فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

تجربه رانندگی با پژو ۳۰۱؛ ۱۰ سوال از شیر نوپا

عصر خودرو- ۳۰۱ سومین محصولی است که پس از برجام به صورت رسمی توسط ایکاپ به عنوان یک جوینت‌ونچر بین ایران خودرو و پژوی فرانسه، به بازار ایران وارد شده که به‌زودی خط تولید آن نیز در داخل کشور راه‌اندازی خواهد شد.

تجربه رانندگی با پژو ۳۰۱؛ ۱۰ سوال از شیر نوپا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این محصول که یک سدان کامپکت شهری محسوب می‌شود، با قیمتی در حدود 100 میلیون تومان یکی از رقبای اصلی هیوندای اکسنت مونتاژ کرمان خودرو و کیا سراتوی سایپایی است که روی کاغذ تفاوت‌های بسیاری با هر دو رقیب کُره‌ای دارد. اما چندی پیش و در نخستین روزهای حضور این خودرو در بازار کشور، فرصتی دست داد تا با این فرانسوی تازه‌وارد ملاقاتی داشته باشیم. چیزی که می‌خوانید، پاسخ به 10 سوالی است که پیش از انجام این آزمایش فنی، به ذهنمان رسید.

     

    301 چه امکاناتی را به شما ارائه می‌کند؟
    در لیستی که ایران خودرو برای امکانات این محصول ارائه کرده، مواردی مثل فرمان هیدرولیک با روکش چرمی و قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع با کنترل الکترونیکی (غیر‌اتوماتیک!)، رادیوپخش با نمایشگر تک‌رنگ، 4 بلندگو (که کیفیت صدای چندان رضایت‌بخشی ندارد) و قابلیت پخش از روی CD ،‌AUX ،‌USB و در نهایت بلوتوث، چراغ‌های ‌هالوژنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی به همراه گرمکن، بالابر برقی هر چهار شیشه، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک، زیرسیگاری و فندک، پایه‌های ایزوفیکس، سنسورهای پارک عقب، روکش نیمه چرمی صندلی‌ها به همراه تنظیم دستی و... به چشم می‌خورد که برای یک خودروی اقتصادی، کافی به نظر می‌رسد. اما با در نظرگیری برچسب قیمتی، جای خالی مواردی همچون سانروف، اینترفیس، نمایشگر رنگی، گرمکن صندلی‌های جلو و... در داخل این خودرو حس می‌شود. هرچند که اکسنت و سراتو غیرآپشنال هم موارد بیشتری نسبت به 301 به شما ارائه نمی‌کنند.

     

    آیا 301 بزرگ و خانوادگی است؟
    همانطور که در بالاتر گفتیم، پژو 301 یک سدان کامپکت است که با توجه به طول کمتر از 4.5 متر در زمره خودروهای کوچک بازار کشورمان قرار می‌گیرد. اما بسیاری از افرادی که چنین بودجه‌ای را برای خرید یک خودرو کنار می‌گذارند، انتظار یک فضای راحت برای استفاده خانوادگی را از خودرویشان دارند که با توجه به کلاسی که 301 در آن قرار می‌گیرد، آنچنان با اطمینان نمی‌توان به این موضوع اذعان داشت. فاصله بین دو محور 2.6 متری این خودرو هرچند که عدد قابل قبولی است اما کابین این خودرو را می‌توان جمع‌و‌جورتر از سراتو و وسیع‌تر از اکسنت دانست.

     

    آیا 301 برای استفاده در کلانشهرها گزینه خوبی است؟
    اصولا یکی از اهداف تولید خودروهای کامپکت و کوچک، سهولت رانندگی با آنها در مسیرهای شلوغ کلانشهرهاست. 301 هم با توجه به ابعاد کوچکش و اینکه شعاع دید نسبتا خوبی در طرفین (به غیر از عقب!) دارد، از آن دسته خودروهایی است که اگر‌ هاچ‌بک‌هایی مثل هیوندای i20 را کنار گذاشته و به دنبال یک گزینه صندوقدار باشیم، یک انتخاب جمع‌و‌جور شهری بسیار مناسب محسوب می‌شود. البته خیلی جالب است که بدانید این خودرو برخلاف ابعاد کوچکش، شعاع گردش چندان کمی ندارد و برای یک دور زدن کامل به 10.9 متر فضا نیاز خواهید داشت که برای دور زدن در کوچه‌های باریک مجبور به چند بار تغییر جهت هستید.

     

    دکوراسیون داخلی 301 چطور است؟
    301 نه‌تنها در ظاهر بدنه بلکه در چیدمان و طراحی داخلی هم بسیار محافظه‌کارانه خلق شده است. وجود تریم کاملا مشکی در فضای داخلی این خودرو هرچند که نمای یکدستی را تحویل شما می‌دهد، اما شاید برخی افراد از یک خودروی صد و اندی میلیون تومانی، انتظار وجود انتخاب‌های بیشتری برای رنگ و طرح تودوزی داشته باشند. کنسول میانی جمع‌و‌جور است و غربیلک سه‌شاخه با طرحی نزدیک به D، فرم نسبتا خوبی در دستان دارد اما به طور کلی همه چیز ساده طراحی شده و در قیاس با خودرویی مثل هیوندای اکسنت، 301 اندکی کهنه به نظر می‌رسد. ولی مسئله اینجاست که بسیاری از افرادی که به دنبال یک خودروی روزمره هستند، همین سادگی را به زرق و برق کُره‌ای‌ها ترجیح می‌دهند و در نتیجه تصمیم‌گیری در مورد این سوال، به سلیقه خریدار بازمی‌گردد.

     

    عملکرد دینامیکی این خودرو در چه سطحی است؟
    پیش از اینکه پشت فرمان 301 قرار بگیریم، انتظار عملکردی شبیه به پژو 207i اتوماتیک، تنها با اندکی بهبود را داشتیم‌ اما تجربه چند‌ساعته با این شیر تازه‌وارد، نشان داد که 301 با ساختاری مدرن‌تر چه در پیشرانه و چه در بخش‌های دیگری مثل گیربکس، ترمز و زیربندی، پیشرفت تکنولوژی بسیار خوبی داشته و رنگ و بوی دیگری دارد. در واقع باید گفت که پیشرانه 114 اسب بخاری این خودرو هرچند که ‌روی کاغذ شاید در حد و اندازه یک دنا خروجی داشته باشد و با توجه به گیربکس اتوماتیکش، انتظار کشش و شتاب چندانی از آن نداشته باشیم، اما با جان گرفتن موتور و محک‌زدن آن در شرایط متفاوت، موضوع متفاوت خواهد بود. گیربکس 6‌دنده این محصول که قابلیت تعویض دنده به صورت دستی و دو حالت «اسپرت» و «زمستان» را به شما ارائه می‌کند، عملکرد بسیار خوب و راضی‌کننده‌ای از خود نشان می‌دهد و به همین خاطر در این خودرو خبر از تاخیرها و ضربه‌های گیربکس AL4 پژو 206 و 207 نیست. همچنین هرچند که شرکت سازنده شتاب صفرتا100 این خودرو را 12.1 ثانیه اعلام کرده اما کشش در دنده 1 بسیار عالی و اغواگر است و شتابگیری در دنده‌های سبک‌تر نیز به فراخور حجم موتور، وضعیت نسبتا خوبی دارد. اما مسئله هندلینگ در 301 نیز مثل بسیاری از پژوهای خانوادگی با اندکی ضعف رو‌به‌رو‌ست. در واقع درتغییر جهت‌های ناگهانی، تنش‌های انتقالی به کابین اندکی بیش از حد انتظار است و موضوع کم‌فرمانی بر سر پیچ‌ها، می‌تواند اندکی آزاردهنده باشد. البته این خودرو به لطف بهره‌گیری از ABS ،‌ESP و در نهایت EBS (ترمز اضطراری) ترمزهای خوبی دارد و پاسخ به پدال ترمز سریعا صورت می‌گیرد. اما اگر به ترمزهای نسبتا نرم‌تر خودروهای ایرانی عادت داشته باشید، ممکن است در ابتدا با اندکی چالش روبه‌رو شوید.

     

    آیا کابین 301 کاربردی است؟
    بحث در مورد ارگونومی هر خودرو یک موضوع کاملا مفصل است که صحبت کاملا تخصصی و گسترده درمورد آن از حوصله این مطلب خارج است. اما چیزی که با قرار‌گرفتن در داخل کابین 301 تجربه می‌کنید، اندکی عجیب و غریب است. برای مثال، حالت قرار‌گرفتن شما روی صندلی خوب است و اگر بلندقامت باشید با عقب کشیدن صندلی به هیچ وجه به مشکل نمی‌خورد و حتی در صورتی که صندلی‌های جلو در عقب‌ترین حالت خود هم باشند، فضا برای پای سرنشینانی با قد متوسط در ردیف عقب وجود خواهد داشت. اما نکات ریزی مثل قرارگیری دکمه‌های بالابر شیشه در پشت لیور دنده که برای فشردن آنها باید به جلو خم شوید و یا مدت زمان نسبتا طولانی‌ای که باید صرف اتصال تلفن همراه به سیستم صوتی کنید (بیش از 2.5 دقیقه برای نخستین‌بار!)، ممکن است اندکی آزاردهنده باشد. به غیر از موارد گفته شده، قرارگیری دکمه‌های تنظیم آیینه‌های جانبی درست در جلوی زانوی سمت چپ و یا فضای بسیار محدود کنسول زیرآرنجی خودرو نیز از موارد عجیب و غریب در این خودرو هستند.

    آیا ارزش خرید دارد؟!
    پژو 301 مدل 2016 آخرین بار با قیمت 94 میلیون تومانی توسط نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو ثبت‌نام شد و حال که این خودرو در بازار حضور پیدا کرده، برچسب قیمتی 98 الی 104 میلیون تومانی برای آن به چشم می‌خورد. در شرایطی که اکسنت مونتاژ ایران با بهره‌گیری از مدل روز (در صورتی که 301 صفر کیلومتر، دو مدل پایین‌تر از سال فعلی میلادی دارد) تقریبا 10 میلیون تومان گران‌تر است، با وجود تمام صحبت‌های فوق و محافظه‌کاری‌های این کوچولوی فرانسوی، باید ببینید که سلیقه شما کدام پارامترها را بیشتر می‌پسندد. اینکه همسو با محبوبیت چندین و چند ساله پژو در ایران، 301 نه چندان پرزرق و برق و البته کمیاب‌تر را انتخاب کنید و یا به سراغ کُره‌ای‌هایی بروید که با هیاهوی بیشتر، حداقل نیم دهه بازار سدان‌های کامپکت ایران را در دست داشته‌اند. در پایان لازم می‌دانیم از همکاری صمیمانه نمایندگی ایران خودرو شماره 3417 شهرستان شاهرود (یوسفی) و همراهی آقای «محمد یوسفی»، کمال قدردانی را به جای آوریم.

    301 از حیث فنی چه مشخصه‌هایی دارد؟
    برخلاف اینکه بسیاری از افراد فکر می‌کنند 301 از پیشرانه TU5 مشترک با پژو 206 بهره می‌برد، این خودرو با موتور EC5F به بازار ایران عرضه شده ‌که در واقع پیشرانه مذکور جایگزینی برای TU5 است که بیشتر برای عرضه در بازارهای چین، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین آماده شده است. موتور این خودرو با حجمی معادل 1.6 لیتر، قادر به تولید بیشینه قدرت 114 اسب بخاری است و همچنین حداکثر گشتاور 150 نیوتن‌متر را نیز به شما ارائه می‌کند. البته رقیب کُره‌ای این خودرو یعنی اکسنت با حجمی مشابه، 10 اسب بخار و 6 نیوتن‌متر خروجی بیشتر دارد. 301 با وجود استاندارد آلایندگی یورو6 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک مصرف سوخت بسیار خوبی یعنی بین 5.2 الی 9 لیتر در 100کیلومتر برای سیکل‌های جاده‌ای و شهری خواهد داشت که به صورت ترکیبی، از عدد اعلام شده برای اکسنت اندکی بیشتر است. همچنین شتاب صفرتا100 این پژو‌ 1.2 تُنی عددی بیش از 12 ثانیه اعلام شده که از این حیث هم نسبت به دو رقیب کُره‌ای یعنی سراتو و اکسنت ضعیف‌تر است.

     

    فضای صندوق بار چطور؟
    هرچند که خودروهای کامپکت اصولا برای استفاده‌های درون‌شهری و مسیرهای کوتاه جاده‌ای ساخته می‌شوند اما در بسیاری از موارد نیز از این دسته از خودروها برای سفرهای بین‌شهری و نسبتا طولانی استفاده می‌شود. پس اگر اهل مسافرت هستید و قصد دارید یک دستگاه 301 خریداری کنید، باید گفت که فضای صندوق بار این خودرو با درنظرگیری ابعاد و کلاسش، بسیار خوب بوده و طبق اعلام کارخانه گنجایشی معادل 506 لیتر دارد که این حجم با خواباندن صندلی‌های جلو به حدود 1332 لیتر نیز می‌رسد.

     

    آیا 301 زیباست؟
    یکی از مهم‌ترین ملاک‌های اکثر ایرانی‌ها برای خرید یک خودرو (خصوصا در مورد خرید خودروهای گران‌قیمت خارجی)، جذابیت ظاهری است؛ موردی که فرانسوی‌ها و به ویژه پژو تا همین چند سال پیش به صورتی کاملا محافظه‌کارانه پیگیرش بودند. در واقع اگر به عمده خودروهای فرانسوی تا پیش از سال 2015 نیم نگاهی داشته باشیم، شاهد ظاهر ساده آنها خواهیم بود که شاید این مسئله به‌خاطر دیرتر دمده‌شدن خودروهای با ظاهر ساده باشد. اما ورود خودروهایی مثل رنو تلیسمان، رنو کولئوس نسل آخر، پژو 508 جدید و... به بازار، نشانگر این موضوع است که در هیاهوی طراحی‌های مدرن خودروسازان کُره‌ای، ژاپنی و...، فرانسوی‌ها قصد ندارند گوی رقابت را از دست دهند، ولی با توجه به اینکه طراحی 301 به سال 2012 (6 سال پیش) باز‌می‌گردد و علیرغم عرضه نسخه فیس‌لیفت آن به بازار جهانی، ایکاپ نمونه اولیه این خودرو (مدل 2016) را به ایران عرضه کرده است، می‌توان گفت که 301 چندان مدرن و دلربا نیست! هرچند که نکاتی مثل خطوط عضلانی کاپوت یا چراغ خطرها را می‌توان از جمله بخش‌های نسبتا جذاب ظاهر این خودرو دانست.

     

    آزمایش، نوشته و عکس: معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو