فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا « ۳۰۴۰»

مقادیر مختلف شاخص کیفیت هوا چه پیامی دارند؟

عصر خودرو- شاخص کیفیت هوا میزان تاثیر هوای آلوده بر سلامت انسان را نشان می‌دهد و درک آن توسط شهروندان را آسان‌تر می‌کند.

مقادیر مختلف شاخص کیفیت هوا چه پیامی دارند؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، شاخص کیفیت هوا (AQI) شاخصی جهت پیش‌بینی  روزانه کیفیت هوا است. این شاخص شهروندان را از کیفیت هوا پاک بودن یا آلوده بودن آن، آگاه و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت را ارائه می‌کند.

    شاخص کیفیت هوا برای شش آلاینده اصلی یعنی مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون و ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون محاسبه می‌شود. برای هر کدام از این آلاینده‌ها استانداردهای ملی کیفیت هوا تدوین شده است که بر اساس آن مقادیر شاخص کیفیت هوا بر سلامت به شش سطح تقسیم‌بندی می‌شود.

    شاخص کیفیت هوا (AQI) بین 30 تا 50 مناسب و در شرایط پاک و بی خطر است و آلاینده‌های هوا تاثیر کمی برای سلامتی دارد.

    در شرایطی هوا سالم است که مقدار (AQI)  بین 51 تا 100 باشد. در این صورت کیفیت هوا قابل قبول و غلظت آلاینده‌ها کمتر از حد سلامت است.

    هنگامی که مقدار (AQI)  بین 101 تا 150 قرار می‌گیرد، گروه‌های حساس اثرپذیری بیشتری از آلودگی هوا خواهند داشت. گروه‌های حساس شامل کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و زنان باردار هستند و در این شرایط گفته می‌شود که هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

    هنگامی که عدد شاخص کیفیت هوا بین 151 تا 200 قرار داشته باشد، کلیه افراد جامعه در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و گروه‌های حساس ممکن است دچار عوارض شدیدتری شوند.

    بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، چنانچه عدد (AQI) بین 201 تا 300 قرار داشته باشد احتمال بروز عوارض جدی بر سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد و در صورتی‌که این عدد به بالاتر از 300 برسد کلیه افراد جامعه باید از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری کنند و تا جایی که امکان دارد شهر را ترک کنند.

    بر اساس این گزارش، هوای پایتخت از ابتدای سال تاکنون 15 روز در شرایط پاک، 214 روز سالم و 38 روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

     


     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو