فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۰۶۹»

آلودگی هوای اصفهان بلای جان مردم، مسوولان تدبیر کنند

عصر خودرو- آلودگی هوا یکی از چالشهای اساسی کلانشهر اصفهان به گفته مسوولان امر شمار مراجعه مردم به مراکز درمانی را بیش از ۵۰ درصد افزایش می دهد که متاسفانه تاکنون برای رفع این معضل روز افزون تدابیری اندیشیده نشده است.

آلودگی هوای اصفهان بلای جان مردم، مسوولان تدبیر کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶:۰۰
    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، کارشناسان نبود برنامه ریزی مناسب، نداشتن طرح جامع مبتنی بر مطالعات علمی، عدم برخورد جدی با وسایل نقلیه دودزا، نبود قانونگذاری و سیاستگذاری مناسب، نداشتن مدیریت یکپارچه، موازی کاری، نقض قانون موجود ، نبود ضمانت اجرایی مناسب و اجرایی نشدن مصوبات مربوط را از جمله چالشهای آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور برشمردند.

    سازمان بهداشت جهانی (WHO) در گزارش خود اعلام کرد که هفت میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله بر اثر هوای آلوده جان خود را از دست می ‌دهند.
    بر پایه آمارهای رسمی، آلودگی هوا سالانه حدود هشت ‌میلیارد دلار خسارت می‌ زند و با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت مربوط به 2015 میلادی در ایران سالانه 33‌ هزار و 500 مرگ به دلیل آلودگی هوا رخ می‌دهد، یعنی 71 تن در هر صد هزار تن در کشور علت مرگشان آلودگی هواست.
    ما روزانه بطور متوسط حدود یک کیلوگرم غذا می خوریم، 1.5 کیلوگرم آب می نوشیم و 12 کیلوگرم هوا تنفس می کنیم، بنابراین آلودگی هوا، 11 برابر آلودگی آب و 12 برابر آلودگی غذا برای انسان خطرناکتر است.
    کارشناسان بهداشت، آمفیزم (تخریب کیسه های هوایی)، برونشیت مزمن، حساسیت، آسم ، نومونیا (عفونت دستگاه تنفسی تحتانی) و سرطان ریه، معده و بیماریهای قلبی را از جمله بیماری های ناشی از آلودگی هوا ذکر کردند.
    شماری از مردم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به پیامدهای افزایش آلودگی هوا برای سلامت جامعه از مسوولان امر استان خواستند تا قبل از وقوع هرگونه اتفاق ناگوار برای رفع این مشکل مهم کلانشهر اصفهان تدابیر ویژه ای بیندیشند.

    ** آلودگی هوا مراجعه به بیمارستان را تا 50 درصد افزایش می دهد
    رییس مجتمع آموزشی و درمانی خورشید اصفهان در این ارتباط گفت: روزهایی که هوای این کلانشهر آلوده است تعداد مراجعان به اورژانس بیماری های ریوی و قلبی این بیمارستان تا 50 درصد افزایش می یابد.
    رامین سامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیمارستان خورشید در مرکز کلانشهر اصفهان و محل تردد بسیاری از مردم و گردشگران داخلی و خارجی بدلیل نزدیکی به مجموعه تاریخی میدان امام و سایر مکان های تاریخی این محدوده قرار دارد و روزانه پذیرای تعداد زیادی از بیماران بویژه در بخش اورژانس است.
    وی با بیان اینکه بخش اورژانس بیمارستان در زمینه های مسمومیت، ‌ریوی، گوارش و قلب فعال است، اظهارداشت: ضریب اشغال تخت از 300 تخت اورژانس در این بیمارستان بیش از 250 تخت است.
    سامی با اشاره به اینکه بیمارستان خورشید یکی از 2 اورژانس مرکزی بیماری های قلبی و ریوی اصفهان است، تصریح کرد: روزهایی که هوای این شهر در محدوده ناسالم قرار می گیرد و آلوده می شود، تعداد مراجعان به این اورژانس بطور محسوس افزایش می یابد.

    ** مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا داریم اما آمار دقیق نداریم
    وی بیشتر مراجعه کنندگان به اورژانس بیماری های ریوی و قلبی در روزهای آلوده را افراد میانسال و مسن برشمرد و اضافه کرد: مرگ و میر در میان آنها وجود دارد اما آمار دقیقی از آن ندارم.
    سامی خاطرنشان کرد: مجتمع آموزشی، درمانی و پژوهشی خورشید شامل سه بیمارستان نور، علی اصغر و المهدی و پذیرای بیماران دیگر از جمله در بخش های ‌گوارش، ‌مسمومیت، ‌جراحی قلب،‌ جراحی عمومی و اورولوژی است.
    رییس مجتمع آموزشی و درمانی خورشید اصفهان ادامه داد : اورژانس مسمومان این بیمارستان تنها بخش تخصصی مسمومیت در اصفهان و استان های همجوار است که بطور میانگین روزانه 20 تا 25 بیمار مربوط به آن مراجعه می کنند.
    به گزارش ایرنا، اصفهان یکی از آلوده ترین کلانشهرهای کشور بویژه در روزهای سرد سال است.
    کیفیت هوای این کلانشهر از ابتدا تا نهم دی ماه جاری، در چهار روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و در یک روز (مورخ ششم دی) در وضعیت قرمز و ناسالم و ماه آذر نیز کیفیت هوای اصفهان دست کم در چهار روز در شرایط ناسالم برای عموم قرار داشت.
    برخی از کارشناسان مسائلی مانند خشک شدن بستر زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تردد زیاد خودروهای شخصی، استفاده از سیستم های گرمایشی گاز سوز و وجود صنایع آلاینده در شعاع 50 کیلومتری این کلانشهر را از جمله دلایل افزایش آلایندگی هوا ذکر کردند.
    مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: لازم است چگونگی عملکرد دستگاه های اجرایی استان درباره مقابله با پدیده آلودگی هوا توسط رسانه ها و مردم سوال شود که هرکدام در این زمینه چه مقدار کار کرده اند.
    منصور شیشه فروش به تازگی در گفت و گو با ایرنا افزود: قانون هوای پاک سال گذشته به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ و وظیفه هرکدام مشخص و تعیین شده است، جای هیچ بهانه و عذری برای انجام ندادن تکالیف محول شده وجود ندارد.
    وی ادامه داد: باید از شرکت گاز درباره رساندن گاز به نیروگاه ها، از شهرداری درباره کارآمد بودن سیستم حمل و نقل عمومی، از پلیس راه درباره چگونگی اعمال قانون، از مرکز بهداشت برای فرهنگ سازی و آموزش درباره خود مراقبتی، از شرکت پخش فرآورده های نفتی درباره تامین و توزیع سوخت پاک، از صنعت، معدن و تجارت درباره نظارت بر واحدهای تولیدی آلاینده و از آموزش و پرورش درباره اطلاع رسانی به مدارس در روزهای آلوده و نظارت بر انجام نشدن ورزش در این روزها سوال شود.
    وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم توصیه های داده شده در روزهای آلوده را رعایت نمی کنند، اظهارداشت: برخی قوانین و مصوبه های ابلاغی توسط دستگاه های اجرایی به خوبی اجرا نمی شود.
    مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره چگونگی تشکیل و عملکرد کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا توضیح داد: اعضای این کارگروه، مرکز بهداشت، اداره کل هواشناسی، شهرداری، آموزش و پرورش، اداره کل حفاظت محیط زیست، نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری هستند.
    شیشه فروش با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست، دبیری این کارگروه را به عهده دارد، ادامه داد : این اداره کل شاخص های آلودگی هوا و اداره کل هواشناسی، پیش بینی هوا را به کارگروه و مرکز بهداشت اعلام می کنند.
    وی با تاکید براینکه تنها مرجع پایش و اعلام آلایندگی ها، محیط زیست است، تصریح کرد: اگر نهادهای دیگر مانند شهرداری و هواشناسی، دستگاه ها و تجهیزات سنجش آلودگی هوا را در اختیار دارند باید همه اطلاعات آنها جمع آوری شود و در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار گیرد.
    مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: اگر شاخص آلودگی هوا در محدوده ناسالم قرار گرفت، گزارش آن توسط اداره کل حفاظت محیط زیست به مرکز بهداشت اعلام می شود و در صورت تقاضای مرکز بهداشت، جلسه کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوا تشکیل می شود.
    شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
    شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازون و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از 10 میکرو متر و ذرات کوچکتر از 2.5 میکرو متر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.
    شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
    اصفهان و شهرهای اطراف آن به سبب تردد انبوه انواع خودرو ، استقرار صنایع خرد و کلان و همجواری با مناطق کویری، در زمره آلوده ترین مناطق کشور به شمار می رود.
    امروز دوشنبه خوشبختانه آسمان کلانشهر اصفهان بارانی است، نکته ای قابل توجه این است که آسمان به داد ما مردم رسیده چرا همه به ویژه مسوولان و برنامه ریزان نتوانیم به فکر سلامت خود باشیم تا با تصمیم درست و کارشناسی برای همیشه از معضل آلودگی هوا رهایی یابیم، البته فراموش نکنیم پیشگیری و فرهنگ سازی را باید در همه زمینه جدی گرفت و به قول آن شاعر آنچه از ماست که بر ماست.
    استان اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت و بیش از 9 هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو