فونیکسریمکسبهتام

معرفی ۱۰ خودرو کلاسیک و قدیمی که برای سفرهای بین‌شهری نیز مناسب هستند؛

پیرمردهای خوش سفر

عصر خودرو- هرچند که بسیاری از مالکان خودروهای کلاسیک به دلیل حساسیت بسیار زیاد ‌روی خودروهایشان و البته استهلاک نسبتا بالای قطعاتی که چند دهه از عمرشان گذشته، چندان استفاده‌ای از این خودروها نمی‌کنند و حتی ممکن است یک بار در ماه موتور خودرو را استارت بزنند اما هستند افرادی که لذت رانندگی با این پیرمردهای چهار‌چرخ را به هیچ چیز عوض نمی‌کنند.

پیرمردهای خوش سفر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، با این حال در این بین کمتر افرادی پیدا می‌شوند که از این نوع خودروها برای مسافرت‌های طولانی مدت شروع کنند. چرا که برخی از آنها مصرف سوخت بسیار بالایی دارند؛ بعضا هم مالکان از بروز مشکلات فنی و پیدا نشدن قطعات یدکی در شهرهای مسیر سفر واهمه دارند. اما با همه این مسائل، هستند خودروهایی که با توجه دلایلی مثل استهلاک کم، قطعات یدکی فراوان، فضای داخلی راحت و جادار و غیره، مناسب سفرند. در این مطلب به معرفی 10 مورد از آنها خواهیم پرداخت.

    شورولت کاپریس کلاسیک
    کاپریس یکی از آن کلاسیک‌هایی است که در بازار کشورمان طرفداران فراوان و بازار داغی دارد. 3 نسل از این خودرو به تعداد قابل توجهی وارد ایران شد که در این بین کاپریس نسل سوم که در بین اهالی فن به «کاپریس کلاسیک» مشهور است، سهم بیشتری از نمونه‌های سرحال این خودرو را در دست دارد. کاپریس نسل سوم از سال 1978 وارد کشور شد و عرضه آن تا سال 1990 ادامه یافت اما در این بین نمونه‌های 1978و 1979 و نمونه‌های 1986تا 1990 بیش از مدل‌های دیگر در بازار یافت می‌شوند. کاپریس از ساختار تمام شاسی، سیستم تعلیق چهار فنر لول، مبلمان بسیار راحت و کابین کاملا بی سر و صدا و ایزوله بهره می‌برد و همچنین بسته به مدل و تیپ، با پیشرانه‌های 350 یا 305 اینچ مکعبی و گیربکس‌های اتوماتیک 350 و 700 در بازار یافت می‌شود.

    ب‌ام‌و E12
    نخستین نسل از ب‌ام‌و سری5 را با کد بدنه E12 می‌شناسیم که البته عمدتا با انواع 518 و 520 در بازار کشورمان حضور دارد. این خودرو را می‌توان فراوان‌ترین ب‌ام‌و کلاسیک موجود در بازار ایران دانست که به همین خاطر از قیمت مناسب و لوازم یدکی فراوان‌تری نسبت به نمونه‌هایی مثل 2002 و E21 (نسل اول سری3) بهره می‌برد. همچنین سواری بسیار نرم این خودرو و البته کابین جاداری که از حد انتظار شما (با توجه به ابعاد بیرونی خودرو) فراتر است، E12 را به یک کلاسیک خوش‌مسافرت تبدیل می‌کند. البته لازم به ذکر است که موتور این خودرو به کارکرد صحیح اویل پمپ و روغن مورد استفاده برای آن حساسیت فراوانی دارد و همچنین در صورت انتخاب نمونه سری5 وضعیت بهتری در جاده خواهید داشت. E12 در نمونه‌های 518 و 520 ساده قیمتی در حدود 10 الی 20 میلیون تومان دارد ولی نمونه‌های سفارشی ممکن است گران‌تر باشند.


    پیکان
    بله؛ پیکان! هرچند که هنوز هم تعداد فراوانی از این خودرو‌ خاطره‌انگیز در خیابان‌های کشور یافت می‌شود اما تصور کنید که با یک پیکان مدل پایین (مثل جوانان) بسیار مرتب که وجهه و ارزشی کلاسیک داشته باشد، سفر خود را بگذرانید. جدای از اینکه پیکان خودرو چندان جاداری نیست و شاید نکاتی مثل فنربندی نسبتا سفت و ناراحت، فرمان سنگین و... راحتی درخوری را برای شما به همراه نداشته باشد اما سفر با یک کلاسیک خاطره‌انگیز آن‌ هم در شهرهای ایران می‌تواند یک حس و حال کاملا نوستالژیک را برای شما فراهم کند. البته لازم به ذکر است که از سادگی بخش فنی این خودرو و همچنین فراوانی قطعات یدکی آن در شهرهای مختلف نباید گذشت اما یک پیکان با ارزش کلاسیک خودرو‌ ارزان‌قیمت و فراوانی نیست! چرا‌که اکثر پیکان‌ها با سلیقه مالکان دستخوش تغییرات ظاهری و فنی قرار گرفته‌اند.

    پژو 504
    504 را شاید بتوان یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهایی دانست که به بازار ایران وارد شده‌اند. این خودرو که تقریبا هم‌دوره ب‌ام‌و E12 و بنز معماری به شمار می‌رود و در سال 1969  نیز عنوان «خودرو‌ سال اروپا» را از آن خود کرده است، در نسخه‌های متفاوتی به بازار کشورمان عرضه شد که بیش از 90 درصد نمونه‌های وارد شده از نوع سدان بوده و با این حال تعداد محدودی از 504 استیشن، پیک‌آپ و.. نیز در خیابان‌های ایران تردد می‌کنند. 504 فضای داخلی بسیار مناسب، سیستم تعلیق کاملا نرم و راحت، استهلاک بسیار پایین و در نهایت قیمتی مناسب دارد و به همین خاطر این خودرو را می‌توان یک خودرو‌ قدیمی ایده‌آل برای سفر دانست. همچنین 504 موجود در ایران از موتور 4 سیلندر 2 لیتری بهره می‌برد که توان نسبتا خوب 91 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد و نمونه‌های سالمش از حدود 8 الی 16 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

    شورلت نوا

    نوا یکی از آن خودروهای کلاسیک و قدیمی است که در بین علاقه‌مندان به خودروهای قدیمی به بی‌آزار بودن مشهور است. با این حال باید توجه داشته باشید که این خودرو ارزش کلاسیک چندان بالایی ندارد و در صورت خرید یک نمونه کاملا تمیز و دست‌نخورده، صرفا «قدیمی»‌بودن آن می‌تواند حس و حال خوبی را به شما القا کند. نوا از اواخر دهه 50 تا حدود یک دهه بعدش ‌روی خط تولید شرکت پارس‌خودرو قرار داشت و در این مدت 6 تیپ از آن (C1 تا C6) به بازار عرضه شد. البته لازم به ذکر است که تمامی این نسخه‌ها از پیشرانه 6 سیلندر خطی 4.1 لیتری بهره می‌برند اما با این حال دو نوع جعبه دنده 3‌سرعته دستی یا اتوماتیک برای نوا قابل انتخاب بود و تیپ‌های C5 و C6 نیز مجهز به کولر، فرمان هیدرولیک و بالابرهای برقی شیشه‌ها هستند. نوا در بازار این روزها با بودجه‌ای در حدود 10 الی 16 میلیون تومان قابل خریداری است و هرچند که فضای داخلی گسترده‌ای به اندازه کاپریس ندارد اما سواری خوبی را به شما ارئه می‌کند.

    مرسدس‌بنز W114/115
    این اتاق بنز که از سال 1968 ‌روی خط تولید قرار داشت را در ایران تحت عنوان «معماری» می‌شناسیم؛ خودروی کلاسیک و زیبایی که در نسخه‌های سدان، کوپه و لیموزین (تیراژ محدود) وارد بازار جهانی شد و عمدتا با نمونه سدان به داخل کشورمان راه پیدا کرد. معماری فضای داخلی جادار و سواری بسیار راحتی دارد؛ همچنین به لطف بهره‌گیری از ظاهری کلاسیک و دوست‌داشتنی، به خوبی جلب توجه می‌کند! اما توجه داشته باشید که معماری در تمام نسخه‌های وارد شده به ایران (220، 230، 230.4، 280 و...) خودرو‌ نسبتا پراستهلاکی بوده و بخش فنی آن نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد. همچنین لازم به ذکر است که قطعات یدکی و به ویژه ظاهری این خودرو کمیاب و گران‌قیمت است اما هنوز هم می‌توان نمونه‌های سالمش را با قیمتی در حدود 20 الی 30 میلیون تومان خریداری کرد.

    تویوتا کریسیدا
    کریسیدا را نه می‌توان کلاسیک دانست و نه دهه نودی! اما این خودرو که اصالتش به دهه 80 میلادی بازمی‌گردد یکی از خوش‌مسافرت‌ترین خودروهای قدیمی موجود در بازار است که این روزها با قیمتی در حدود 15 الی 25 میلیون تومان برای نمونه‌های کاملا سالم و سرحال خرید و فروش می‌شود. این خودرو نیز استهلاک بسیار مناسبی دارد و به قول معروف «جان‌سخت» است. اما با این حال باید توجه داشته باشید که مشکل کمبود قطعات برای کریسیدا نیز همچون بسیاری از خودروهای دیگر وجود دارد و اگر می‌خواهید سفری بی‌دردسر داشته باشید نباید بی‌گدار به آب بزنید و حتما قطعات لازم را به همراه داشته باشید. هندلینگ بسیار خوب، سواری نرم و راحت، فضای داخلی ایده‌آل و امکانات خوب در نمونه‌های فول آپشن از جمله نکات مثبت این خودرو هستند. اما کریسیدا از جمله خودروهایی است که نمونه کاملا مرتب و دست نخورده‌‌‌ اندکی کمیاب خواهد بود.

    شورولت کاپریس تخم مرغی
    دومین کاپریس این لیست، نسل چهارم این خودرو است که در دهه 90 به بازار جهانی و ایران وارد شد. همانطور که بالاتر گفته شد کاپریس یکی از خوشنام‌ترین خودروهای آمریکایی در بین ایرانی‌ها است و به همین خاطر 3 نسل از این خودرو با موفقیت کامل در بازار کشورمان به فروش رسید. با این حال هرچند که برای خرید یک کاپریس نسل سوم مرتب شاید باید تا حدود 50 میلیون تومان هزینه کنید اما اگر بودجه مورد نظرتان را باز هم بالا ببرید، قادر به خریداری نسل چهارم این خودرو که در بازار ایران تحت عنوان «کاپریس تخم‌مرغی» شناخته می‌شود، هستید. تیپ‌های متفاوتی از کاپریس تخم مرغی در بازار ایران وجود دارد که قیمت‌های متفاوتی هم دارد اما در مجموع باز هم فضای داخلی بسیار راحت و تعلیق شدیدا نرم از جمله نکات مثبت این خودرو است. هرچند که قطعات ظاهری کاپریس تخم مرغی بسیار کمیاب هستند و باید مسیر سفر را با احتیاط کامل برانید.

    ب‌ام‌و E34
    نسل سوم ب‌ام‌و سری5 را با کُد E34 می‌شناسیم. این خودرو که برای نخستین‌بار در سال 1988 ‌روی خط تولید خودروساز باوایایی قرار گرفت، یک سدان سایز متوسط خانوادگی است که در آن دوران یک رقیب سرسخت برای مرسدس‌بنز W124 (کُپُل) بود. E34 که در نسخه‌های 518، 520، 525، 530 و تعداد محدودتری 535 در بازار ایران حضور دارد به لطف بهره‌گیری از ظاهری لوکس و اسپرت حتی با وجود گذشت نزدیک 3 دهه از عمر آن، یک خودرو‌ کاملا خوش‌چهره و باپرستیژ است و همچنین در صورت انتخاب یک گزینه کاملا استاندارد و فابریک، سواری خوب و راحتی را هم تجربه می‌کنید. بحث در مورد نکات فنی نمونه‌های متفاوت این خودرو از حوصله مطلب خارج است اما نمونه‌های 4 و 6 سیلندر E34 در بازار حضور دارند که در بازه قیمتی 35 الی 55 میلیون تومان قرار خواهند گرفت.

    این اتاق از بنز که بین ایرانی‌ها تحت عنوان «بنز کپل» مشهور است، در واقع نخستین نسل از E کلاس امروزی محسوب می‌شود و از سال 1984 الی 1995 میلادی ‌روی خط تولید این خودروساز قرار داشته. مرسدس‌بنز W124 که بیشتر با نمونه 230E در بازار ایران حضور دارد، یک سدان سایز متوسط خانوادگی است که در طی 10 سال بیش از 2.5 میلیون از آن به تولید رسید. این خودرو هرچند که در بازار این روزها قیمتی در حدود 45 الی 65 میلیون تومان (سوای از برخی نسخه‌های خاص) دارد، یک خودروی بسیار راحت و جادار برای استفاده در مسیرهای بین‌شهری است که البته به لطف بهره‌گیری از ظاهر خوب و برندی معتبر، پرستیژ بسیار بالایی هم دارد. تنها مسئله، کمیاب بودن و گران بودن قطعات یدکی این خودرو است که هزینه‌های تعمیر و نگهداری W124 را افزایش می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو