فونیکسریمکسبهتام

نقش رفتارهای پر خطر در فراوانی تصادفات رانندگی

عصر خودرو- ۲ سانحه رانندگی روزهای اخیر در استان یزد با ۹ فوتی و ۳۴ زخمی، تاسف بسیاری را به دنبال داشت.

نقش رفتارهای پر خطر در فراوانی تصادفات رانندگی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، بر اساس اعلام مرکز فوریتهای پزشکی استان یزد، حوادث ترافیکی در ایام عید نوروز امسال در استان رشد چند برابری داشت و تعداد جان باختگان این حوادث با افزایش 20 درصدی روبرو شد.
    در نوروز امسال 13 نفر بر اثر حوادث رانندگی (24 اسفند تا 13 فروردین) در استان جان باختند که علت عمده آن واژگونی خودروها بود.
    متاسفانه همه ساله در ایام تعطیل و بویژه نوروز که حجم سفرها بیشتر می شود شاهد وقوع این حوادث ناگوار هستیم که بسیاری از خانواده ها را عزادار و عده ای از هموطنان ما را به کام مرگ می کشاند و یا برای همیشه از فعالیت باز می دارد.
    معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود هر سال حدود 700 هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات رانندگی در بیمارستان بستری می شوند و حدود 16 هزار و 500 نفر در این حوادث فوت می کنند.
    محمدهادی ایازی افزود: در 10 سال گذشته توانستیم با رعایت بیشتر قوانین راهنمایی و رانندگی، میزان کشته های حوادث رانندگی را از 27 هزار نفر به 16 هزار و 500 نفر کاهش دهیم .
    رئیس پلیس راهور ناجا هم گفته علل بیش از 85 درصد تصادفات در ایام اجرای طرح نوروزی امسال، سرعت و سبقت غیر مجاز، توجه نکردن به جلو، خستگی و خواب آلودگی است.
    سردار 'تقی مهری' افزود: استان های فارس، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی پر تصادف ترین استان های کشور بودند.
    به گفته کارشناسان جاده های غیراستاندارد، بی کیفیت بودن خودروها و خطاهای انسانی، سه عاملی بروز حوادث جاده ای هستند.
    اگر چه در سالهای گذشته، تعداد کشته های تصادفات رانندگی کاهش یافته اما مرگ این تعداد افراد در حوادث رانندگی عدد کمی نیست که کاهش آن با رعایت قوانین راهنمایی رانندگی میسر است.
    با وجود تاکید بسیار پلیس راهور بر رعایت نکات ایمنی و راه اندازی کمپین 'نه به تصادف' باز هم شاهد حوادث دلخراش رانندگی در جاده ها هستیم که ایمن ماندن از این حوادث در گرو دقت رانندگان و رعایت سرعت مطمئنه و رعایت مقرارت راهنمایی و رانندگی است.
    خستگی و خواب آلودگی، بخش عمده ای از تصادفات و واژگونی در محورهای ارتباطی کشور و از جمله این استان است.
    اگر رانندگان هر 2 ساعت یکبار یک ربع استراحت کنند مطمئن باشند تصادفی بر اثر خواب آلودگی و خستگی رخ نخواهد داد.
    رانندگان باید در زمان خستگی و خواب آلودگی حتی اگر یک کیلومتر فاصله تا مقصد، خودرو را متوقف و پس از رفع خستگی و خواب آلودگی، ادامه مسیر دهند تا شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.
    بین سرعت وسیله نقلیه و فوت عابر پیاده رابطه مستقیم وجود دارد، رانندگان حتما با صبر و حوصله تردد کنند.
    راننده خوب ، راننده ای است که بتواند اشتباهات رانندگی دیگران را پیش بینی و در حین رانندگی از وقوع تصادف جلوگیری کند.
    استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی احتمال تصادف را چهار برابر می کند که باید رانندگان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.
    طبق نظر کارشناسان در تمام تصادفات، خطاهای انسانی مهم ترین عامل بوده بطوریکه که اگر ایمنی جاده و خودروها حل شود اما عامل انسانی مورد بی توجهی قرار گیرد باز شاهد حوادث تلخ خواهیم بود.
    متاسفانه با وجود آنکه می بینیم و می شنویم که همه روزه، عده ای از هموطنان ما بعلت بی توجهی به قوانین و انجام حرکات خطرناک، جان خود را از دست می دهند اما باز هم اصرار بر رفتارهای هنجارشکنانه در زمان رانندگی داریم!.
    آنطور که مسوولان راهور می گویند سرعت و سبقت غیر مجاز، اصلی ترین عامل وقوع سوانح رانندگی در جاده هاست.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۳
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        آخرین بروزرسانی ۱ روز پیش
        آرشیو