فونیکسریمکسبهتام

شش سال پیش در چنین روزی ؛

احتمال بیکاری ۷۰۰ هزار شاغل صنعت خودرو و قطعه

عصر خودرو- شش سال پیش در چنین روزی عضو سابق هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نسبت به بیکاری حدود ۷۰۰ هزار نفر پرسنل شاغل در صنعت خودرو و قطعه کشور در صورت تاخیر بیشتر در پرداخت تسهیلات مصوب این بخش هشدار داد. فرهاد به نیا اظهار کرد: باید گفت که در صنعت خودرو و قطعه کشور به سرعت به وضعیت بحران غیرقابل بازگشت نزدیک می شویم.

احتمال بیکاری ۷۰۰ هزار شاغل صنعت خودرو و قطعه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، وی با بیان این که بحران فعلی از صنعت قطعه آغاز و به صنعت خودرو کشیده شده است، خاطرنشان کرد: به دنبال بحران نقدینگی شکل گرفته در ماه های اخیر، تاکنون حدود 40 درصد قطعه سازان تعدیل نیرو داشته و برخی واحدهای قطعه سازی نیز به طور کامل تعطیل شده اند.
    عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران ادامه داد: در این وضعیت بحران رو به گسترش بوده و به شرایط غیرقابل بازگشت نزدیک می شود، مگر آن که به سرعت در راستای پرداخت تسهیلات مصوب صنعت خودرو و تامین نقدینگی مورد نیاز اقدام شود.
    وی افزود: تاکنون با وجود آنکه حدود 40 روز از تصویب تسهیلات 2000 میلیارد تومانی صنعت خودرو در کارگروه حمایت از تولید گذشته و تخصیص آن نیز از سوی معاون اول رییس جمهوری به رییس کل بانک مرکزی ابلاغ شده است، با این حال تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.
    به نیا با بیان این که در صورتی که این تسهیلات ظرف روزهای آینده پرداخت نشود، تخصیص آن در آینده نیز دیگر مثمر ثمر نخواهد بود، تصریح کرد: در آن صورت اولین تبعات این وضعیت، بیکاری حدود 700 هزار نفر پرسنل شاغل در صنعت خودرو و قطعه کشور خواهد بود. علاوه بر آن به دلیل قطع عرضه، قیمت خودرو در بازار به طور سرسام آوری افزایش یافته و مصرف کنندگان نیز به شدت متضرر خواهند شد.
    عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان اظهار کرد: در این شرایط از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون صنایع و معادن می خواهیم در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت حمایت از تولید ملی، ضرورت پرداخت هرچه سریع تر تسهیلات مصوب صنعت خودرو از سوی بانک مرکزی را به مسوولان مربوطه گوشزد کنند.
    وی خاطرنشان کرد: طبق آمارهای رسمی کاهش تولید خودرو در سه ماهه نخست امسال 36 درصد بوده و طبق آمارهای غیر رسمی نیز تاکنون به حدود 50 درصد رسیده است، بنابراین استدعا داریم در روزهای آینده پیش از آنکه صنعت خودرو زمین گیر شود، تسهیلات مصوب از سوی بانک مرکزی تخصیص یابد.
    http://www.asrekhodro.com/News/19158

    خودرو 30 درصد گران می شود

    شش سال پیش در چنین روزی اعلام شد که علاوه بر مشکلات قبلی، موضوع اختصاص یا عدم اختصاص ارز مرجع برای واردات مواد اولیه و قطعات تولید خودرو نیز به مشکل جدید خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی بدل شده است. سال 1391 سال رکوردهای تاریخی در صنعت خودرو است؛ به گونه ای که طبق آمارهای رسمی در سه ماه نخست امسال تولید خودرو با کاهش 36 درصدی مواجه بوده است؛ ضمن آن که به گفته برخی از کارشناسان، حجم کاهش تولید خودرو به حدود 50 درصد هم رسیده است.
    افزایش 100 در صدی قیمت مواد اولیه قطعات در مجموعه های داخلی خودرو و افزایش قیمت مواد پتروشیمی، مواد فلزی و فولاد از جمله مشکلاتی است که خودروسازان با آن دست و پنجه نرم کرده اند.
    نوسانات نرخ ارز نیز براساس اعلام، در 5 سال گذشته بیش از 600 میلیارد تومان صنعت خودرو را متضرر کرده است. بر این اساس خرید ارزی صنعت خودرو بطور میانگین سالانه حدود یک میلیارد یورو است که هر یک تومان افزایش قیمت یورو، افزایش هزینه گزافی برای صنعت خودرو در بردارد.
    با این شرایط ، جایگزینی یورو به جای دلار در معاملات تجاری و افزایش ارزش آن در برابر دلار، بالا رفتن هزینه تولید و در نتیجه افزایش قیمت نهایی خودرو را به دنبال دارد. به طوری که هر 600 هزار تومان هزینه اضافی ناشی از نرخ ارز، سود تولید یک خودرو را از بین می برد.
    در نتیجه این چالشها کمبود نقدینگی و منابع کافی برای تولید ایجاد می شود که به شکل های متعددی باعث ضرر و زیان سهامداران و کاهش سود خودوسازان خواهد شد. از یک سو به ازای تولید هر خودرو تقریبا دو میلیون تومان هزینه ثابت وجود دارد. در حالی که ظرفیت تولید صنعت خودرو به حدود یک میلیون و نیم دستگاه رسیده است، اما به دلایلی امکان تولید در این تیراژ وجود ندارد.
    باید به این نکته توجه داشت که طبق گفته کارشناسان، با قطع ارز دولتی برای واردات مواد اولیه صنعت قطعه سازی وتبع آن تامین دلار از بازار آزاد، قیمت خودرو 30 درصد گران خواهد شد.
    http://www.asrekhodro.com/News/19157
    بررسی دلایل تاخیر ارائه تسهیلات به خودروسازان در کمیسیون صنایع مجلس
    شش سال پیش در چنین روزی با توجه به تصویب کارگروه حمایت از تولید برای اختصاص 20هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های خودروسازی و ابلاغ ارائه این میزان تسهیلات از سوی دولت به بانک مرکزی، تاکید شد هر چه سریع تر این تسهیلات به شرکت های خودروسازی پرداخت شود. الیاس طاهری دبیر سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر گفت: صنعت خودروسازی و توجه به توسعه در این بخش برای اشتغال بالایی که در کشور ایجاد کرده، نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت است.
    وی ادامه داد: با ابلاغ تسهیلات 20هزار میلیاردی به خودروسازی از سوی معاون اول رئیس جمهوری به بانک مرکزی، چنانچه طی روزهای آتی این تسهیلات به خودروسازان ارائه نشود کمیسیون صنایع و معادن با دعوت از رئیس کل بانک مرکزی در خصوص دلایل تاخیر برای ارائه تسهیلات توضیحاتی را خواسته و تاکیدات لازم را خواهد داشت.
    طاهری با اشاره به عدم مشخص بودن دلایل تاخیر ارائه این تسهیلات برای کمیسیون صنایع و معادن، متذکر شد: قطعا با دعوت از رئیس بانک مرکزی به این کمیسیون، دلایل عدم همکاری بانک مرکزی و تاخیر در این زمینه مشخص خواهد شد.
    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این کمیسیون اعتقاد دارد که این تصمیم کارگروه حمایت از تولید برای حمایت از صنعت خودرو و اشتغالی که در این بخش حاصل شده، بوده و باید هر چه سریع تر اجرایی شود.
    طاهری همچنین به نامگذاری امسال به سال حمایت از تولید ملی اشاره و بیان کرد: از آنجا که صنعت خودروسازی جزو صنایع مهم و ارزشمند کشور محسوب می شود بنابراین چنانچه کیفیت خودروها افزایش یافته و خودرویی با جایگاه ارزشمند و در سطح ملی در کشور تولید شود از افتخارات کشور خواهد بود.
    http://www.asrekhodro.com/News/19170

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو