فونیکسریمکسبهتام

افزایش جریمه‌های رانندگی عاملی برای جلوگیری از تخلفات

عصر خودرو- حقوقدانان معتقدند که یکی از مسایل جدی در تصادفات جاده‌ای «سرعت» غیرمجاز است و افزایش جریمه‌های رانندگی می‌تواند یک عامل بازدارنده مهم در جلوگیری از تخلفات رانندگی باشد.

افزایش جریمه‌های رانندگی عاملی برای جلوگیری از تخلفات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سرعت غیرمجاز یکی از موضوعات مهمی است که در  اصلاحیه اخیر، مبلغ جریمه این تخلف بین 600 تا 700 هزار تومان در نظر گرفته شده است  و در صورت تصویب و  ابلاغ، اجرایی خواهد شد. به عبارت دیگر این جریمه در صورت ابلاغ، حدودا 6 برابر می‌شود.

    تیمور حسینی رئیس پلیس راهور نیز گفته است  که افزایش چند برابری جریمه (تخلفات رانندگی) برای جلوگیری از رفتار پرریسک کسانی است که می‌خواهند با رانندگی پرخطر جان دیگران را به خطر بیاندازند چرا که افزایش جریمه برای کسانی که در مسیر قانون حرکت می‌کنند مسئله خاصی نیست.

    مرگ 750 نفر در تصادفات نوروز آسیب‌ شناسی شود/ استاندارد خودروها مورد توجه قرار گیرد

    حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به آمار اعلامی در خصوص تصادفات جاده ای در ایام نوروز اعلام کرد: متاسفانه در حوادث رانندگی ایام نوروز حدود 750 نفر از هم وطنان‌مان جان خود را از دست دادند و حدود 20 هزار نفر مصدوم شدند که در این خصوص استاندارد بودن اتومبیل‌ها  توسط خودروسازها باید مورد  توجه جدی قرار گرفته و عوامل انسانی، ایمنی مسیر و جاده که در کاهش یا افزایش آمار تصادفات و تلفات رانندگی تاثیرگذار است، باید آسیب شناسی گردد.

    افزایش جریمه‌های تخلفات رانندگی کار بسیار درستی است

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به افزایش نرخ جریمه‌ها در سال جدید، معتقد است: افزایش جریمه‌ها بسیار کار درستی است، اما افزایش جریمه به تنهایی عامل بازدارنده نیست بلکه ایجاد فرهنگ بازدارنده نقش مهم‌تری دارد. با توجه به اینکه ما در کشور متمدنی زندگی می‌کنیم، باید فرهنگ رانندگی مطلوبی داشته باشیم. همه چیز تقصیر پلیس نیست، جاده‌سازی‌ها نیز باید استاندارد ساخته شوند و دقت بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و کنترل الکترونیکی، هوشمند و استفاده از ابزارهای الکترونیکی بدون ارتباط چهره‌به‌چهره مردم با پلیس برای پیشگیری از تصادفات نیز از اقدامات مطلوب پلیس است که امیدواریم شاهد خبرهای خوب در این زمینه باشیم و گسترش یابد.

    افزایش جریمه‌ها کاهش تخلفات رانندگی را به دنبال دارد

    حمیدرضا محمدی وکیل دادگستری نیز معتقد است که بزرگترین عامل  تصادفات قطعا عامل انسانی است که پلیس مکررا آن را اعلام می کند. آنچه گفته می‌شود تا 90 درصد خود راننده‌ها در تصادفات رانندگی مقصرند. ‌عواملی مانند آمار بالای تصادفات و حوادث منجر به فوت، عدم تناسب جرایم قبلی با روند افزایش تورم  در افزایش جریمه‌های رانندگی تاثیرگذار است زیرا اگر رانندگان بدانند تخلفات رانندگی مجازات شدیدی دارد قطعا اینگونه  اتفاقات رخ نمی دهد؛ لذا افزایش نرخ جریمه های رانندگی، بازدارندگی از تخلفات رانندگی را به دنبال دارد.

    راهکار درست برای اینکه  تصادفات و تخلفات رانندگی کم شود این است که فرهنگ رانندگی بالاتر رود؛ زیرا اغلب مردم قوانین رانندگی را رعایت نمی کنند و  به قوانین احترام نمی‌گذارند؛ لذا این  مشکل، فرهنگی است و برای حل آن باید  روی فرهنگ مردم کار شود. باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در مدارس آموزش داده شود و بخشی از پول جریمه‌های رانندگی که افزایش یافته  صرف فرهنگ سازی شود. 

    ضرورت سخت‌گیری درباره تخلفات رانندگی/ پلیس مردم را در جریان آثار افزایش جرایم بگذارد

    محمدصالح نقره‌کار دیگر وکیل دادگستری نیز معتقد است که  جاده‌ها و عامل انسانی و خودروهای نا ایمن صدر نشین علت مرگ و میرها و خسارات متنابه مردم و روان شهروندان هستند. با این وصف باید سخت گیری‌های موجه سازنده و اقناعی در دستور کار قرار گیرد و اقتدار و نظم و قاطعیت در مواجهه با تخلفات رانندگی و جرایم مرتبط اعمال شود. این تدبیر یک برنامه جامع اقدام می‌طلبد تا خود مردم نیز هم رسانی و هم بستگی با پلیس داشته باشند و اقناع شوند که هدف ارتقای سطح برخورداری از حق بر ایمنی در تردد شهری و آمد و شد شهروندی و تسهیل رفت و آمدها است.

    دولت  باید برای خود مسئولیت‌های مضاعف  و تکالیف اثربخش از جمله خدمات ارتقای ایمنی، رعایت استانداردهای خودرو سازی و خدمات مراقبتی، تامینی و حق سلامت برای رانندگان و سرنشینان در معرض خطر و تجهیز جاده‌ها و معابر به امکانات هشداری و کنترلی را در نظر بگیرد و همه این موارد می تواند بسته اقدام و برنامه جامع برای افزایش ایمنی و تسهیل حق بر ایمنی باشد. استفاده اثربخش از آموزش های شهروندی برای ارتقای نظم عمومی و متابعت از قانون و مقررات ترافیکی و ترددی ضروری است.

    برای مطلوب بودن تشدید جرایم هم مردم باید نسبت به فلسفه و ضرورت آن توجیه شوند و یک پویش و کنش همبستگی و همکاری مجدانه ای برای کاهش سوانح و خسارات و تلفات تردد شکل پذیرد و پلیس نیز با استفاده از شاخص‌ها و متغیرهای تجربی سنجش پذیر مدام مردم را در جریان آثار تصمیم تشدیدی خود در اعمال جرایم بگذارند.

    افزایش جریمه‌های رانندگی می‌تواند یک عامل بازدارنده مهم باشد

    رسول کوهپایه زاده حقوقدان نیز معتقد است که ایمنی نامناسب خودروها، جاده‌های نا ایمن و ارتکاب رفتارهای پرخطر و اشتباهات انسانی از جمله عوامل تاثیرگذار در افزایش تصادفات جاده ای است. اگر اراده جدی و واقعی به منظور کاهش این آمار وحشتناک در میان باشد، باید در خصوص هر سه این عامل اهتمام لازم صورت بگیرد و نباید صرفاً عامل خطای انسانی و رفتار پرخطر کاربران ترافیک مورد توجه قرار گیرد.

    براساس این گزارش، رانندگان پرخطر که با ارتکاب تخلفاتی از جمله سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز،  عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به مردم تحمیل می کنند و اسباب سلب امنیت را فراهم می‌آورند، باید بدانند که هزینه ارتکاب این اعمال بسیار سنگین و قابل توجه خواهد بود که این  امر می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد و اعمال جریمه در کنار فرهنگ سازی از عوامل کاهش آمار تلفات جاده‌ای خواهد بود.

    باید شرکت‌های تولید کننده و خودروساز اجازه تولید خودروی نا ایمن و بی‌کیفیت و خطرساز را نداشته باشند و تمهیدات لازم جهت اصلاح گذرگاه های پرخطر و تامین امنیت لازم جاده‌ای فراهم شود و در کنار این امر با راننده خطاکار پرخطر به سنگین‌ترین وجه ممکن که یک نمود آن در قالب افزایش جریمه است، بر خورد شود و در کنار آن، صرفا افزایش جریمه هم کارساز نخواهد بود؛ یعنی راننده پرخطر باید با وضع قوانین و مقررات مربوطه از ادامه رانندگی بعضاً به صورت موقت و چند ماهه و در صورت اصرار بر ارتکاب رفتار پرخطر، گواهینامه اش به مدت چند سال باطل شود.

    براساس این گزارش، نباید  توجه به عامل ارتکاب اعمال پرخطر و خطاهای انسانی توجه مسئولین را  از سایر عوامل تصادفات  از جمله عدم ایمنی خودروها و عدم ایمنی جاده‌ها فارغ کند و این عوامل به فراموشی سپرده شود. اگر به دنبال تامین امنیت جانی هم‌وطنان هستیم، باید هر سه این عوامل هم زمان و به موازات در دستور کار قرار بگیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو