فونیکسریمکسبهتام

پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران (۴)

«ایکاپ»، سومین میوه همایش بین المللی خودرو ایران

عصر خودرو- پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با محور «زنجیره تامین رقابت پذیر، مواد اولیه، قطعه سازی و لجستیک» در حالی در تهران برگزار می شود که ایجاد گروه خودروسازی مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) از جمله دستاوردهای این همایش در دوره های پیشین است.

«ایکاپ»، سومین میوه همایش بین المللی خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، در حالی در آستانه پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران در روزهای 24 و 25 بهمن ماه جاری قرار داریم که نگاهی به دستاوردهای دوره‌های پیشین این همایش نشان می‌دهد این نشست‌های بین‌المللی تبدیل به زمینه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت استراتژیک شده و دستاوردهایی همچون تاسیس شرکت ایکاپ (شرکت مشترک پژو با ایران خودرو) را رقم زده است.

    ** ایکاپ
    بر اساس گزارش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، نخستین دوره از این همایش در سال 1392 با هدف معرفی صنعت در عرصه‌ بین‌المللی برگزار شد. این در شرایطی بود که صنعت خودرو ایران طی سال‌های 91 و 92 با بحران تولید روبه‌رو شدو تیراژ تولید نیز به یک سوم سال 90 کاهش یافته بود. اما با این حال استارت آشنایی سرمایه‌گذاران خارجی با صنعت خودرو ایران زده شد.
    با ادامه روند برگزاری این همایش در سال 93، دومین همایش با هدف تبیین استراتژی صنعت خودرو ایران و با حضور مقام های صنعت خودروی 25 کشور جهان و پیام رییس انجمن جهانی خودروسازان برگزار شد.
    در این سال رشد تولید خودرو رقم خورد و خودروسازان توانستند در سال 93 از پیچ تولید به سلامت عبور کنند و از بحران فاصله گرفته و عبور کنند.
    یکی از دلایل رشد تولید در این سال، از یک‌ سو به آغاز مذاکرات شرکت‌های خارجی حتی با وجود اجرایی نشدن برجام و امید به آینده‌ای بهتر بود و از سوی دیگر، تحولات انجام شده در این صنعت منجر به رقم زدن رشد تولیدی معادل 50 درصد شد.
    در عین حال سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو فرصتی را فراهم کرد که تا در فضایی دور از حاشیه، مذاکراتی بین خودروسازان داخلی و همتایان خارجی که پیش از این متوقف شده بود، ادامه یابد.
    گزارش ایدرو می افزاید: این همایش با استفاده از نتایج پیشین با اهداف مهمی چون تسریع در رشد صنعت خودرو از طریق جذب سرمایه‌گذاری و تعامل با شرکای خارجی جدید، معرفی فناوری، تولیدات و نوآوری‌های صنعت خودرو، آگاهی مدیران از پیشرفت‌های روز خودروسازی جهان، ارتقای نقش و جایگاه صنعت خودرو در میان سایر صنایع و غیره برگزار شد.
    در این فضا آخرین قوانین و مقررات کشور و نیز برنامه‌ها و شرایط خودروسازان داخلی درباره سرمایه گذاری‌های خارجی بویژه در بخش صنعت خودرو ارائه و تبیین شد.
    سومین دوره از این همایش بین‌المللی که همزمان با نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو برگزار شده بود، تقویت رقابت‌پذیری و افزایش همکاری‌های بین‌المللی را دنبال می‌کرد. در این دوره از همایش فضا برای برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی فراهم شد. این همایش نشان داد که شرکت‌های خارجی استقبال زیادی برای حضور در بازار ایران دارند و قابلیت این بازار را برای سرمایه‌گذاری و تولید محصول مناسب ارزیابی می‌کنند.
    بر این اساس نخستین گام‌ها در این زمینه برداشته شد و این همایش که تا دوره‌های پیشین تبدیل به مکانی برای نمایش محصولات خارجی بود، به مکانی برای نمایش دستاوردهای صنعت خودرو ملی تبدیل شد.
    شاید بتوان سومین همایش را سنگ بنای حضور شرکت‌های خارجی در صنعت خودرو ایران دانست. این همایش در حالی بود که تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای بیش از پیش سرعت گرفت و سرمایه‌گذاران را به آینده‌ای روشن در صنعت خودرو امیدوار کرده بود.
    این شرایط در حالی بود که در نخستین روزهای بهمن ماه و همزمان با سفر دکتر روحانی، رئیس جمهوری و هیات همراه به پاریس، قرارداد از سرگیری همکاری‌های گروه صنعتی ایران خودرو و پژو که پس از مذاکراتی طولانی نهایی شده بود با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت و مدیران ارشد صنعتی 2 کشور به امضای مدیران عامل 2 خودروسازی رسید که بر اساس آن برای نخستین بار یکی از خودروسازان برتر جهان از طریق سرمایه‌گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا کرد.
    ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی با سهامداری 50 درصدی هر یک از 2 طرف مهم‌ترین بخش این قرارداد بود که به انتقال فناوری روز جهان، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.
    در این قرارداد سه نوع خودروی 208، 2008 و 301 قرار گرفت و قرار شد 2 شرکت در ایران شرکتی با نام جدید ایکاپ را با سهم هر کدام 50 درصد تاسیس و 30 درصد محصولات را صادر کنند و بقیه در بازار ایران به فروش برسد.
    سهم سرمایه‌گذاری هر شرکت در این قرارداد 400 میلیون یورو مشخص و نهایی شد. این قرارداد که یکی از دستاوردهای سه همایش گذشته بود، فضا را برای چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران تا اندازه زیادی تغییر داد. این همایش بین‌المللی که با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، شاهد میهمانانی در سطح تراز نخست خودروسازی جهان بود و در حالی که در دوره‌های پیشین، نمایندگان مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی حضور یافته بودند، در چهارمین دوره از همایش، مدیران عامل شرکای خارجی صنعت خودرو حاضر شدند تا زمینه را برای مذاکرات بیشتر و حتی انعقاد قرارداد فراهم کنند.
    به گزارش ایرنا، پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با محور «زنجیره تامین رقابت پذیر، مواد اولیه، قطعه سازی و لجستیک» در 24 و 25 بهمن ماه جاری در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران پذیرای خودروسازان و قطعه سازان داخلی و خارجی خواهد بود تا گامی دیگر برای رشد و تعالی این صنعت مهم و تاثیر گذار کشور به منظور حضور با کیفیت در داخل و خارج از مرزهای ایران برداشته شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو