فونیکسریمکسبهتام

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران مطرح کرد

«تابوی» اتوبوس دست دوم/ جنجال برای یک « ایده»

عصر خودرو- معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: خرید اتوبوس های دست دوم برای تهران در حد یک ایده است. ما نباید اینقدر دگم باشیم که تنها راه، برای رفع مشکل آلودگی را خرید اتوبوس نو بدانیم ؛ آن هم با شرایط فعلی.

«تابوی» اتوبوس دست دوم/ جنجال برای یک « ایده»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، آلودگی هوای تهران یکی از معضلات اصلی پایتخت است. توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند در رفع این مشکل کمک کند. عدم کمک دولت در این زمینه و همچنین نبود بودجه برای ورود اتوبوس‌های جدید شهرداری تهران را به این نتیجه رساند که اتوبوس های دست دوم وارد کند. فعلا این موضوع در حد پیشنهاد است ولی واکنش های زیادی در پی داشته است. با محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران دراین باره گفت وگو کردیم

    در خصوص خرید اتوبوس دست دوم توضیحاتی ارائه کنید.

    خرید اتوبوس‌های دست‌دوم با عمر5 سال از کشورهای خارجی یکی از راهکارها برای توسعه حمل و نقل عمومی است و در شرایط فعلی کمک خوبی برای کاهش آلودگی هوای تهران است.

    این اتوبوس‌ها عمر مفید خود را طی کرده‌اندو شهرداری تازه می خواهد آنها را وارد کشور کند؟

    برابر شرایط و واقعیت‌های موجود باید موضوعات را سنجید. وقتی در تهران اتوبوس‌ها با عمر فرسودگی بالا داریم، حتی سطح تعمیرات و نگهداری آنها را هم به سختی انجام می‌دهیم. می دانید ما در پایتخت 4 هزار اتوبوس‌ها با عمر بالای 8 سال داریم که در حال تردد هستند.

    شهرداری بودجه برای انجام این کار دارد؟

    جایگزین کردن خودروی نو نیاز به میلیاردها تومان پول دارد که در این شرایط فعلاً پولش فراهم نیست. این واقعیتی است که دولت و شهرداری هیچ کدام نتوانستند چنین بودجه‌ای را فراهم کنند. البته این منافاتی ندارد که ما اتوبوس‌های نو بخریم و وارد کشور کنیم؛ اما واقعا برای چند هزار دستگاه اتوبوسی که ما می خواهیم به فوریت در سطح شهر تهران تجهیز کنیم؛ می‌تواند یک راه‌حل باشد؛ که ما موقتاً از اتوبوس‌های بهتر و سالم‌تر نسبت به اتوبوس‌های 8 ساله، 10 ساله و 12 ساله تهران داشته باشیم.

    اتوبوس های دست دوم با چه قیمتی خریداری می شود؟

    اتوبوس های دست دوم با قیمت بسیار ارزان وارد کشور می شود. حال 2 تا 3 سال از آن استفاده می‌کنیم و هر زمان که دولت توانایی نوسازی  داشت  و توانست اتوبوس‌های جدید به حد کافی خریداری کند طبیعتا این‌ها را کنار می‌گذاریم.

    این تحمیل هزینه اضافی به شهر نیست؟

    نه. معمولاً وقتی یک وسیله کارکرده خریداری می شود  یک هفتم تا یک هشتم قیمت واقعی است. اگر این خودروها 3 الی 4 سال هم مورد استفاده قرار گیرند سطح آلایندگی تهران را پایین می‌آورند و این موضوع ارزشمند است.

    با کدام کشورها رایزنی کرده‌اید؟

    هنوز رایزنی نکرده‌ایم. فقط در حد ایده است . از وزارت صنایع و معادن درخواست کرده ایم این موضوع را مورد بررسی قرار دهند؛ ما نباید اینقدر دگم باشیم که تنها راه‌ ؛ برای رفع مشکل حمل و نقل عمومی اتوبوس‌های نو  باشد آن هم با این وضعیت قیمت ارز. من گفتم باید راه‌های مختلف را بررسی کنیم.

    با این شرایط ارزی امکان ورود اتوبوس جدید وجود دارد؟

    آنچه که فعلا در این شرایط ارزی دنبال می‌شود، این است که طرح نوسازی آقای رئیس‌جمهور اجرا شود. تا جایی که هنوز ارزی برای خرید اتوبوس‌ها  2350 دستگاه اتوبوس  در نیمه دوم سال برای ثبت سفارش از طریق صندوق توسعه ملی انجام شود.ولی اگر تخصیص ارز صورت گیرد سهم تهران از این تعداداتوبوس بیش از 4 الی 5 هزار است.

    چگونه می‌خواهیم  تأمین اعتبار کنیم؛ چرا باید با شعار برخورد کنیم. فکر می‌کنیم که هر اتوبوس دست‌دومی که از خارج وارد کردند به درد نخور است ؛این یک تابو است که نباید انجام شود. این در حالی است که شما اجازه خرید  کامیون دست‌دوم را می‌دهید. در قانون امده است که کامیون دست‌دوم با عمر 4 سال می تواند وارد کشور شود؛ کامیون واجب‌تر است یا زندگی مردم.

    ما در قوانین یک بام و دو هوا هستیم در موضوعاتی مانند کامیون که بیش از حد نیاز کشور است خودرو وارد می‌کنیم؛ ولی همین که ایده اتوبوس دست‌دوم را مطرح می‌کنیم جنجال به پا می‌شود. در شهرهایی که مسئله آلودگی آنها زیاد است، بهتر است اتوبوس‌های دست‌دوم وارد شود که استانداردهای لازم را هم دارند.

    این کار شدنی است؟

    بله. اگر مجوز بدهند، شدنی است.

    چطور بودجه را تامین می کنید؟

    بالاخره وقتی بتوان با پول یک اتوبوس، 7  اتوبوس خرید؛ از بودجه‌هایی که داریم هزینه می کنیم. ولی اصل این است که این موضوع نه قانون است نه در اختیار شهرداری. خواهش ما این است که وزارت صنعت و وزارت کشور موضوع را بررسی کنند و اجازه ورود اتوبوس‌های دست‌دوم با استانداردهای مناسب را بدهد. حداقل برای دوره‌ کوتاهی این اتوبوس‌ها وارد و مسئله آلودگی را برطرف کنیم هر چه باشد از این اتوبوس‌های دودزای فعلی که عمر بالای 12 سال دارد بهتر است.

    اقدامات شهرداری برای کاهش آلودگی هوا چیست؟

    قرار است از ابتدای آبان فاز دوم طرح کاهش را در تهران اجرایی کنیم و داشتن معاینه فنی در کل تهران الزامی می شود و همین امر باعث کم شدن آلودگی هوا می شود. در تهران مصوباتی  در رابطه با رفع آلودگی هوا داریم. ورودی‌های شهر را به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز کرده‌ایم و 46 سامانه را طراحی کرده‌ایم که در این راستا اتصالات فیبر نوری هم انجام شده است. همچنین دوربین‌های شهری را به پروژکتور مجهز کردیم تا در هنگام شب هم قادر به ثبت تخلفات باشیم. به منظور ثبت بهتر تخلفات بر روی خودروهای پلیس راهور هم دوربین‌هایی نصب شد تا تیم‌هایی که در کنار بزرگراه‌ها مستقر می‌شوند بتوانند خودروها را از لحاظ انجام معاینه فنی مورد بررسی قرار دهند. این دوربین‌ها پوشش وسیعی دارند و هیچ خودرویی بدون معاینه فنی نمی‌تواند در سطح شهر تردد کند.

    دولت در این زمینه کمک می‌کند؟

    اگر  2 میلیارد دلار از منابع دولتی را به شهرداری اختصاص دهند می‌توانیم‌ آلودگی هوا را کاهش دهیم؛ در نیمه دوم سال شاهد وارونگی هوا در تهران هستیم؛ اگر این برنامه را اجرا کنیم دیگر به وضعیت آلودگی هوا نخواهیم رسید.35 هزار میلیارد تومان اعتبار برای کاهش آلودگی هوا نیاز است که تنها 7 هزار و 500میلیارد تومان آن از طریق دولت و بقیه از طریق بخش خصوصی باید تأمین شود.

    خسارت آلودگی هوا برای تهران چقدر است؟

    سالانه 2.6 دلار خسارت آلودگی هوای تهران است. اگر دولت 2 میلیارد دلار بودجه را از صندوق ارزی تخصیص دهد بخشی از مشکلات قطعا حل می شود.ایران از حیث آلایندگی ذرات بالای 10 میکرون از شهرهای بزرگ چین،‌ مصر و هند شرایط بهتری دارد.

    ورود موتورهای برقی برای کاهش آلودگی هوا به کجا رسید؟

    برنامه های در این زمینه داریم ولی هنوز قطعی نشده است.

    حرف پایانی

    معضل آلودگی هوا با یک برنامه درست قابل حل است و د راین باره نیز تاک

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو