فونیکسریمکسبهتام

یکپارچگی «تیر»ها در صنعت قطعه جهان

زنجیره تامین چند لایه، چاره کار امروز خودروسازان

عصر خودرو- یک خودرو برای اینکه به خودرو تبدیل شود به حدود ۳۰هزار قطعه نیاز دارد. این ۳۰هزار قطعه از کوچکترین پیچ تا موتور را شامل می‌شوند. در این میان تنها موضوع خودروسازان کنار هم قرار دادن این قطعات برای تبدیل آنها به یک خودرو نیست.

زنجیره تامین چند لایه، چاره کار امروز خودروسازان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش صنعت ، خودرو که ساخته می‌شود، مرحله شناسایی نیازها و ایجاد راه‌حل‌ها آغاز می‌شود. در واقع حالا نوبت زنجیره تامین و شرکت‌های فعال در آن است که وارد صحنه شوند؛ بنابراین یکپارچگی در میان شرکت‌هایی که در لایه‌های گوناگون تولید قرار می‌گیرند، این روزها امری اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد. این هماهنگی این روزها با یک مفهوم تازه در جهان برای خودروسازها در حال ایجاد شدن است.
    در چرخه تولید و زنجیره تامین شرکت اصلی سازنده یک کالا به نام «اوای‌ام» یا تولیدکننده تجهیزات اصلی (OEM) مطرح و شرکت‌های تامین‌کننده قطعات و خدمات پس از فروش با عنوان تیرها (Tiers) شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها در واقع دو روی سکه برای به ثمر رسیدن هر چرخه تولیدی هستند. تولیدکنندگان تجهیزات اصلی یا اوای‌ام‌ها شرکت‌هایی هستند که محصول نهایی را برای ارائه به بازار و رسیدن به‌دست مشتری، می‌سازند. برای نمونه فورد و جنرال‌موتورز شرکت‌های اوای‌ام در صنعت خودرو هستند. اما در بخش زنجیره تامین 3 دسته برای شرکت‌ها تعریف شده که در قالب تیر1، تیر2 و تیر3 شناخته می‌شوند. شرکت‌های تیر1 در واقع تامین‌کنندگان اصلی و مستقیم برای اوای‌ام‌ها هستند. این اصطلاح به‌ویژه در صنعت خودرو معمول و مورد استفاده است. تیر1 به تامین‌کنندگان بزرگ قطعات برای اوای‌ام‌ها اشاره می‌کند. برای نمونه، شرکت سنساتا تکنولوجیز (Sensata Technologies) یکی از شرکت‌های تیر1 در تامین حسگرهای خروجی اگزوز برای اوای‌ام‌های خودروساز است. شرکت‌های تیر2 شرکت‌های اصلی برای تامین قطعات شرکت‌های تیر1 هستند و مستقیم با یک رده بالاتر از خود ارتباط دارند. این یعنی قطعات را به‌طور مستقیم به شرکت سازنده اصلی نمی‌فرستند. اما یک شرکت فعال در زنجیره تامین می‌تواند همزمان برای یک شرکت تیر1 و برای شرکتی دیگر تیر2 باشد. تیرها یک رده دیگر هم دارند که با عنوان تیر3 شناخته می‌شوند. این شرکت‌ها نیز تامین‌کننده قطعات برای شرکت‌های تیر2 هستند. آخرین گروه، شرکت‌های تیر4 هستند که در واقع به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه مانند فولاد یا شیشه شناخته می‌شوند. البته در شرکت‌های خودروساز شرکت‌های تیر3 به‌طور معمول تامین‌کنندگان مواد اولیه یا شرکت‌های نزدیک به تامین‌کنندگان مواد اولیه هستند که موادی مانند فلز و پلاستیک مصرفی در خودروها را تامین می‌کنند. البته گاهی شرکت‌ها از الگوهای صورتحساب برای تعریف سطوح یا همان تیرها استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی که صورتحساب خود را به شرکت‌های تولیدکننده ارسال می‌کنند، در رتبه نخست قرار می‌گیرند و شرکت‌هایی که صورتحساب خود را به شرکت‌هایی غیر از شرکت اصلی ارائه می‌دهند دارای رتبه دوم هستند.حالا چند سالی است که یک مفهوم تازه مهمان زنجیره تامین در دنیا شده است. هدف این مفهوم جز یکپارچه‌سازی شرکت‌های فعال در زنجیره تامین نیست. «مولتی-تیر» (Multi-Tier) یا به‌عبارتی چندلایه‌ای وظیفه ایجاد یکپارچگی میان همه لایه‌های پایه تامین‌کننده، تسهیل همکاری، ارتباطات و شفافیت را برعهده دارد. اکنون زنجیره تامین چندلایه یا مولتی‌تیر به‌طور کامل قابل دستیابی است و موانعی که پیش از این وجود داشت حالا از بین رفته است. درحال‌حاضر دسترسی گسترده به اینترنت برای کارخانه‌های نیازمند مواد اولیه، دستیابی به جزییات فرآیند تولید و آمادگی برای حمل بار فراهم است. با داشتن پلتفرم‌های ابری و از آن مهم‌تر امکان دسترسی همگان به این پلتفرم‌ها، دسترسی به شرکت‌های دیگر در واقعیت میسر شده و دیگر تنها یک امید واهی نیست. به این ترتیب پرچمداران بازار در صنایع گوناگون نه‌تنها به تامین‌کنندگان درجه یک خود دسترسی دارند بلکه سطح محدودی از تامین‌کنندگان رده دوم و سوم را نیز می‌بینند.


    بنابراین همه صنایع از جمله خودروسازی به ارتباط از نوع مولتی‌تیر یا چندلایه‌ای نیاز دارند و دلایل خوبی نیز برای اثبات این نیاز وجود دارد:


    عرضه سازماندهی‌شده محصول
    عرضه محصول جدید که به‌طور معمول فصلی یا در فاصله‌های معین برای نمونه در خودروسازی درقالب مدل‌های سالانه انجام می‌شود به مولتی تیر نیاز فراوان دارد.
    در محصولاتی که چرخه عمر آنها کوتاه است بیشترین سود در همان هفته‌های نخست به‌دست می‌آید پس هماهنگی با شرکت‌های زنجیره تامین در سطوح گوناگون برای اطمینان از اینکه روند تولید درست پیش می‌رود، ضروری است. این کار باعث ارتباط نزدیک اوای‌ام با همه سطوح زنجیره تامین شده و امکان موفقیت در عرضه یک محصول را بالا می‌برد.


    هماهنگ‌تر شدن فعالیت‌های روزانه
    در فرآیند تولید، تولیدکنندگان نیاز به اطلاع یافتن از موجودی قطعات کلیدی دارند تا مطمئن شوند در فرآیند تولید مشکلی ایجاد نمی‌شود.
    برخی از این قطعات ممکن است در دوره زمانی کوتاهی عرضه شوند. برای نمونه ممکن است در اثر یک فاجعه طبیعی قطعات موردنیاز ساخت یک خودرو از تامین‌کنندگان رده پایین به اوای‌ام نرسد.
    مولتی‌تیر درباره در دسترس بودن مواد اولیه دیدگاه شفافی به اوای‌ام و سایر تیرها می‌دهد و برنامه‌ریزی برای تولید نیز با آسودگی بیشتری پیش می‌رود.


    واکنش سریع‌تر به تغییر تقاضا و ظرفیت‌ها
    سازمان‌هایی که تجارت جهانی را کنترل می‌کنند در محیط کنونی کسب‌وکار نیاز به واکنش سریع نسبت به تغییرات در عادت‌های خرید مشتری دارند؛ عادت‌هایی که بر زنجیره تامین اثر می‌گذارد. موسسه پژوهشی «آبردین» (Aberdeen Research) برآورد می‌کند بیش از 85درصد داده‌های موردنیاز یک شرکت برای کنترل کردن لایه‌های گوناگون، مربوط به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها در میان همه طرف‌ها است.
    به‌اشتراک‌گذاری پیش‌بینی‌ها درباره تقاضا و تعهد شرکت‌های زنجیره تامین وقتی همکاری دوجانبه میان اوای‌ام‌ها و تامین‌کنندگان وجود داشته باشد، آنها می‌توانند پاسخگویی بیشتری هنگام تقاضا داشته باشند. با ایجاد تعادل در ارتباطات شرکت‌های خودروساز می‌توانند زمان تحویل محصول به مشتریان را بهتر مدیریت کنند و با تغییر سریع تقاضاها بدون اضافه کردن به موجودی بهتر کنار بیایند.


    همکاری اوای‌ام و تیر در برنامه‌های تعیین ظرفیت، پیش‌بینی و عرضه
    اطمینان از ظرفیت و توان تولید و نیز منابعی که در اختیار تولیدکنندگان سطوح گوناگون قرار دارد می‌تواند تقاضای پیش‌بینی‌شده را به واقعیت تبدیل کند و هشدارهای لازم را به تولیدکنندگان بدهد تا خطر کمتر شود. این همکاری همچنین سبب می‌شود ردیابی بهتری برای تعیین سفارش‌های واقعی انجام و امکان عمل کردن به تعهدها بیشتر فراهم شود. حتی اگر بهره‌وری کم باشد نیز این همکاری می‌تواند زمینه هشدار در این بخش را فراهم کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو