فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

ورود خودرو و تایر به بورس کالا، سیگنال مثبتی برای آزادسازی قیمت‌ها

عصر خودرو- اقداماتی مثل پرهیز از قیمت گذاری های دستوری و یا رفع نگرانی های فعالان بازار سرمایه در مورد بودجه ۱۴۰۲ می‌تواند باعث بهبودی وضعیت بازار سرمایه شود.

ورود خودرو و تایر به بورس کالا، سیگنال مثبتی برای آزادسازی قیمت‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سنا، فرزاد میدانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: مهمترین دلیل عدم جذابیت بازار سرمایه، بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار است. اعتمادسازی فرآیندی زمان‌بر است و نمی‌توان در کوتاه مدت اعتماد از دست رفته را به راحتی بازگرداند. خروج نقدینگی از بازار سرمایه طی 2 سال گذشته، مهر تاییدی بر همین ادعا است.

    وی اضافه کرد: از سوی دیگر سیاست‌گذاری‌های دولت بیش از هر بازاری، بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و قیمت‌گذاری‌های دستوری و تصمیمات غیرکارشناسی که منجر به کاهش سودآوری شرکت و صنایع بورسی شده و... این پیام را به بازار سرمایه ما مخابره می‌کند که دولت تمایلی به رشد این بازار ندارد. این در حالی است که دولت نفوذ چندانی روی معاملات بازار مسکن و خودرو و... ندارد. بحث کسری بودجه دولت هم ریسک دیگری است که بازار سرمایه را متاثر کرده است. اگرچه وعده حمایت از بازار سرمایه مطرح می‌شود؛ ولی تجربه نشان داده دولت برای تامین مالی دست به هر اقدامی می‌زند (حتی به قیمت از دست رفتن بازار سرمایه). بنابراین ریسک احتمال دست‌اندازی دولت در سود شرکت‌ها و یا انتشار اوراق و افزایش نرخ بهره بدون ریسک برای جذاب کردن بازار اوراق همچنان بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. ضمن اینکه بازار سرمایه ما تحت تاثیر اخبار مذاکرات هم نوسان داشته و با توجه به این اخبار، توافق در کوتاه مدت محتمل نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر معاملات الگوریتمی در تشدید منفی های بازار گفت: فعالیت بازارگردان‌ها و معاملات الگوریتمی هم می‌تواند به عنوان یکی از عواملی که در تشکیل منفی‌های این بازار تأثیرگذار بوده، دخیل باشد؛ اما شخصا معتقدم نقش سایر عوامل در ریزش بازار سرمایه به مراتب پررنگ‌تر از تاثیر معاملات الگوریتمی بوده است.

    میدانی در خاتمه تصریح کرد: اقداماتی مثل پرهیز از قیمت‌گذاری‌های دستوری و یا رفع نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه در مورد بودجه 1402 می تواند باعث بهبودی وضعیت بازار سرمایه شود. البته در یک سال گذشته اتفاقات مثبتی از جمله عرضه خودرو در بورس کالا، عرضه تایر در بورس کالا و... رخ داده که این اقدامات مقدمه‌ای برای آزادسازی قیمت‌ها بوده است. اما کاهش ابهامات و افزایش ثبات در افزایش جذابیت این بازار موثر خواهد بود. در هر حال از منظر تحلیلی، بازار سرمایه مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری میان مدت خواهد بود؛ اما منطقی است که خیلی از سرمایه‌گذاران ترجیح دهند کمی صبر کنند تا در فضای شفاف‌تری، اقدام به ورود و خرید سهام کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط