فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

عیب یابی خودرو به زبان ساده؛‌ شناسایی عیوب بر اساس هشدار اعلامی (بخش سوم)

عصر خودرو- علائم هشداری مختلفی در خودروها وجود دارند که بسته به مدل خودرو و سطح تکنولوژی به کار رفته در آن، تعداد این علائم و اشکال آنها متفاوت است و هر یک از ایرادی به ما خبر می‌دهند که نباید آن را دست‌کم گرفت.

عیب یابی خودرو به زبان ساده؛‌ شناسایی عیوب بر اساس هشدار اعلامی (بخش سوم)
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  در سومین قسمت از عیب‌یابی بر اساس علائم هشدار، به بررسی تعداد دیگری از این علائم و ایرادات مرتبط با آن می‌پردازیم.

    هشدار فرسایش لنت
    هشدار فرسایش لنت که غالبا به شکل یک دایره زرد‌رنگ با تعدادی خط‌چین در اطراف آن است،‌ هنگام تشخیص به‌اتمام رسیدن یکی از لنت‌های ترمز جلو روشن می‌شود. برخی ‌خودروها اساسا هشدار فرسایش لنت ندارند و برخی به آن مجهز هستند. برخی ‌خودروها چراغ هشدار فرسایش را ندارند ولی فرسودگی لنت‌های جلو را با یک هشدار نوشتاری یا صوتی اعلام می‌کنند. طبیعتا این هشدار هنگامی روشن می‌شود که حداقل یکی از لنت‌های ترمز جلو تمام شده باشد. اگر لنت‌های جلو تمام شده باشند ولی هشداری اعلام نشود، به احتمال زیاد یا لامپ هشدار سوخته و یا لنت‌ها از نوع اصلی مجهز به سیم تشخیص فرسایش نیستند. متاسفانه بسیاری از مکانیک‌ها کلا سیم هشدار فرسایش لنت را قطع کرده و این هشدار را غیرکاربردی می‌دانند.

    هشدار فشار باد تایر
    این هشدار را باید همواره جدی گرفت. طبیعتا هنگامی روشن می‌شود که حداقل فشار باد یکی از تایرها در بازه مجاز نباشد. فشار باد چه کم باشد چه زیاد، این هشدار اعلام می‌شود. همچنین در برخی ‌خودروها دمای تایر نیز در اعلام این هشدار لحاظ می‌شود. در خودروهای مدرن‌تر، به همراه این هشدار، به صورت گرافیکی تایر با فشار باد نادرست نمایش داده می‌شود. حتی می‌توان دما و فشار هر تایر را به صورت مجزا مشاهده کرد. روشن‌شدن هشدار فشار باد تایر همواره به معنی غلط‌بودن فشار تایرها نیست بلکه ممکن است این هشدار به دلیل خرابی یکی از سنسورها یا اتمام باتری درون آنها یا مشکل در عملکرد گیرنده‌ها صورت بگیرد. طبیعتا در خودروهای مدرن‌تر این مسئله در قالب یک جمله نوشتاری و یا تصاویر گرافیکی بیان می‌شود.

    هشدار ESP
    چراغ برنامه کنترل پایداری یا ESP در اکثر خودروها با بازشدن سوئیچ روشن می‌شود تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنیم. در حالت عادی این چراغ خاموش است مگر آنکه ESP را به صورت دستی غیر‌فعال کنیم. برخی ‌خودروها فعال و غیر‌فعال شدن ESP را به صورت گرافیکی نمایش می‌دهند و یا به وسیله چراغ جداگانه ESP Off این موضوع را اعلام می‌کنند. در هنگام شتابگیری یا مانورهای ناگهانی که منجر به دخالت ESP شود، چراغ هشدار آن در صفحه کیلومتر چشمک می‌زند یا علامت گرافیکی آن به نمایش درمی‌آید. اعلام خطا در سیستم ESP و روشن‌ماندن هشدار آن عموما ناشی از بروز مشکل در عملکرد سیستم نظیر خطای محاسبه‌گر، خرابی شتاب‌سنج‌ها یا ارسال سیگنال‌های خارج از رنج، بروز مشکل در عملکرد سنسور زاویه‌سنج فرمان (کثیفی چرخ‌دنده و انکودر)، مشکل در عملکرد سنسور نرخ Yaw و ... است. اگر خطای رخ‌داده در سیستم ESP مرتبط با یکی از اجزای ABS (خرابی سنسور چرخ‌ها، بلوک هیدرولیک و شیرهای برقی و...) باشد در آن صورت همراه با هشدار ESP، هشدار ABS نیز اعلام خواهد شد.

    هشدار فرمان هیدرولیک/ فرمان برقی
    هشدار هیدرولیک فرمان هنگامی روشن می‌شود که سطح مایع هیدرولیک درون مخزن خیلی پایین باشد و یا فشار پمپ بسیار کم باشد. روشن ماندن این هشدار در صورت کافی‌بودن سطح مایع هیدرولیک نشانه خرابی پمپ و یا خرابی میکروسوئیچ آن است. خرابی پمپ با تغییر در نرمی غربیلک یا صدای آن قابل تشخیص است اما برای تشخیص خرابی میکروسوئیچ اگر خودرو فاقد هشدار هیدرولیک باشد، می‌توان در حالت درجا فرمان را چرخاند. در این حالت دور پیشرانه نباید دچار نوسان شود در غیر این صورت میکروسوئیچ فشار پمپ معیوب بوده یا اساسا در خودرو تعبیه نشده است.
    در خودروهای مجهز به سیستم فرمان برقی، اعلام هشدار می‌تواند به دلیل نوسان ولتاژی، بروز مشکل در مدارات ECU فرمان برقی، خرابی سنسور زاویه‌سنج و انکودر آن، سنسور سنجش گشتاور، خطای ارتباط شبکه مالتی پلکس، بروز مشکل در عملکرد موتور فرمان و یا گیر‌کردن عملگر قفل فرمان باشد.
    بسته به نوع خودرو هشدار سیستم کمک فرمان می‌تواند به صورت یک غربیلک فرمان یا مخزن هیدرولیک رسم شده باشد.

    هشدار ایموبلایزر
    هشدار ایموبلایزر می‌تواند درون صفحه کیلومتر و یا ‌روی محل مشخصی ‌روی داشبورد و حتی رودری راننده قرار گرفته باشد. در عموم خودروها‌ هنگام خاموش‌بودن خودرو و قفل‌بودن ECU به صورت نرم‌افزاری در حالت چشمک‌زن قرار داشته و با باز‌شدن سوئیچ و تشخیص کد برای چند ثانیه روشن مانده و سپس خاموش می‌شود. تغییر در فرکانس چشمک‌زنی خصوصا در لحظه باز‌شدن سوئیچ  به معنی عدم تشخیص کد است که در چنین شرایطی رفتار هر خودرو متفاوت خواهد بود. همچنین اگر سیستم موفق به قفل نرم‌افزاری ECU نشود و یا کد سیستم پریده باشد، ممکن است هشدار ایموبلایزر به سرعت چشمک بزند و یا دائم روشن بماند و صدای هشدار شنیده شود.

    در اکثر خودروها هشدار باد تایر با یک جمله نوشتاری یا تصویر گرافیکی جهت شناسایی تایر معیوب همراه است

     

    هشدار سیستم ESP و هشدار خاموش بودن آن

     

    با بازدید مرتب سطح مایع هیدرولیک، پیش از آنکه خود خودرو به شما هشدار دهد از وضعیت آن آگاه باشید

     

    هشدار فرسایش لنت ترمز

     

    نویسنده: عارف منظری

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو