فونیکسریمکسبهتام

خسارات‌های تصادفات جاده‌ای صدای رئیس قوه قضاییه را درآورد

اژه‌ای: برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود

عصر خودرو- رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع حوادث و تصادفات جاده‌ای که موجب بروز خسارات جانی و مادی و معنوی می‌شود، گفت: باید برای پیشگیری از حوادث ترافیکی و تصادفات جاده‌ای تدابیر اساسی و ویژه‌ای اتخاذ شود.

اژه‌ای: برای پیشگیری از تصادفات جاده‌ای تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای؛ قوه قضاییه امروز (دوشنبه 6 آذر) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به موضوع حوادث ترافیکی و تصادفات جاده‌ای که سالانه سبب بروز خسارات جانی و مادی و معنوی قابل‌توجهی می‌شود، گفت: باید برای پیشگیری از حوادث ترافیکی و تصادفات جاده‌ای تدابیر اساسی و ویژه‌ای اتخاذ شود.

       وی افزود: برای تحقق این مهم ابتدائاً لازم است برآورد بسیار دقیقی از میزان و علل این قبیل حوادث و تصادفات حاصل شود که در انجام این امر، معاونت پیشگیری قوه قضائیه را مکلف می‌کنم با همکاری بخش‌های مربوطه از جمله فراجا و راهداری، اقدامات مقتضی را ترتیب دهد؛ برخی کشورها با تمهید مقدمات پیشگیرانه موفق به کاهش میزان تصادفات جاده‌ای شده‌اند، لذا ما نیز که در بسیاری از مقولات در زمره و تراز کشورهای پیشرفته هستیم، این قابلیت و توانایی را داریم که در امر کاهش تصادفات جاده‌ای و حوادث ترافیکی نیز به توفیق دست پیدا کنیم و از عارض شدن خسارات مادی و معنوی وارده از این ناحیه به مردم و کشور پیشگیری به عمل آوریم.

    طوفان الاقصی به دلیل روحیه بسیجی مجاهدان اثربخش شد

    اژه‌ای همچنین ضمن تسلیت و تعزیت شهادت جانسوز حضرت فاطمه(س) و ذکر فضائل و مناقب و عظمت ایشان و همچنین گرامیداشت هفته بسیج، اظهار کرد: با روحیه بسیجی و جهادی می‌توان بر بسیاری از مشکلات و موانع غلبه کرد و به پیروزی و ظفر نائل آمد.

    رئیس دستگاه قضا عملیات ظفرمندانه طوفان‌الاقصی را نمونه‌ای از اثربخش بودن روحیه بسیجی و جهادی دانست و گفت: صهیونیست‌های غاصب و سفاک که در اوایل تجاوز خود تأکید داشتند تا نابودی حماس و اشغال کامل غزه، حتی حرف آتش‌بس را هم نمی‌زنند اکنون شرایط حماس را پذیرفته‌اند و تن به آتش بس دادند؛ از سویی دیگر شاهدیم که روز به روز بر نفرت مردم جهان از رژیم صهیونیستی افزوده می‌شود و توطئه سران این رژیم برای تطهیر چهره پلید و شریری که در اذهان جهانیان نسبت به اسرائیل نقش بسته، خنثی شده است.

    پیشرفت‌های موشکی ایران دستاورد جوانان 30 تا 35 ساله است

    رئیس قوه قضاییه در ادامه به بازدید روز گذشته خود و جمعی از مقامات قضایی از نمایشگاه دستاوردهای جدید موشکی، پهپادی، پدافندی و فضایی سپاه اشاره کرد و گفت: دستاوردها و پیشرفت‌هایی که طی دو دهه اخیر در حوزه هوافضا توسط جوانان مؤمن و متخصص در سپاه پاسداران حاصل شده است حقیقتاً ممتاز و برجسته و مبرز است و اگر انسان این دستاوردها و پیشرفت‌ها را متصف به خارق‌العاده بودن کند، سخنی به گزاف نگفته است.

    وی افزود: باید عنایت داشت که همه این پیشرفت‌ها در شرایط و مقاطعی به دست آمده که ما و بخش نظامی ما به تمام معنا در تحریم بود؛ نکته شایان توجه آنکه میانگین سنی متخصصانی که در حصول این دستاوردهای شگرف نقش دارند بین 30 تا 35 سال است؛ امری که بیانگر نقش اثرگذار و متحول‌کننده جوانان متدیّن و انقلابی و کارآمد و متخصص است؛ لذا باید در همه عرصه‌ها و میادین، بستر و شرایط را برای اثرگذاری چنین جوانانی فراهم آورد.

    دستور اژه‌ای به سازمان بازرسی برای تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید

    رئیس قوه قضاییه در ادامه نشست امروز، با اشاره به گذشت بیش از 8 ماه از سالی که توسط رهبر حکیم انقلاب با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، به سازمان بازرسی کل کشور دستور داد تا با همکاری و معاونت بخش‌‎های ذیربط در قوه قضاییه، دولت و مجلس، نشستی را پیرامون بررسی، مداقه و جمع‌بندی در باب میزان تحقق شعار سال برگزار کنند و چنانچه در نشست مزبور، شواهد و قرائن و آمارها گواه بر کسب توفیق در تحقق شعار سال بود، موارد مربوطه برای عموم مردم تبیین شود و اگر توفیقات حاصله در این راستا، قلیل و اندک بود، ضمن علت‌یابی، ظرف مدت محدودِ باقی‌مانده تا پایان سال، تمهیدات مقتضی برای رفع نواقص و کاستی‌ها اتخاذ شود.

    محسنی‌اژه‌ای در همین راستا تصریح کرد: اگر چه قوه قضائیه در تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» دارای نقش اساسی و کلیدی نیست اما همانطور که بارها تأکید کرده‌ایم ما باید در این عرصه یار و یاور دولت و سایر بخش‌های مربوطه باشیم و اجازه ندهیم که یک امر مهم و اولویت‌دار برای کشور بر روی زمین بماند.

    جنبه‌های شرعی و اخلاقی در موارد ناظر بر ارجاع به پزشکی قانونی رعایت شود

    اژه‌ای در ادامه با اشاره به حضور خود در نشست اخیر هم‌اندیشی مدیران پزشکی قانونی کشور و توصیه‌هایی که در آن نشست پیرامون ارجاع موارد به پزشکی قانونی و نحوه عمل در واحدهای این سازمان مطرح شد، گفت: من در نشست هم‌اندیشی مدیران پزشکی قانونی نکته‌ای را در خصوص رعایت کامل جنبه‌های شرعی و اخلاقی در موارد ناظر بر ارجاع به پزشکی قانونی و نحوه عمل در واحدهای این سازمان در هنگام معاینه افراد به‌ویژه افراد صغیر مطرح کردم که لازم می‌دانم در این جلسه نیز مجدداً به تشریح آن نکته بپردازم.

    وی افزود: خطاب به قضات در سراسر کشور تأکید می‌کنم که توجه داشته باشند چه موارد و افرادی را لازم و نیاز است تا برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع دهند؛ قضات عنایت کنند که آیا شاکی متقاضی این امر می‌باشد؟ آیا چنانچه فردِ مجنی‌علیه، صغیر است، ولیّ قهری یا غیرقهری او تقاضای ارجاع به پزشکی قانونی برای معاینه را دارد؟ آیا غیر از معاینه، راه اثبات دیگری برای تحقق وقوع جرم و بزه وجود ندارد؟

    رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: مجموع این مسائل و مسائلی از این دست همواره باید مورد توجه و عنایت قضات در ارجاع  موارد به پزشکی قانونی باشد؛ از سویی دیگر در واحدهای پزشکی قانونی نیز باید نهایت اهتمام نسبت به رعایت جنبه‌های شرعی و اخلاقی در هنگام معاینه افراد بویژه افراد صغیر لحاظ شود تا مبادا خدای‌ناکرده، فردِ مجنی‌علیه که یکبار از جنایت و جرم رخ داده آسیب دیده، مجدداً متحمل ضربه روحی و روانی شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط