فونیکسریمکسبهتام

دود تاکسی‌های فرسوده در ریه شهر

نوسازی ۱۰هزار تاکسی، معطل یک ابلاغیه!

عصر خودرو- بارها و بارها مسئولان پایتخت اعلام کردند که حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا جزو مطالبات درجه یک شهروندان تهرانی است و همگی توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی را تنها راه چاره حل ترافیک و در پی آن حل آلودگی هوا می دانند اما در این چرخه شاهد رفتارهای متناقضی از سوی برخی دستگاه‌ها هستیم.

نوسازی ۱۰هزار تاکسی، معطل یک ابلاغیه!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، داستان نوسازی تاکسی ها، پستی و بلندی های بسیاری را در دوره کوتاه خود دیده است چرا که طرح "کلید به کلید" از سال 94 آغاز شد و قرار بود در این طرح مبلغ 20  میلیون تومان، تسهیلات ارزان قیمت به مالکین تاکسی‌های فرسوده و مبلغ 5میلیون تومان برای دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شود و همچنین مبلغ پنج میلیون ریال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ شود اما بعد از مدتی این طرح به دلیل اختلافات خودروساز و گمرک متوقف شد.

    با توقف روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، همه تلاش کردند تا گره از این مهم باز شود و نهایتا طلسم این توقف، بعد از گذشت چند ماه شکست و در آبان ماه سال 96 صدور پیش فاکتورها توسط شرکت خودروساز آغاز شد و  فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد اما این روند هم دوام زیادی نداشت چراکه بار دیگر در بهمن ماه سال 96 مجددا این طرح متوقف شد

    تخفیف‌هایی که هنوز اعمال نشده

    مرتضی ضامنی -مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری نیز در خصوص این توقف به ایسنا می‌گوید: علت عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی، نوسازی تاکسی‌های فرسوده را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است و این باعث می‌شود که گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند. در حقیقت اعتباری که هرساله در قانون بودجه برای این امر تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.

    ضامنی  اضافه کرد: با وجود اینکه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفیف داده که بدهی‌های قبلی گمرک به ایران خودرو پرداخت شود اما هنوز  تغییری در روند توقف را شاهد نیستیم و به نظر می رسد که شرکت خودروساز بایستی پیگیری‌ها و مکاتبات لازم را انجام دهد تا این طرح مجددا از سر گرفته شود.

    توقف نوسازی 10هزار تاکسی در سال حمایت از کالای ایرانی

    دود اختلاف دو سازمان در ریه مردم تهران

    علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران نیز  در مورد روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده با گلایه از شرکت خودروساز داخلی، به ایسنا گفت‌: در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم و برنامه ما این است که از تولیدات داخلی استفاده کنیم، اما متاسفانه شاهد هستیم که شرکت طرف قرارداد در نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل برخی از مشکلات مالی با سایر سازمان‌ها، صدور پیش فاکتور را متوقف کرده است و عملا با این اقدام خود پروژه‌ نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کل کشور را متوقف کرده است و 10 هزار تاکسی در صف نوسازی قرار دارند که لازم است مسئولان فکری به حال این موضوع کنند.

    با این حال محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت وگو با ایسنا، گفت: نوسازی تاکسی‌ها، با مشکلاتی مواجه شده است بگونه‌ای که خودروسازها کوپن‌هایی بابت فرسوده کردن تاکسی‌ها دریافت می‌کنند که این کوپن‌ها را به کمرگ می دهند تا هزینه وارادات در   کمرگ  رایگان باشد اما مسئله این است که  این اعتبار سال گذشته از سوی سازمان برنامه برنامه تخصیص داده نشده است.

    وی با بیان اینکه امسال بودجه برای این مهم تخصیص داده شده است اما هنوز از سازمان برنامه به وزارت کشور و پس از آن به کمرگ و خودروساز  ابلاغ نشده است گفت:  علاوه بر این خودورساز هم خودرو  نمی دهد این در حالی اسن که  هرساله باید 8000 تاکسی نوسازی شود تا  متوسط سن ثابت بماند.

    پورسیدآقایی با بیان اینکه 10هزار تاکسی در نوبت نوسازی معطل هستند افزود: البته حضور محمدعلی افشانی را در پست شهردار تهران به فال نیک می‌گیریم چراکه وی در وزارت کشور نیز دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته‌اند و امید است که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد چراکه شهردار تهران در جلسه شورای معاونین نیز بر پیگیری مسئله نوسازی تاکید داشتند.

    معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بااشاره به  مشکل تحویل تاکسی‌های ون نیز گفت: سال گذشته 250 دستگاه ون نیز خریداری کردیم که در مرحله تحویل است اما خودورسازها باتوجه به تغییرات نرخ ارز می‌خواهند قیمتها را تغییر بدهند اما ما موافق نیستیم چراکه قراردادها را قبل از سال منعقد کردیم.

     نوسان بازار ارز، اختلاف میان کمرگ و خودروساز و... سبب شده که 10هزار تاکسی فرسوده در صف نوسازی ماه‌ها بمانند. حال باید دید گره این نوسازی به دست معاون وزیر سابق و شهردار امروز تهران باز می شود؟.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو