فونیکسریمکسبهتام

سامانه "تحلیل تصادفات شهری" با فناوری هوش مصنوعی توسط دانش‌بنیان‌های ایرانی طراحی و ساخته شد

عصر خودرو- یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی از طراحی و ساخت سامانه "تحلیل تصادفات شهری" با فناوری هوش مصنوعی خبر داد که داده‌های ارگان‌های دخیل در تصادف را جمع‌آوری کرده و با این فناوری به ارائه تحلیل، گزارش و راهکار برای کاهش تصادفات می‌پردازد.

سامانه "تحلیل تصادفات شهری" با فناوری هوش مصنوعی توسط دانش‌بنیان‌های ایرانی طراحی و ساخته شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، امید شعبانی؛ مدیر شرکت دانش‌بنیان "سافا" درباره سامانه "تحلیل تصادفات شهری" اظهار کرد: این سامانه، شامل تصادفات شهری بوده و تصادفات بین‌شهری را شامل نمی‌شود؛ در این سامانه داده‌های پلیس راهور، اورژانس و پزشکی قانونی از تصادفات شهری جمع‌آوری می‌شود چرا که هر کدام از آنها در تصادفات تأثیرگذاری دارند.

    وی تصریح کرد: تمام داده‌ها جمع‌آوری شده و لایه‌های اطلاعاتی را تشکیل می‌دهد و بعد از آن هوش مصنوعی تمام این داده‌ها را پردازش کرده و داده‌های تکراری را به یک‌ رکورد تبدیل کرده و براساس آن گزارش‌ها را ایجاد می‌کند.

    مدیر این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد:‌ ما در این سامانه با شهرداری مشهد قرارداد داریم و اطلاعات پلیس راهور، پزشکی قانونی و اورژانس برای شهرداری مشهد ارسال می‌شود. کاربرد این سامانه در موضوع مدیریت شهری است که شما بدانید که کدام تصادفات در کدام معابر شهری و با چه دلایلی به وقوع می‌پیوندد.

    شعبانی خاطرنشان کرد: ارائه این داده‌ها از طرف ارگان‌ها با چالش‌های زیادی نیز همراه است به عنوان مثال خود پلیس اعلام می‌کند که هر 6 ماه یک‌بار اطلاعات را به‌صورت کاغذی در اختیار قرار می‌دهد یا پزشکی قانونی هر چند ماه یک‌بار اطلاعات فوتی‌های تصادفات را ارسال می‌کند.

    مدیر این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مزایای این سامانه گفت: زمانی که تصادفی اتفاق می‌افتد، شما از 3 مرجع اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنید؛ اورژانس اطلاعات مربوط به جرحی یا غیرجرحی بودن تصادف را ارائه می‌دهد، پزشکی قانونی می‌گوید که فوتی زن یا مرد است یا اینکه سن فوت‌شده چقدر است؟ پلیس هم اطلاعات مربوط به خودروی تصادف، علت تصادف،‌ تعداد نفرات دخیل در تصادفات و نوع تصادف ( تصادف خودرو با خودرو، تصادف خودرو با عابر، خودرو با موتور سیکلت) و ... را ارائه می‌دهد؛ بعد از جمع شدن همه این داده‌ها و اطلاعات، گزارش نهایی ارائه می‌شود.

    وی تأکید کرد: مزیت این سامانه آن است که به سامانه "مکان" وصل شده است؛ به عنوان مثال اگر عمده تصادفات مربوط به خودروی پراید با عابر پیاده بوده باشد، متوجه می‌شویم که دقیقاً در کدام معبر، تصادفات بیشتری روی داده است؟ بعد از آن، تحلیل‌های پیرامون آن صورت گرفته و گزارش داده می‌شود؛ به عنوان مثال جنس آسفالت خراب است یا کدام معابر نیاز به سرعت‌گیر دارند چرا که عمده تصادفات به علت سرعت زیاد بوده است.

    شعبانی ادامه داد: به عنوان مثال در تصادفاتی که نزدیک پل عابرپیاده‌، روی می‌دهد، موانعی در بلوار می‌گذارند تا تمامی ترددها به اجبار از روی پل صورت بگیرد و در واقع این موضوعات، تصمیماتی است که در مدیریت شهری گرفته می‌شود؛ در آخرین مورد در میدان آب مشهد، شهرداری مشهد اصلاح هندسی را در دستور کار قرار داده است چراکه تصادفات در یکی از ضلع‌های میدان آب بسیار زیاد بوده و عمده تصادفات نیز به صورت جرحی و توسط موتورسیکلت‌ها رخ داده است.

    وی تصریح کرد: در بخشی از داده‌های پلیس، اورژانس و پزشکی قانونی که تجمیع می‌شود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم؛ از طرفی برای هر تصادف، پلیس یک پرونده تشکیل می‌دهد و اگر 10 نفر در این تصادف زخمی شده باشند، 10 پرونده در اورژانس برای آن تشکیل می‌شود و اگر 2 نفر هم فوت کرده باشند، 2 پرونده نیز در پزشکی قانونی تشکیل می‌شود در حالی که ما عملاً‌ فقط یک تصادف داشتیم. ما در این سامانه آن را به صورت یک تصادف در نظر گرفته و تمامی داده‌ها در این یک پرونده تجمیع می‌شود.

    این مدیر شرکت دانش‌بنیان با انتقاد از عدم استقبال مدیران استان تهران از این طرح‌ها خاطرنشان کرد: سیاستگذاری در تهران همیشه کوتاه‌مدت است درحالی که سامانه‌ها باید مستقر و عملیاتی شوند و نیاز به زمان دارند و تغییر مدیریت‌های زود به زود در تهران، کار را سخت می‌کند و به همین دلیل در تهران فعالیت جدی انجام نداده‌ایم.

    وی یادآور شد: به عنوان مثال سامانه ژئوتاک از محصولات این شرکت دانش‌بنیان را در تمامی کلان‌شهرهای کشور داریم و در شهرهایی مثل شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز، کرمان این سامانه راه‌اندازی شده است اما در تهران این سامانه پیاده‌سازی نشده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط