن‌ماه را اعلام کرد که به‌نظر می‌رسد این گروه صنعتی از هفته جاری فروش فوری یا مدت‌دار خود را با قیمت‌های حاشیه بازار اعلام کند.

    بدین ترتیب آزادسازی قیمت خودرو پس از سال‌ها فراز و نشیب در این هفته با فروش محصولات سایپا به نرخ حاشیه بازار کلید می‌خورد. گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز اگرچه در هفته گذشته به فروش فوری دو محصول خود (پژو پارس اتوماتیک و هایما s5) پرداخت اما این دو خودرو قیمتی بالای 45 میلیون تومان داشتند و در حیطه قیمت‌گذاری سازمان حمایت قرار نمی‌گرفتند. با این حال سایپا که در انتشار لیست قیمتی خود با اندکی تاخیر نسبت به شرکت رقیب اقدام ‌کرد، پنج‌شنبه گذشته با انتشار لیست جدید به نوعی آزاد‌سازی قیمت‌ها را کلید زد. آنچه در لیست یاد شده بیش از دیگر محصولات این شرکت جلب‌توجه می‌کند قیمت گروه X100 و X200 است.

    این خودروها هفته پیش با 30 درصدافزایش  قیمت همراه شدند حال آنکه در هفته جاری نیز افزایشی بین 8 تا 5/ 23 درصد را تجربه کردند. بدین ترتیب خودروی پراید در مدل SE 111 از مرز 36 میلیون تومان گذشت و تیبا نیز  قیمت 42 میلیون تومان را به خود دید. بر این اساس افزایش قیمت‌ها همان‌طور که خواست خودروسازان بود انجام شد حال آنکه در روند صعودی قیمت‌ها ضمانتی برای افزایش کیفیت یا اصلاح دیگر آیتم‌هایی که سال‌هاست با نارضایتی مشتریان روبه‌رو است، دیده نمی‌شود.پیش از این شورای رقابت در قیمت‌گذاری خود با در نظر گرفتن کیفیت و بهره‌وری درصدی از افزایش قیمت‌ها را اعلام می‌کرد، این در شرایطی است که سازمان حمایت تنها با در نظر گرفتن هزینه‌های مترتب بر تولید، دست خودروسازان را برای افزایش قیمت‌ها باز گذاشته است.

    در هر صورت آنچه مشخص است قیمت‌گذاری در حاشیه بازار ملزومات خود را دارد که یکی از آنها، افزایش تیراژ تولید است. بدین معنا که خودروساز باید با تولید و عرضه بیشتر به تنظیم بازار بپردازد نه اینکه با کم‌فروشی، قیمت‌ها را در بازار افزایش و مطابق آن قیمت کارخانه‌ای را تغییر دهد.  از سوی دیگر اگر حاشیه بازار روند نزولی پیدا کند و بازار برای دلالان دیگر جذابیتی نداشته باشد، مشتریان واقعی پا به میدان خواهند گذاشت. این در شرایطی است که با افزایش قیمت‌ها به‌خصوص برای خودروهایی که بیشتر قشر پایین جامعه از آن بهره می‌برند، ممکن است تقاضا با کاهش روبه‌رو شود، بنابراین اگر خودروساز شرایط خرید بهتر را برای خودروهای مذکور در نظر بگیرد به‌طور حتم می‌تواند به حفظ تقاضا بپردازد.
    انتشار لیستی براساس حاشیه بازار

    شرکت سایپا در شرایطی لیست قیمت محصولات خود را به‌روزرسانی کرده است که شنبه گذشته نیز اقدام به انتشار لیست جدیدی برای قیمت‌های محصولات خود کرده بود. این شرکت در یک هفته دوبار لیست قیمت‌های خود را به‌روزرسانی کرده است. بار اول قیمت محصولات پرتیراژ خود را 30 درصد افزایش داد. در لیست جدیدی که پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد نیز قیمت تمامی محصولات خود از جمله پرتیراژها را براساس 5 درصد زیر حاشیه بازار در نظر گرفته است.

    براساس لیست جدید، پراید 111 با افزایش 5/ 23 درصدی به نسبت قیمت دی‌ماه به قیمت 36 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. در لیست دی‌ماه که توسط این خودروساز اعلام شد، قیمت این خودرو 29 میلیون و 245 هزار تومان تعیین شده بود. بعد از پراید 111، پراید 132، بیشترین افزایش درصد را به نسبت لیست پیشین به خود اختصاص داده است. بر این اساس این خودرو با افزایش 5 میلیون و 435 هزار تومانی به قیمت 34 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است که گویای رشد 19 درصدی قیمت این خودرو است. در لیست قبلی قیمت این خودرو 28 میلیون و 765 هزار تومان اعلام شده بود. تیبا SX پایه گازسوز در رتبه سوم بیشترین افزایش درصد قیمتی قرار دارد. این خودرو برای تحویل تا پایان دی‌ماه سال‌جاری، 37 میلیون و 715 هزار تومان قیمت خورده بود؛ درحالی‌که با افزایش 17 درصدی در لیست جدید 44 میلیون و175 هزار تومان قیمت دارد.

    پراید 131 هم در لیست جدید به نسبت لیستی که در ابتدای هفته گذشته منتشر شده بود، افزایش 14 درصدی را تجربه کرده است. این خودرو از قیمت 29 میلیون و 525 هزار تومان به قیمت 33 میلیون و 725 هزار تومان رسید. پرایدوانت نیز در لیست جدید با افزایش قیمت روبه‌رو شد. این خودرو در این لیست با افزایش 5/ 12 درصدی روبه‌رو شده است. در لیست جدید این خودرو 34 میلیون و 200 هزار تومان قیمت خورده است. در لیست جدید برای ساینا قیمت 44 میلیون و 175 هزار تومان تعیین شده است که نشان‌دهنده رشد 11 درصدی است. تیبا صندوقدار نیز با افزایش 10 درصدی به نسبت لیست قبلی در حال‌حاضر 39 میلیون و 425 هزار تومان قیمت دارد. تیبا2، کمترین افزایش قیمت را به نسبت لیست اعلامی برای دی‌ماه داشته است. این خودرو در لیست جدید تنها 8 درصد افزایش قیمت را به خود دیده و از قیمت 39 میلیون و 165 هزار تومان به قیمت 42 میلیون و 275 هزار تومان رسیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو