فونیکسریمکسبهتام

انتشار گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی در خصوص وضعیت غلظت آلاینده ذرات معلق؛

۹۰درصد مردم جهان در هوای بسیار آلوده زندگی می‌کنند

عصر خودرو- بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان ۹ نفر در هوای بسیار آلوده و حتی خطرناک زندگی می‌کنند.

۹۰درصد مردم جهان در هوای بسیار آلوده زندگی می‌کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر ،بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) طی ماه می سال 2018، سالانه در حدود 7 میلیون نفر در سراسر جهان و بیشتر در کشورهای درحال‌توسعه به دلیل آلودگی هوا در فضای باز و بسته جان خود را از دست می‌دهند.

    همچنین به‌طورکلی از هر 10 نفر در سراسر جهان 9 نفر در هوای بسیار آلوده و حتی خطرناک زندگی می‌کنند.

    «سولماز احدی» کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: با استناد به بانک داده سازمان بهداشت جهانی تخمین زده‌شده سالانه در حدود 7 میلیون نفر در اثر تنفس ذرات معلق ریز در هوا به بیماریهای سکته مغزی، قلبی، سرطان ریه، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و عفونت‌های تنفسی مبتلا می شوند.

    به گفته احدی، ‌ در سال 2016، حدود 4.2 میلیون مرگ به دلیل آلودگی هوا در فضای آزاد رخ داده و سهم آلودگی هوا در فضای بسته در همین زمان حدود 3.8 میلیون نفر بوده که بیشترین سهم مربوط به زنان و کودکان بوده است.

    آلاینده PM2.5 حاوی آلاینده‌هایی مانند سولفات، نیترات و کربن سیاه است که بیشترین خطر را برای سلامت انسان دارند. با استناد به آمار سازمان بهداشت جهانی در حدود یک‌چهارم (24%) از کل مرگ و میر بزرگ‌سالان از بیماری‌های قلبی، 25درصد از سکته مغزی، 43 درصد از بیماریهای انسدادی ریه و 29 درصد از سرطان ریه به دلیل آلودگی هوا رخ می دهد.

    در حال حاضر اطلاعات آلودگی هوای بیش از 4300 شهر در 108 کشور جهان در پایگاه داده کیفیت هوا در سازمان جهانی بهداشت WHO سال 2018 قرار دارند و این پایگاه جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی جهانی در مورد آلودگی هوا محسوب می شود. از سال 2016، اطلاعات بیش از 1000 شهر به پایگاه داده سازمان بهداشت جهانی اضافه‌شده که نشان می‌دهد که کشورهای بیشتری به اندازه گیری و اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا اقدام کرده اند.  کمترین اطلاعات وضعیت آلودگی هوا (ایستگاههای سنجش آلودگی) در کشورهای آفریقایی و برخی از مناطق غربی اقیانوس آرام و بیشترین اطلاعات وضعیت آلودگی مربوط به کشورهای اروپایی است .

    کارشناس شرکت کنترل کیفت هوای تهران اضافه کرد: در این بانک داده، غلظت متوسط ذرات ریز معلق (PM10 و PM2.5) شهرهای مختلف جهان جمع‌آوری‌شده است. بر اساس دستورالعمل WHO حد مجاز سالانه آلاینده PM10 و PM2.5، به ترتیب 20 و 10 میکروگرم بر مترمکعب است .

    اطلاعات مربوط به شهر تهران با استناد بر اطلاعات 16 ایستگاه شرکت کنترل کیفیت هوا ذکرشده و همان‌گونه که مشاهده میشود، وضعیت این دو آلاینده در شهر تهران بسیار فراتر از حد مجاز سلامت قرار داشته است. بااین‌وجود همچنان وضعیت شهر تهران نسبت به بسیاری از شهرهای دنیا ازجمله شهرهای منطقه خاورمیانه در وضعیت مناسبتری بوده است. همچنین با توجه به اینکه داده غلظت ذرات معلق در شهرهای مختلف دنیا مربوط به سالهای مختلف بوده و تعداد ایستگاهها، تکنولوژی اندازهگیری، مکان‌یابی و ... در مورد شهرهای مختلف یکسان نیست، امکان رتبه‌بندی دقیق شهرها از نظر آلودگی وجود ندارد.

    بر اساس مطالعه سازمان بهداشت جهانی در حدود 90 درصد از مردم در سراسر جهان، هوای آلوده نفس می‌کنند. در سطح جهانی طی 6 سال گذشته، میزان آلودگی هوا فراتر از حد مجاز بوده و روند ثابتی داشته و تنها در برخی از بخش‌های اروپا و آمریکا در حال کاهش است. بالاترین سطح آلودگی هوا در منطقه شرق مدیترانه و آسیای جنوب شرقی مشاهده‌شده و میانگین سالانه آن بیش از 5 برابر استاندارد سازمان بهداشت جهانی بوده و به دنبال آن شهرهای با درآمد کم و متوسط در آفریقا و غرب اقیانوس آرام قرار دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو