فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۵۱۵»

جای خالی نماینده شورای شهر در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران

عصر خودرو- رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش با تاکید بر اینکه تامین منابع مالی از اصلی ترین مشکلات کنترل آلودگی هوای تهران است گفت: تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا بر زندگی اقشار مختلف مردم تاثیرگذار است بنابراین باید نماینده شورا نیز در این کمیته حضور داشته باشد.

جای خالی نماینده شورای شهر در کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،  آرش میلانی در تشریح روند تلاش کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش گفت: بی تردید موضوع آلودگی هوا را نمی‌توان ظرف یک یا دوماه و حتی ظرف دو تا سه سال هم حل کرد؛ چرا که حل معضل آلودگی هوای شهر تهران نیازمند ایجاد هماهنگی میان دستگاه های زیربط و همچنین اصلاح سازمانی خواهد بود.

    وی افزود: در مکزیکو سیتی مجموعه مدیریت شهری و نه فقط شهرداری حدود ده سال به صورت پیوسته تلاش کردند تا توانستند موضوع آلودگی هوا در این شهر را حل کنند.  بی‌تردید برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران نیز به سازماندهی قوی نیاز داریم. در حالی که 15 دستگاه در موضوع آلودگی هوا درگیر هستند باید برای هماهنگی میان آنها  یک ساختار کارآمدی ایجاد شود.

    وی ادامه داد: در درجه نخست باید همکاری و هماهنگی  در سطح ملی شامل محیط زیست کشور وزارت خانه های  صنایع و نفت  برای بهبود استانداردهای خودروهای تولیدی و کیفیت سوخت  محقق شود و  در سطح استانی نیز دستگاههای مختلف با هدایت استانداری وظایف خود را مستمر و هماهنگ انجام دهند. در مرحله بعد در سطح شهرداری و شورا وسایر دستگاه‌های زیربط نیز باید هماهنگی‌ها ایجاد شود. لذا مدیریت  آلودگی هوای شهر تهران فرایند پیچیده‌ای است.

    وی با تاکید بر این که در حال حاضر الگوی سازماندهی در سطح کارگروه و کمیته بین بخشی برای کنترل آلودگی هوای شهر تهران وجود دارد افزود:‌ باید بررسی کنیم که آیااین الگو کارآمدی لازم را داشته است یا خیر.

    وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تشکیل جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اشاره کردو افزود: در این کارگروه صرف نظر از این که به لحاظ زمان‌بندی اطلاع‌رسانی چگونه اقدام می شود باید به این نکته نیز توجه کنیم که  اگر تصمیمات این کمیته بر روی اقشار و اصناف مختلف اثرات مثبت و منفی دارد بی‌تردید باید نماینده مردم در فرایند تصمیم گیری حضور داشته باشد .قطعا حضور نماینده مردم در جلسات کمیته اضطرار الودگی هوای تهران کمک می کند تا عملکرد این کمیته بهبود پیدا کند.

    رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش با تاکید بر اینکه از نظر سازماندهی و نهادی حتما باید شاهد اصلاح  در الگوهای موجود باشیم افزود: باید ارتباطات و همکاری‌های میان دستگاه های زیربط تقویت شود. قطعا باید میان محیط زیست تهران و شهرداری در قالب تفاهم‌نامه ای همکاری‌ها را افزایش دهیم وحتی بخشی از هزینه‌های پایش محیط زیستی را از طریق امضای چنین تفاهم‌نامه‌ای  پوشش دهیم.

    وی تاکید کرد: باید برای حل معضل آلودگی هوا رویکردهای بین دستگاهی که  از نقش به سزایی برخوردار است باید در سطح ملی ، استانی و همه دستگاه‌های ذیربط اصلاح شوند و هم افزایی میان آنها ایجاد شود. تلاش ما در کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران تقویت این همکاری‌ها است  و همه تذکرات و انتقادات در جهت اصلاح این مسیر است.


    هزینه کنترل آلودگی هوا نیازمند عددی بالای 4هزارمیلیارد تومان

    میلانی در تشریح منابع مالی مورد نیاز برای حل مشکل آلودگی هوای شهر تهران گفت: در این حوزه گزارش‌های اولیه ازشهرداری دریافت کردیم که بر اساس آن هزینه کنترل آلودگی هوا  عددی بالای 4هزارمیلیارد تومان است. البته این تنها حوزه شهرداری تهران را پوشش می دهد و حتما نیازمند بررسی بیشتر و لحاظ سایر هزینه در آن است.تلاش خواهیم کرد در کمیسیون محیط زیست شورا بودجه لازم برای کنترل آلودگی کلان شهر تهران علاوه بر بودجه شهرداری تهران را برآورد و به طور شفاف به افکار عمومی کنیم. بی تردید بخش تامین منابع مالی از اصلی ترین مشکلات ما در کنترل آلودگی هوای تهران است. در مسیر مدیریت آلودگی هوای شهر تهران راه‌کارها مشخص است اما منابع مالی محدویت‌هایی را ایجاد کرده ضمن آنکه با به این نکته توجه کنیم که منابع مالی اندکی هم که وجود دارد باید به صورت کارآمد مورد استفاد قرار گیرد.

    وی ادامه داد: اتوبوس‌های فرسوده سالیان سال است که در کلان شهر تهران تردد می کنند اما زمانی که منابع مالی لازم برای نوسازی این اتوبوس‌ها وجود داشت این کار انجام نشد چرا که بزرگراه سازی و اهداف مختلف دیگری در اولویت قرار داشتند. چه پنجمین دوره شورای شهر تهران و چه دوره های پیشین همگی تلاش کرده و می‌کنند که در جهت بهبود وضعیت آلودگی هوای شهر تهران گام بردارند.اما تا هنگامی که این تلاش‌ها در قالب یک برنامه ریزی مدون شفاف و مشخص ساماندهی نشود قطعا بی نتیجه خواهند ماند.

    این عضو شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به وجود برنامه جامع کنترل آلودگی هوای شهر تهران گفت: این برنامه در سال 1390  پس از ده سال بازبینی مختصری  شده و پس از آن نیز در سال های 93 و 95 نیز تدقیق شده است اما در حال حاضر وجود یک برنامه جامع ،بهنگام و دقیق برای شهر تهران ضروری بوده و من از دستگاه های مسول پیگیر این برنامه جامع هستم .

    میلانی در خصوص زیان های مالی و جسمی که آلودگی هوای شهرتهران به شهروندان کلان شهر تهران وارد می‌کند گفت:‌برآورده‌هایی توسط وزارت بهداشت انجام شده و اعداد و ارقامی اعلام شده اما اینها کفایت نمی‌کند و باید خسارت‌های بهداشت محیطی بر حسب منطقه شهری و اقشار مختلف مشخص شود. برای مثال در شهر ری که برخی صنایع در آن مستقر هستند مسائل مختلفی حاصل از تجمع آلودگی هوای در آن منطقه وجود دارد و باید مشخص شود که  گروه ها و اقشار مختلف چه خسارت‌هایی را متحمل می شوند . باید عدد دقیق این خسارت‌ها وسهم منابع آلاینده در آینده برای شهر ری مشخص شود.

    در چنین حالتی با ایجاد ارتباط میان این دو مشخص خواهد شد خسارت وارده به لحاظ بهداشتی در مقابل برخی از اقدامات برای رفع آلودگی هوا همچون وادار کردن صنایع به استفاده کردن از فیلتر تا چه میزان به صرفه و صلاح شهر خواهد بود. قطعا با شفاف شدن رابطه این دو می توان دستگاه‌های مختلف را نیز برای انجام وظایفشان ملزم کرد.

    وی تاکید کرد:  در کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تلاش می کنیم تا  همکاری شهرداری را جلب کنیم تا حداقل در بحث مطالعاتی کمک مضاعفی به مطالعات جامع آلودگی هوا انجام دهد.

    میلانی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاثیر طرح های زود و فرد و طرح ترافیک در کاهش آلودگی هوا گفت: مطالعات ترافیکی  و مطالعات  کاهش آلودگی هوا به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند که نهایتا این مطالعات بایدبه هم لینک شوند و به اطلاع افکار عمومی برسند. قطعا درکمیسیون محیط زیست گزارشات لازم در این خصوص را دریافت خواهیم کرد تا بر اساس آنها سیاست‌گذاری‌های آینده را انجام دهیم. تاکنون ارقامی در این خصوص اعلام شده اما باید برای سیاست‌گذاری‌های آینده بر اساس گزارشات دقیق که توسط معاونت حمل و نقل ارائه می شود عمل کنیم.

    انتهای پیام

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط